Soft skills
- Článek
Schola Empirica dlouhodobě usiluje o to, aby se do českých škol dostávala dobrá praxe ověřená v zahraničí. Evidence-based vzdělávací metodiky adaptujeme na naše prostředí, školíme v nich pedagogy a dále je systematicky podrobujeme vlastnímu výzkumu. V rámci našeho posledního projektu jsme společně sledovali dopad metodiky Dobrý začátek pro mateřské školy a efektivitu programu Skills Builder pro školy základní. Zatímco první metodiku ověřujeme již poněkolikáté, druhý program byl podobně rozsáhlé evaluaci vystaven úplně poprvé, a to i ve světovém měřítku. Na následujících řádcích přinášíme hlavní zjištění z kvantitativních dat o samotných dětech a žácích.
- Článek
V následujícím článku se zaměříme na možnosti spolupráce vyučujících s rodiči – jak rodiče o metodice informovat a jak je zapojit, aby se mohli aktivně podílet na rozvoji měkkých dovedností svých dětí a dokázali sami i společně se svými dětmi následně sledovat pokroky v měkkých dovednostech v každodenním životě. V předchozích číslech tohoto časopisu jste se mohli dočíst jak o jednotlivých měkkých dovednostech, které rozvíjí metodika Skills Builder, tak o zásadách vedoucích k jejich efektivnímu rozvoji.
- Článek
Jak měkké dovednosti rozvíjet tak, aby žáci měli možnost dostat se v jejich rozvoji co nejdále, je ústředním tématem následujících řádků. Metodika Skills Builder se zaměřuje na osm měkkých dovedností. Více o každé z nich se můžete dočíst v předchozích číslech tohoto časopisu z roku 2021 a 2022.
- Článek
SCHOLA EMPIRICA, z. s., přináší a adaptuje do prostředí českých škol empiricky ověřené metodiky ze zahraničí. Učitelé v mateřských školách testují metodiku Dobrý začátek rozvíjející socio-emoční dovednosti dětí, pedagogové v základních školách pak zkoušejí, zda se i u nás osvědčuje program prevence šikany KiVa a metodika posilující osm měkkých dovedností Skills Builder. To, jestli jsou tyto metodiky úspěšné a vhodné pro české prostředí, sledujeme již druhým rokem pomocí evaluace. Jak taková evaluace vypadá a proč je tolik důležitá? Na následujících řádcích vás necháme nahlédnout pod pokličku evaluací metodik Dobrý začátek a Skills Builder.
- Článek
Měkkým dovednostem a jejich rozvoji u dětí a mladých lidí se v celosvětovém měřítku dostává stále více pozornosti. Děje se tak zejména v souvislosti s diskusí nad proměnou společnosti a nutností změnit systém vzdělání. SCHOLA EMPIRICA, z. s., se snaží přispívat k posunu v této oblasti přenosem vědecky ověřených přístupů a metod ze zahraničí. Do českého prostředí mateřských a základních škol přináší empiricky ověřené metodiky, které efektivně rozvíjejí měkké dovednosti dětí. Pro prostředí mateřských škol je adaptována americká metodika Dobrý začátek, pro základní školy britská metodika rozvoje měkkých dovedností Skills Builder.
- Článek
Britskou metodiku rozvoje měkkých dovedností Skills Builder již více než rok pomáhají ověřovat a adaptovat čeští učitelé v pilotních základních školách. Na následujících řádcích se dozvíte více o týmové práci, poslední z osmi dovedností, které metodika rozvíjí. Týmová práce společně s vůdčími schopnostmi představují dvojici dovedností zaměřených na oblast mezilidských vztahů. Tento text navazuje na články o základních principech metodiky Skills Builder a dovednostech: „schopnost naslouchat“, „prezentační dovednosti“, „schopnost řešit problémy“, „kreativní myšlení“, „pozitivní nastavení“, „cílevědomost“ a „vůdčí schopnosti“ představených v předchozích číslech.
