Distanční výuka
- Článek
Během pandemie covidu-19 dala střední škola výpověď učiteli, který podle ní nezvládl distanční výuku. Pedagog se proti výpovědi bránil u soudu, zatím však neúspěšně. Obvodní soud pro Prahu 5 jeho žalobu zamítl a potvrdil správnost postupu ředitele školy. Rozsudek je nepravomocný a učitel se proti němu může odvolat.
Co musí ředitel udělat předtím, než dá výpověď učiteli pro závažné porušení povinností?
- Článek
Výzkumné šetření, které provedlo ESPEDIENTE, z. s., ve spolupráci se školami, zachytilo bezprostřední reakce žáků spojené s návratem do škol a také informace o tom, jak se jim v průběhu pandemie vedlo.
Vyjádření tiskové mluvčí MŠMT (ČR) Mgr. Anety Lednové
Do České republiky dorazili na dvoudenní pracovní návštěvu zástupci Evropské komise pod vedením generální ředitelky pracovní skupiny na podporu oživení a odolnosti Céline Gauer a za účasti ředitelky ekonomických politik pro členské státy III Isabel Grilo. Zástupci EK projevili zájem o ukázku praktické realizace projektů Národního plánu obnovy, který financuje Evropská unie, v českých školách, zejména pak co se týče digitální transformace a zmírňování následků pandemie. V rámci schůzky s ministrem školství Petrem Gazdíkem proto v jeho doprovodu navštívili jednu z pražských základních škol v Londýnské ulici.
Mimořádné vzdělávání distančním způsobem a mimořádné ředitelské volno
- Článek
Reálné dopady pandemie a distanční výuky na žáky zjišťovali výzkumníci z agentury PAQ Research ve spolupráci s projektem Kalibro. Srovnávací testy z českého jazyka a matematiky provedené v roce 2020 a 2021 v pátých třídách základních škol ukazují, že v důsledku pandemie ztratili žáci až tři měsíce učení. Pedagogické fakulty i nevládní organizace jim nabízejí pomoc s doučováním.
- Článek
Dětský psycholog a pedagog Václav Mertin, autor mnoha odborných publikací, editor Školního poradenství v praxi a držitel Ceny Wolters Kluwer, se kterým se potkáváte na stránkách časopisů redakce Řízení školy, oslavil významné životní jubileum. Při této příležitosti publikujeme rozhovor a vážíme si spolupráce s laskavým a současně důrazným obhájcem dětí.
- Článek
Distanční výuka přinesla nejen změnu podmínek výuky, ale také změnu výukových strategií a s tím i související způsob hodnocení žáků, respektive poskytování zpětné vazby.
- Článek
Zjištění z pedagogického panelu: Distanční výuka jako příležitost pro zvýšení spolupráce a podpory v rámci učitelských sborů Mgr. Karel Gargulák analytik PAQ Research, který se zabývá se strategickým řízením...
- Článek
Na konci loňského školního roku se na nás obrátila pedagožka ze základní školy s následující potíží – přicházejí za ní rodiče žáků, kteří se nechtěli vrátit do školy, trápí se v ní více než jindy, jsou plačtiví, ztrácí zájem o cokoliv, mluví o sebevraždě, přestávají jíst. Pedagožka si za dvacet let své kariéry na takovou „úrodu“ psychických obtíží nepamatuje
a domnívá se, že jde zejména o následek koronaviru a s ním spojených opatření.
- Článek
Nedávné, a bohužel velmi dlouhé, období distanční výuky ukázalo, jaká jsou její pozitiva a negativa. Mezi často diskutovanými se objevuje zejména negativní dopad na psychické zdraví žáků a pedagogů, k méně diskutovaným se řadí dopady do oblasti fyzického zdraví účastníků distančního vzdělávání. Velmi významný zdravotní problém při dlouhodobé práci s počítačem, notebookem, tabletem a dalšími technologiemi pro práci s daty
a informacemi a pro dálkovou komunikaci tak představuje neúměrná zátěž svalově-kosterní soustavy, která často vede k řadě specifických onemocnění a dalších zdravotních obtíží. Zdravá budoucnost tkví především v prevenci podpořené účinným vzděláváním.
- Článek
Ve školním roce 2020/2021 učitelé základních škol téměř každodenně využívali nový obsah práv a povinností související se vzděláváním žákům v podmínkách epidemie onemocnění COVID-19. Cílem článku je zrekapitulovat nejdůležitější z nich a vyvodit praktická doporučení
1). Pokud se určité pasáže článku vztahují pouze na základní školy určitého zřizovatele, je tato skutečnost uvedena.
Základní předpisy, metodické materiály
Léto 2021
- Článek
Uplynul divoký a nevyzpytatelný rok, ve kterém se střídala prezenční, distanční i rotační výuka. Možná poprvé v historii českého školství procvičila pedagogy v umění být dobrým učitelem i na obrazovce počítače. Pomocnou ruku učitelům hned zkraje pandemie podal projekt Učíme online, který rozjel webináře Učíme nanečisto zaměřené na sdílení zkušeností mezi pedagogy s online výukou, zorganizoval sbírku počítačů pro potřebné rodiny, pomáhal i s připojením rodin k internetu nebo se zprovozněním technologií k online výuce ve školách. Dobrovolnické koordinátorky webinářů Učíme nanečisto Klára Podpierová
a Kateřina Beranová si chválí hlavně zapojení učitelů v roli lektorů na webinářích a ohlíží se za těmi nejžádanějšími kurzy.
Online vzdělávání se dnes již stalo nedílnou součástí školní praxe, ať už v jakékoli formě. Většina škola začala obratem řešit technologické předpoklady, organizační řešení a opravdu jen v několika málo případech zbylo trochu času na správné nastavení všech služeb v závislosti na platné legislativě. Podívejme se na některé z nich trochu blíže. MŠMT zveřejnilo manuál k online vzdělávání (https://www.msmt.cz/file/53583_1_1/), ale ani v tomto materiálu nejsou vydefinovány podmínky, které by měly být definovány ve vazbě na nařízení GDPR a zákon č. 110/2019 Sb.
Právní předpisy, informace, judikatura
zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), v platném znění
vyhláška č. 10/2005 Sb., o vyšším odborném vzdělávání, v platném znění