Téma měsíce
- Článek
O vzdělávání, armádě i vzpomínkách s generálem Petrem Pavlem Naďa Eretová, šéfredaktorka Řízení školy Jaké jsou vaše vzpomínky na školu? Základní školu jsem vychodil na Kladně. Z toho první...
- Článek
Jak si pamatuji svého ředitele? Jaromír Beran: Já osobně mám na svého ředitele ze základní školy moc hezké vzpomínky. Měli jsme k sobě velmi blízko, a to nejen proto,...
- Článek
OA, VOŠZ a SZŠ, SOŠS Jihlava je velká a pestrá škola s vysokým potenciálem, která optimalizovanou historii v popsaném rozsahu píše již sedmým rokem. Poděkování patří všem kolegům za pomoc, přízeň, podporu i odpovědně odvedenou práci v roce 2020. Práci v krajské škole, kterou jsem si ihned v úvodu dovolil neskromně označit jako NEOBYČEJNOU.
- Článek
Nestává se tak často, aby se na Linku pro rodinu a školu 116 000 obraceli studenti s obavami ohledně své další studijní kariéry. Přesněji řečeno, do doby jarního nouzového stavu se tyto případy počítaly na jednotky za rok. Od poloviny března 2020 začaly počty pozvolna stoupat a nyní máme za sebou desítky chatů na toto téma. Záměrem následujícího článku je podělit se o témata, se kterými se na nás obracejí žáci maturitních ročníků, včetně pár tipů ze škol, jež umí svým maturantům distanční vzdělávání usnadnit.
- Článek
Neúspěšní maturanti, věční hledači ideálního oboru, žáci, kteří nemají vyhraněné zájmy, neznají své silné a slabé stránky a nedokážou ukotvit svá (či rodičovská) přání v realitě. Ale i ti, kteří si nechali při studiu ujet vlak a sami ho nedohoní, nebo se naopak dají zlákat vidinou brzkých výdělků už v době, kdy se vrstevníci ještě připravují na budoucí profesi. Takové žáky mnohdy nacházíme mezi těmi, kteří předčasně opouštějí střední školu a vydávají se na trh práce bez kvalifikace.
- Článek
Středoškolská soutěž Ekonomická olympiáda je největší celostátní soutěží ve znalostech z ekonomie a financí a musela přesunout své finále do online prostředí. Cilem olympiády je zvyšovat povědomi a znalosti studentů střednich škol o ekonomii a financich a podporovat nadějne budouci ekonomy.
- Článek
Otakar Kořínek studuje 3. ročník mezinárodního gymnázia Nový PORG. Ve volném čase se baví sledováním Netflixu a cvičením, s úsměvem však dodává, že jeho neoblíbenější aktivitou je jídlo. Kromě toho se zajímá o ekonomii, stejně jako o finance a akcie, o čemž svědčí jeho umístění na prvním místě ve IV. ročníku Ekonomické olympiády (EO).
- Článek
Již 20 let podporují evropské vzdělávací programy výjezdy žáků a studentů středních a vyšších odborných škol do zahraničí. Od roku 2013 se projektů mezinárodní mobility zúčastnilo přes 40 000 žáků a studentů. V posledních letech věnovala Evropská komise zvýšenou pozornost zejména dlouhodobým výjezdům, a v roce 2016 proto vyhlásila iniciativu ErasmusPRO na podporu individuálních zahraničních mobilit v délce tři až dvanáct měsíců. Výjezdů se mohou účastnit nejen studenti středních a vyšších odborných škol a učilišť, ale i čerství absolventi.
- Článek
Zatímco žáků cizinců na základních školách za posledních pět let přibylo téměř o třetinu, jejich počet na středních školách zůstává více méně stejný (cca 9 000)1). A to mluvíme jen o žácích s cizím státním občanstvím. V ČR ale studuje mnoho žáků s českým občanstvím, jejichž jazyková vybavenost je vlivem migrační zkušenosti či jinojazyčného rodinného zázemí nižší.
- Článek
Jak by mělo vypadat jazykové vzdělávání v maturitních i nematuritních oborech na středních odborných školách? Zaměstnavatelé čím dál častěji upozorňují na význam alespoň základní odborné jazykové výbavy absolventů, pozvolna přibývá i škol, které se tímto směrem vydávají.
