Školní psycholog

  • Článek
Metodická podpora školních poradenských pracovišť vyžaduje ucelený náhled na spektrum poradenských aktivit realizovaných přímo v prostředí školy. Cílem našeho seriálu je přiblížit tuto problematiku z perspektivy školních psychologů, speciálních pedagogů a v neposlední řadě z pohledu vedení škol. Základ článku tvoří dotazníkové šetření mezi odbornými pracovníky působícími v školních poradenských pracovištích; shrnujeme rovněž osmileté zkušenosti s poskytováním metodické podpory školám zřizovaným městským obvodem Ostrava-Poruba.
  • Článek
PhDr. Jaroslav Šturma, zakladatel a dlouholetý ředitel Dětského centra Paprsek, dlouholetý předseda Českomoravské psychologické společnosti, vyučující na katedře psychologie FF UK, člen rady Konta Bariéry, člen Papežské akademie pro život, letitý člen Štužlamatu (společenství Šturma, Žlab, Matějček), dětský psycholog, soudní znalec, nositel řady tuzemských i zahraničních ocenění (asi posledním je zatím Stříbrná medaile předsedy Senátu PČR). Respektovaný odborník, vždy přátelský a ochotný pomoci, slušný a skromný člověk. Když jsem před pár roky při jednom jeho jubileu přišel prosit za katedru psychologie na pražský magistrát o pomoc s uspořádáním semináře, ochotně zapůjčili největší sál a přidali i finanční obnos s dovětkem, že si pana doktora Šturmy velmi váží. A plný sál signalizoval, že nejen oni. Ale dosti superlativů, život má vždy více stránek. Jeho Alma mater mu nedokázala po desítkách let věrných externích služeb nejen poděkovat, ale ani osobně sdělit, že už o jeho další setkávání se studenty nestojí. To je však jen zanedbatelný šrám, který nikterak neovlivnil jeho pozitivní životní nastavení.
Vydáno: 22. 10. 2024
Jak správně postupovat, pokud od 1. 9. 2024 chceme změnit ve školním řádu způsob používání mobilních telefonů ve škole? Je možné při změně obsahu bodu, který toto upravuje, provést pouze aktualizaci školního řádu a informovat o ní, nebo je třeba vydávat dodatek školního řádu? Musí školská rada schvalovat i případnou aktualizaci? Nedávno jsme prošli hloubkovou kontrolou ČŠI a v průběhu inspekční činnosti jsme školní řád upravovali – inspekcí mi bylo řečeno, že mám udělat pouze aktualizaci a provedla jsem hned bez schvalování. Dle jakého předpisu se která úprava provádí – aktualizace, vydání dodatku? A dle jakého předpisu a kdy je třeba podepsaný informovaný souhlas zákonného zástupce pro práci školní psycholožky se žákem či třídou? 
Vydáno: 19. 08. 2024
  • Článek
Počet lidí, kteří se léčí s duševním onemocněním, v České republice každoročně stoupá. Bohužel jsou mezi nimi také studenti a studentky středních škol, kteří se v dnešní době potýkají s různými problémy v oblasti mentálního zdraví, od závažnějších psychických poruch, jako jsou úzkostné poruchy a deprese, až po nejrůznější emocionální a behaviorální obtíže, jako je strach ze selhání, emoční labilita, impulzivita nebo sociální stažení se. Studující se také mohou potýkat s faktory typu nízká odolnost vůči stresu, které zvyšují riziko vzniku emocionálních obtíží.
Vydáno: 21. 02. 2024
Od 1. září 2023 financujeme školního psychologa s úvazkem 1,0 z evropských peněz – zjednodušené projekty. Lze poskytnout tomuto pracovníkovi mimořádnou odměnu z finančních prostředků na přímé náklady na vzdělání ÚZ 33 353?
Vydáno: 02. 11. 2023
  • Článek
Školní psychologové a školní speciální pedagogové pronikli do systému českého školství již před několika desítkami let, nejvíce byl podpořen „rozjezd“ těchto pracovníků ve školách ve spojitosti s dotačními programy RAMPS-VIP, následovaly šablony. V mnoha školách však stále školní specialisté tohoto typu chybějí. I v souvislosti s pandemií COVID-19 a následujícími událostmi spojenými s různými dalšími náročnými situacemi ve společnosti se po těchto školních pracovnících zvyšuje poptávka či, jinak řečeno, vzrůstá potřeba takové pracovníky ve škole mít.
Vydáno: 21. 02. 2023
  • Článek
V minulých dílech našeho seriálu jsme se mimo jiné zabývali kompetencemi pracovníků školního poradenského pracoviště. Připomeňme si, že kompetentní pracovník (Hroník, 2006) je charakterizován třemi dimenzemi: může (má konkrétní činnosti vymezené v pracovní náplni), chce (je motivovaný danou činnost vykonávat) a umí (disponuje potřebnými znalostmi a dovednostmi). A právě na poslední dimenzi se v dnešním článku zaměříme – budeme hovořit o vzdělávání pracovníků školního poradenského pracoviště.
  • Článek
Než zazvoní, které se dlouhodobě věnuje průzkumům žáků základních a středních škol, na přelomu září a října realizovalo dotazníkové šetření mezi 3 481 žáky prvních až čtvrtých ročníků středních škol. Průzkum byl zaměřen na spokojenost s výběrem střední školy, hodnocení výuky i pedagogů, ale také užívání návykových látek či přítomnost školských psychologů na školách. Přinášíme vám ta nejdůležitější zjištění.