- Článek
Britskou metodiku rozvoje měkkých dovedností Skills Builder již více než rok pomáhají ověřovat a adaptovat čeští učitelé v pilotních základních školách. Na následujících řádcích se dozvíte více o vůdčích schopnostech, sedmé z osmi dovedností, které metodika rozvíjí. Vůdčí schopnosti společně s týmovou prací představují dvojici dovedností zaměřených na oblast mezilidských vztahů. Tento text navazuje na články o základních principech metodiky Skills Builder a dovednostech: „schopnost naslouchat“, „prezentační dovednosti“, „schopnost řešit problémy“, „kreativní myšlení“, „pozitivní nastavení“ a „cílevědomost“ představených v předchozích číslech.
- Článek
Britskou metodiku rozvoje měkkých dovedností Skills Builder již více než rok pomáhají ověřovat a adaptovat čeští učitelé v pilotních základních školách. Na následujících řádcích se dozvíte více o „cílevědomosti“, šesté z osmi dovedností, které metodika rozvíjí. Cílevědomost společně s „pozitivním nastavením“ představují dvojici dovedností zaměřených na sebeřízení. Tento text navazuje na články o základních principech metodiky Skills Builder a dovednostech „schopnost naslouchat“, „prezentační dovednosti“, „schopnost řešit problémy“, „kreativní myšlení“ a „pozitivní nastavení“ představených v předchozích číslech.
- Článek
Britskou metodiku rozvoje měkkých dovedností Skills Builder již více než rok pomáhají ověřovat a adaptovat čeští učitelé v pilotních základních školách. Na následujících řádcích se dozvíte více o páté z osmi dovedností, které metodika podporuje; pozitivní nastavení společně s cílevědomostí představují dvojici dovedností zaměřených na sebeřízení. Tento článek navazuje na texty z minulých čísel, v nichž byly představeny základní principy metodiky Skills Builder a dovednosti: „schopnost naslouchat“, „prezentační dovednosti“, „schopnost řešit problémy“ a „kreativní myšlení“.
- Článek
Již více než rok pomáhají čeští učitelé v pilotních základních školách ověřovat a pro české prostředí adaptovat britskou metodiku rozvoje měkkých dovedností Skills Builder. Na následujících řádcích se dozvíte více o čtvrté z osmi dovedností, které metodika podporuje. Tento článek navazuje na texty z minulých čísel, v nichž byly představeny základní principy metodiky Skills Builder a první tři dovednosti: „schopnost naslouchat“, „prezentační dovednosti“ a „schopnost řešit problémy“.
- Článek
Již více než rok pomáhají čeští učitelé v pilotních základních školách ověřovat a pro české prostředí adaptovat metodiku rozvoje měkkých dovedností Skills Builder, populární ve Velké Británii. Na následujících řádcích se dozvíte více o třetí z osmi dovednosti, které metodika podporuje. Tento článek navazuje na články z minulých čísel, v nichž byly představeny základní principy metodiky Skills Builder a první dvě dovednosti: „schopnost naslouchat“ a „prezentační dovednosti“.
- Článek
Dobrý skutek dokáže udělat člověku radost, vykouzlit mu úsměv na tváři, zlepšit den a pohladit na duši. Uplynulý rok plný omezení, nařízení a lidské samoty ukázal možná ještě víc než ty předchozí, že svět je lepší, když si lidé pomáhají a mohou být spolu. Tak zní ostatně i jedno z mott Nadace Karla Janečka, která se vedle podpory vzdělávání
a společensky odpovědných projektů dlouhodobě věnuje také tématu laskavosti.
- Článek
Kritizovat ve školství něco, co představuje evidentní potřebu dnešního života dětí
i budoucího života dospělých a současně žádoucí vzdělávací příležitost pro děti, tedy nárůst počtu hodin IT, nebude asi příliš populární. Ovšem já nehodlám nesouhlasit se samotnou větší podporu digitální gramotnosti, protože tu pokládám za důležitou. Problém spatřuji v tom, že se jeden partikulární zájem (opravdu ten nejdůležitější?) uvedl v život bez souvislostí a bez většího ohledu na celek vzdělávání, i když si uvědomuji, že jde o pouhou dílčí aktualizaci, protože podstatnější změny nás čekají v blízké budoucnosti.
- Článek
Naučme se rozvíjet osm měkkých dovedností podle metodiky Skills Builder Detailní představení druhé dovednosti – „prezentační dovednosti“ Mgr. Romana Šloufová metodik sociálních inovací, SCHOLA EMPIRICA Již rok pomáhají čeští...