Trestný čin
- Článek
Osobně mám velmi ráda rozhovory, které na Lince pro rodinu a školu 116 000 vedeme s vyučujícími na ZUŠ. Je z nich obvykle cítit velký zájem o daného žáka a touha mu pomoci. Je radost slyšet, že žáci se se svými učiteli věnují umění v atmosféře důvěry, která jim umožní sdílet své zážitky. Někdy se však žáci svěří se závažnými informacemi. A i když učitel výslovně neslíbí, že tato informace zůstane (jako všechny ostatní) jen mezi nimi, přesto nechce nevyslovený slib porušit… právě se chytili do pasti. Jak z ní ven?
- Článek
Říká se, že na každého jednou dojde. To se stalo i v případě maminky, kterou trestní soudy soudily za pomluvu ředitelky a učitelů. O co v daném případě1) šlo?
- Článek
Všichni si přejeme, aby naše děti byly v bezpečí a chráněné, zejména ve školách a jiných zařízeních péče o děti. Ale jak je vlastně garantována ochrana dětí ve školách a podobných zařízeních? Jaká preventivní opatření mohou přijmout školy a zařízení pečující o děti? A jak efektivní je ověřování trestné minulosti při výběru vhodných kandidátů na pracovní pozice? Následující text nabízí přehled posledního legislativního vývoje v České republice a přístupu k ochraně dětí v Rakousku a Anglii.
Rodiče jsou v zásadě oprávněni kritizovat výuku a polemizovat s výukovými metodami učitele. Nicméně v případě, kdy je jejich kritika smyšlená, může přicházet v úvahu jejich trestní odpovědnost.
Adeptka na místo učitelky výtvarné výchovy mi přinesla výpis z evidence rejstříku trestů s tím, že byla 3. 10. 2019 odsouzena na 5 měsíců podmíněně se zkušební dobou 2 roky do 18. 10. 2021 podle § 274 odst.1 č. TZ 40/2009. Rád bych ji přijal, protože nemohu zoufale sehnat jinou vhodnou adeptku. V případě jejího přijetí se vystavuji problému, který by ohrozil moje setrvání v pozici ředitele, nebo mám možnost využít nějaké argumenty, kterými bych mohl své rozhodnutí obhájit?
- Článek
Ať už si o Tomášovi a Matějovi myslíte cokoliv (anebo taky docela nic, protože jste tak zavaleni jinou agendou, že jste si podcastové rekonstrukce1) sexuálního zneužívání žáka třídním učitelem nevšimli), je dost pravděpodobné, že se na vás s tímto tématem dříve či později obrátí vaše vedení nebo vaši kolegové. A budou chtít znát váš názor, co dělat, aby toto vaše škola nikdy nemusela řešit. A je-li vaše vedení osvícené, tak už nyní spolupracujete na tématech vyvolaných podcasty, ať už v rámci minimálního preventivního plánu, nebo jako součást etické výchovy / výchovy ke zdraví / výchovy k občanství.
Pracovněprávní důsledky odsouzení pedagogického pracovníka (dále "PP") za trestný čin
- Článek
V návaznosti na vraždu učitele na učilišti v pražské Michli se ve veřejném prostoru objevily požadavky, aby byl učitel v trestním zákoníku označen jako úřední osoba. Na otázky, zda je to vůbec možné, zda by to přispělo k ochraně učitelů a co by to pro ně v praxi znamenalo, hledáme v tomto článku odpovědi.
Tisíce mrtvých, desetitisíce zraněných, miliony vyhnaných z domovů. Další miliony žijící ve strachu z toho, že je zasáhne raketa, náboj, střepina… A to aniž by se jakkoli provinili. Každému soudnému člověku je jasné, kde je dobro a kde zlo. Kdo je obětí a kdo viníkem. Ale bohužel se objevují i tací, kteří ruskou agresi proti obyvatelům Ukrajiny schvalují nebo kteří šíří nepravdivé či velmi zkreslené informace, jejichž cílem je obhájení ruské agrese.
Tento text shrnuje právní pohled na situaci, kdy některý z žáků ve škole veřejně schvaluje agresi Ruské federace proti Ukrajině. Shrnuje především právní aspekty věci. Těžiště působení školy však leží ve výchovném a vzdělávacím působení. Rovněž je třeba dbát na to, aby uplatňováním právních nástrojů nepřispívala v dnešní vyostřené situaci k vytváření prostředí, v němž bude ohrožena fyzická či psychická bezpečnost určitých žáků např. pro jejich příslušnost k ruské národnosti.
Při šetření trestné činnosti mládeže je mezi právnickými osobami poskytujícími pomoc Policii ČR nejdůležitějším a nejvýznamnějším partnerem škola nebo školské zařízení (dále jen „škola“). Tam se odehrává dle mých osobních zkušeností odhadem 90 % šetření s mládeží. Management školy je ze zákona povinen poskytnout věcnou a osobní pomoc policistům. Neznamená to však, že tato pomoc policii musí být poskytnuta školou ihned, zákon připouští odložení i odložení pomoci.