Vydáno: 13. 12. 2022
3 praktické materiály, jak si můžete poradit se stresem v této složité době. Jak s ním pracovat a co by vám mohlo pomoci.
Vydáno: 01. 03. 2022
https://www.facebook.com/skaut/videos/415695000357738/
Vydáno: 28. 02. 2022
Je bolestně těžké mluvit s dětmi o válce. A vzhledem k tomu, že děti mají přístup k médiím, je téměř nemožné je ochránit před děsivými a matoucími světovými událostmi. To, co říkáme našim dětem, závisí na jejich věku, otázkách, které kladou, a na našem vlastním politickém a morálním přesvědčení.
Vydáno: 26. 02. 2022
Nejen pro skautské vedoucí, ale i pro pedagogy, dobrovolníky pracující s dětmi ve volnočasových organizacích nebo rodiče
Vydáno: 26. 02. 2022
Pomoc psychologů je v současnosti víc než aktuální. Pandemická situace přinesla mnohé kritické okamžiky, značně pak zasáhla do života rodin a významně ovlivnila i děti. Sociální izolovanost, většina komunikace vedená prostřednictvím sociálních sítí, možné existenční problémy v rodinách, způsobené dopadem pandemie, poznamenávají život nejmenších, kteří v určité situaci potřebují i pomoc odbornou. Víc než kdy jindy, je proto nyní potřebná role školních psychologů a samozřejmě i psychologů obecně. Obě tyto specifické oblasti město Ostrava podpořilo.
Vydáno: 20. 02. 2022
Jsem školní psycholog a obrátila se na mě matka žákyně školy. Mám od ní jakožto zákonného zástupce podepsaný informovaný souhlas s poskytnutím psychologické poradenské služby mojí osobou žákyni. Dále mám podepsaný souhlas následujícího znění: "Já, JMÉNO A PŘÍJMENÍ ZÁKONNÉHO ZÁSTUPCE, nar. DD. MM. RRRR, souhlasím, aby docházelo k vzájemnému sdílení informací o mé dceři, JMÉNO A PŘÍJMENÍ ŽÁKYNĚ, nar. DD. MM. RRRR, mezi školou a odbornými pracovišti, které mají moji dceru ve své péči." Souhlas je na hlavičkovém papíře školy, obsahuje místo a datum podpisu a podpis zákonného zástupce. Obrátil jsem se na ŠPZ s žádostí o poskytnutí informací k žákyni a přiložil jsem zákonným zástupcem podepsaný souhlas. Ředitelka ŠPZ mi odpověděla, že školám ŠPZ poskytuje pouze doporučení a ostatní informace poskytuje jen zákon. zástupcům. Je odpověď ŠPZ v pořádku nebo mělo ŠPZ poskytnout součinnost a informace sdělit? Pokud by byl problém jen ve formální/procesní rovině (např. formulace souhlasu), pak prosím o informování o tom, jak by měl souhlas vypadat, aby byl v pořádku a sdílení informací mezi školou a ŠPZ bylo možné.
Vydáno: 07. 02. 2022
Ztráta významné blízké osoby představuje zátěž a stres jak v životě dospělých, tak i v životě dětí. Jak vhodným způsobem komunikovat s dětmi, které prožívají ztrátu blízké osoby a procházejí náročným procesem truchlení? Čemu je vhodné se vyhnout a na co je vhodné v komunikaci klást důraz? Text přináší tipy pro pedagogické pracovníky škol, kteří budou lépe vybaveni pro komunikaci s rodiči.
Vydáno: 10. 01. 2022
Ministerstvo to chce do čtyř let změnit
Vydáno: 08. 11. 2021
Prosím o radu o radu, zda je možné na pozici školního psychologa přijmout pracovníka s níže uvedeným vzděláním, který zároveň v současné době studuje v 1. ročníku UNIVERZITA PALACKÉHO V OLOMOUCI : Filozofická fakulta : N0313A230002 - Psychologie : Navazující Forma : Kombinovaná -  Health and Social Psychology (ukončeno titulem MSc) - Maastricht University, Nizozemsko Faculty of Psychology and Neuroscience  - Psychology (ukončeno tituly Bc. a BA) • Výuka v anglickém jazyce - University of New York in Prague (UNYP), ČR Psychology Department
Vydáno: 04. 10. 2021
  • Článek
Individualizovaný přístup k žákům, který umožnuje odhalit příčiny jejich selhávání navenek se projevujícího absencemi či výchovnými problémy, je podle řady odborníků základem pro prevenci školní neúspěšnosti, včetně předčasných odchodů ze vzdělávání. Významnou roli v tomto ohledu mohou hrát pedagogické podpůrné profese. V tomto článku představíme jednu z nich – školního psychologa.
Vydáno: 24. 08. 2021
  • Článek
Článek shrnuje základní činnosti výchovného poradce a školního metodika prevence v 1. pololetí školního roku 2021/2022 v základní a střední škole. Pokud se určité části článku vztahují pouze na základní školy nebo střední školy určitého zřizovatele, je tato skutečnost uvedena.