- Článek
Ve dnech 15. až 17. června 2020 proběhla série tří pracovních seminářů věnovaných Operačnímu programu Potravinové a materiální pomoci (dále též "OP PMP"), konkrétně ke Specifickému cíli 1: Potravinová pomoc dětem ve vážné sociální nouzi. Aktuální téma, které v těchto dnech, poznamenaných stále ne zcela překonanou epidemií covid-19 a v Pardubickém kraji navíc připomínkou ničivosti povodní z přívalových dešťů, nabírá na důležitosti.
- Článek
Z daného textu je patrné, že snahou redakce není vést rozhovor s cílem prezentovat odlišný postoj ke světu kolem nás. Redaktor Lukáš Doubrava (který se v rozhovoru ptá) je zjevně sympatizantem Petra Hampla a během celého rozhovoru mu nahrává na smeče, kterých protistrana plně využívá k manipulacím, polopravdám a šíření nesnášenlivosti. Terčem dehonestace není tedy jen víra druhého, ale též absolventi humanitních oborů, mladí akademici a dost možná i učitelé, kteří by měli pochopení pro jinakost ve školním prostředí. Protože reakcí zaznělo více, dovolím si upozornit jen na několik očividných narativů, které mají vazbu k prostředí vysokých škol a přípravy učitelů.
- Článek
Jakákoliv změna v oblasti školství a vzdělávání by měla vycházet z postupů, které byly ověřeny výzkumy, pilotovány na reprezentativním vzorku škol a mají prokazatelný dopad na zlepšení učení žáků. Formativní hodnocení je již řadu let pevnou součástí mnoha zahraničních vzdělávacích systémů, a jakkoliv je jeho zavedení časově náročné, jedná se o směr, kterým se i naše školství musí vydat.
- Článek
Studium učitelství připravuje učitele na výkon konkrétního povolání. V odborném tisku se v podstatě permanentně objevují požadavky na zvýšení podílu praktické výuky budoucích učitelů. Nejedná se jen o praktickou výuku oborových předmětů, ale zejména výuku v rámci pedagogických praxí.
- Článek
Vypočítat z hrubé mzdy čistou. Přečíst a zhodnotit sociologický výzkum. Znát svá práva, ale i povinnosti. Umět je najít v zákoně. Vědět, kdy můžu jít k volbám, ale hlavně proč. A když už si z kandidátů nevyberu, tušit, jak založit vlastní stranu. Vědět, proč mediánová mzda odpovídá realitě lépe než ta průměrná z televizních obrazovek. Nenechat se populisty utáhnout na vařené nudli, ale umět jim ji pořádně osolit. To jsou příklady odpovědí studentů konzervatoře ze zjišťování, co by se chtěli o světě dozvědět.
- Článek
Na úvodní hodině volitelného společenskovědního semináře na čtyřletém gymnáziu jsem studentům položil otázku, proč si seminář vybrali a co by mělo být jeho cílem. Nejčastější odpověď byla, že by si chtěli rozšířit všeobecný přehled. Když měli konkretizovat představu všeobecného přehledu, odpovídali pestře, nicméně vágně. Nejčastěji zaznělo spojení „rozumět současnému světu a společnosti“. Jak však všeobecný přehled definovat?
- Článek
V Učitelských novinách 1/2020 byl publikován rozhovor se sociologem Petrem Hamplem, který poukazuje na údajnou islamizaci společnosti v Evropě. Tento článek rezonoval v naší společnosti i s ohledem na nedávný rozsudek Nejvyššího soudu týkající se diskriminace somálské dívky Ayan Jamaal Ahmednuur.
- Článek
Nekritický rozhovor s doktorem sociologie a protimuslimským aktivistou Petrem Hamplem v Učitelských novinách (UN) vyvolal prudkou diskusi. Zároveň přinesl skvělé postřehy k problematice svobody slova, kritického myšlení, ale třeba i k tomu, jakým způsobem mají být zařazována do výuky kontroverzní a politická témata.
- Článek
Redaktor Učitelských novin manipuluje proti EU Bouřlivě diskutované články o „islamizaci“ a „plíživé zelené totalitě“ otištěné v Učitelských novinách obsahují kromě oné „snůšky nesmyslů“, kterou již pranýřují jiní, také...
- Článek
Nejčtenější učitelský tištěný časopis Učitelské noviny přinesl od čísla 1/2020 čtenářům nové překvapení – rubriku „Nekorektně“. A „nekorektnost“ začala opravdu těžkým kalibrem – rozhovorem s údajně „nejčtenějším“ sociologem Petrem Hamplem. Aby čtenáři náhodou neměli pochybnosti o tom, že přestává veškerá korektnost, článek byl nadepsán „Evropa se bezpochyby islamizuje“.