Zařízení školská
- Článek
Střediska výchovné péče jsou školská zařízení preventivně výchovné péče. Cílem preventivně výchovné péče je předcházet vzniku a rozvoji rizikových projevů chování dětí nebo narušení jejich zdravého vývoje a přispívat ke zdravému osobnostnímu rozvoji dětí. Střediska poskytují podporu dětem, rodičům či jiným osobám odpovědným za výchovu a pedagogickým pracovníkům.
- Článek
Softwarové společnosti Gordic a VIS Plzeň se dohodly na spolupráci v oblasti digitalizace veřejné správy a vzájemné podpoře. Tento významný krok stvrdili jednatelé Jaromír Řezáč za společnost Gordic a Vladimír Bureš za VIS Plzeň společným podpisem memoranda. Setkání proběhlo v nových prostorách pražské centrály Gordic.
Česká školní inspekce připravila metodický dokument, jehož cílem je pomoci ředitelům škol a školských zařízení při šetření a vyřizování stížností a podnětů, které dostávají od žáků, jejich zákonných zástupců či jiných osob.
- Článek
Patrik Buday zažil v dětství několik forem náhradní rodinné péče. Dnes pracuje s dětmi ve škole i v neziskové organizaci. Pro ty, které se nacházejí v podobné situaci jako byl kdysi on, hledá podporu ještě intenzivněji. Přednáší v dětských domovech, má pro děti z domovů vyhrazená místa v kroužcích, které organizuje, plánuje iniciativu „Hrdinové jako ty“. Rozhovorem s Patrikem pokračujeme v sérii příspěvků od dospělých, kteří kdysi patřili do kategorie žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. A mají tak poradenským pracovníkům rozhodně co říct.
- Článek
Cílem článku je vyčlenit základní nové úkoly vznikající při řízení školy nebo školského zařízení ve školním roce 2022/2023, které jsou důsledkem změn nebo očekávaných změn právních předpisů a změn rámcového vzdělávacího programu.
Od 1.9.2021 bylo třídnictví vyčleněno do samostatné kategorie příplatků. V našem školském zařízení pro výkon ústavní výchovy mají všichni pedagogičtí pracovníci příplatek podle §8, odst. 2, skupiny II. Třídní učitelé mají tento příplatek vyšší, než ostatní zaměstnanci školského zařízení. Nyní si nejsem jistý, zda třídním učitelům dle nařízení vlády od 1.9.2021 náleží zvl. příplatek podle §8, odst. 2. skupiny II., plus další příplatek podle odst. 3. (to znamená, že budou mít v platovém výměru příplatky dva, podle odst. 2 u nás 1500,- KČ, plus přidáme nový podle odst. 3.)? Nebo bude u třídních učitelů ve školách zřízených při výchovných ústavech zvolen je jeden druh příplatku?
Právní předpisy, formuláře, metodické materiály
zákon č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, v platném znění
zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), v platném znění
zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, v platném znění
zákon č. 90/2012 Sb., o obchodních korporacích, v platném znění
zákon č. 304/2013 Sb., o veřejných rejstřících právnických a fyzických osob a o evidenci svěřeneckých fondů, v platném znění
zákon č. 248/1995 Sb., o obecně prospěšné společnosti
materiály MŠMT – tiskopis a přílohy A, B, C, D, E, dostupné z https://www.msmt.cz/vzdelavani/skolstvi-v-cr/formulare-zadosti-1
stanovisko ředitele legislativního odboru Ministerstva spravedlnosti ze dne 22. 6. 2001 čj. 349/01-L, které bylo zveřejněno ve Zprávách Ministerstva financí ČR – číslo 4 ročník 2001
informace o postupu při založení nové školy (školského zařízení) č. j. MSMT-12107/2016-7; dostupné z https://www.msmt.cz/uploads/VKav_200/Jak_zalozit_skolu/Informace_o_postupu_pri_zalozeni_nove_skoly_listopad_2016.pdf
zápis do rejstříku škol a školských zařízení (pro všechny právnické osoby bez rozdílu zřizovatele). Dostupné z: https://www.msmt.cz/uploads/VKav_200/Jak_zalozit_skolu/Zapis_do_rejstriku_skol.pdf
Diagnostický ústav písemně sděluje příslušnému orgánu sociálně-právní ochrany dětí na základě komplexní zprávy nebo na základě poznatků zařízení údaje o dětech vhodných k osvojení nebo ke svěření do pěstounské péče (§ 5 odst. 4 zákona č. 109/2002 Sb., dále orgánu sociálně-právní ochrany dětípříslušnému podle místa trvalého pobytu dítěte diagnostický ústav oznamuje přijetí, umístění nebo přemístění dítěte, a to do 3 pracovních dnů.
Podle § 12 zákona č. 109/2002 Sb. dětský domov zajišťuje péči:
o děti s nařízenou ústavní výchovou, které nemají závažné poruchy chování; tyto děti se vzdělávají ve školách, které nejsou součástí dětského domova;
o děti ve věku zpravidla od 3 do nejvýše 18 let.
Podle § 15 zákona č. 109/2002 Sb. v zařízeních, ve kterých jsou umístěny děti s uloženou ochrannou výchovou, jsou používány speciální stavebně technické prostředky k zabránění útěku těchto dětí (např. mříže).
Opatření ve výchově jsou negativní nebo pozitivní důsledky určitého chování dítěte.
Podle § 21 odst. 1 zákona č. 109/2002 Sb. mohou být za prokázané porušení povinností uložena tato negativní výchovná opatření:
Podíl rodičů na úhradě příspěvku stanoví ředitel zařízení rozhodnutím. Toto rozhodnutí je rozhodnutím ve správním řízení.