- Článek
Při šetření trestné činnosti mládeže je mezi právnickými osobami poskytujícími pomoc Policii ČR nejdůležitějším a nejvýznamnějším partnerem škola nebo školské zařízení (dále jen „škola“). Tam se odehrává dle mých osobních zkušeností odhadem 90 % šetření s mládeží. Management školy je ze zákona povinen poskytnout věcnou a osobní pomoc policistům. Neznamená to však, že tato pomoc policii musí být poskytnuta školou ihned, zákon připouští odložení i odložení pomoci.
- Článek
Všichni si asi umíme představit, že se něco takového může stát. Po návštěvě u známých nasedneme opilí do automobilu s tím, že těch pár set metrů domů odřídíme. Jenže když řídíte s více než 1 promile alkoholu v krvi, dopustili jste se trestného činu ohrožení pod vlivem návykové látky.
- Článek
V minulém článku jsme se zabývali tím, jak zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a změně některých zákonů (dále jen „zákon o pedagogických pracovnících“), definuje bezúhonnost a jaké jsou následky ztráty bezúhonnosti. V tomto článku se zaměříme na to, zda může pedagogický pracovník pozbýt bezúhonnost i jinak než odsouzením v trestním řízení. Odpověď zní: ano, může.
- Článek
Asi si každý umíme představit, že něco takového se může stát. Po návštěvě u známých nasedneme opilí do automobilu s tím, že těch pár set metrů domů odřídíme. Jenže když řídíte s více než jedním promile alkoholu v krvi, dopustili jste se trestného činu ohrožení pod vlivem návykové látky.
- Článek
Listina základních práv a svobod v článku 32 zaručuje zvláštní ochranu dětí a mladistvých. Ochrana je poskytována napříč právním řádem od předpisů soukromoprávních po předpisy veřejnoprávní. Aby z dítěte vyrostl kvalitní člověk, je potřeba pozitivně na něj a ovlivňovat jeho jednání a chování a poskytnout mu tak dostatek kladných vzorů pro jeho život. V následujícím textu bych se rád věnoval právní úpravě, důsledkům a některým aspektům trestněprávního postihu jednání narušujícího ochranu dětí a mladistvých, kterou jim zaručují trestní předpisy.
- Článek
Velmi rozšířenou praxí ředitelů příspěvkových organizací, zejména školských zařízení, bylo a někde stále je uzavření pracovní smlouvy/dohody sama se sebou, mnohdy označované jako tzv. sebezaměstnání. Uvedený nežádoucí jev však může mít i případné trestněprávní následky, na které tento článek upozorňuje.
- Článek
Existuje mnoho způsobů podnikání – a ne všechny jsou vždy legální. Lidé si odjakživa hledají způsoby, jakými by šlo jednoduše získat peníze, aniž by vykonali odpovídající práci. Jedním z těchto způsobů je také zasílání podvodných faktur. Jak to probíhá? Jednoduše, společnost (většinou s neexistujícím sídlem) zašle jiné společnosti, osobě či právě škole fakturu, ve které si obvykle účtuje zanedbatelnou částku. Motivace je poměrně jednoduchá, donutit k zaplacení bez dalšího většího přemýšlení. Jinými slovy, pokud společnost dostane fakturu na zanedbatelnou částku a faktura je vystavena na služby či zboží, které mohou odpovídat realitě, a zároveň má společnost vystavující fakturu věrohodný název, málokdo se nad zaplacením pozastaví. Rovněž musíme vzít v potaz skutečnost, že velmi často vyřizují faktury pracovníci, kteří si nemusejí být vědomi poskytovaných služeb a jejichž úkolem je pouze spravovat platby za přijaté faktury.
- Článek
V minulém čísle časopisu Školní poradenství v praxi jsme se zabývali řešením akutních situací ve školním prostředí (článek Náhlé neštěstí ve škole i venku - Pomoc po telefonu na Lince 116 000), který následoval po představení činnosti Linky pro rodinu a školu 116 000 (článek Linka 116 000 aneb Když si nevíte rady). Dnešní příspěvek navazuje na tematiku akutních situací a představuje možnosti využití pomoci Linky 116 000 na příkladu situace, kdy pedagog zjistí, že je žák zbit svým rodičem (v širším pohledu, když se pedagog dozví o spáchání trestného činu vůči nezletilému dítěti).
- Článek
Soudní spor, v jehož průběhu soud řešil i otázku údajného sexuálního zneužití žáků učitelem, jistě v každém pedagogovi vyvolal zamyšlení nad hranicemi jednání, které vytyčuje trestní zákoník. Cílem článku je uvedení pouze základních informací o trestném činu pohlavního zneužití.