Distanční výuka

  • Článek
Během pandemie covidu-19 dala střední škola výpověď učiteli, který podle ní nezvládl distanční výuku. Pedagog se proti výpovědi bránil u soudu, zatím však neúspěšně. Obvodní soud pro Prahu 5 jeho žalobu zamítl a potvrdil správnost postupu ředitele školy. Rozsudek je nepravomocný a učitel se proti němu může odvolat.
Vydáno: 21. 03. 2023
Co musí ředitel udělat předtím, než dá výpověď učiteli pro závažné porušení povinností?
Vydáno: 03. 03. 2023
  • Článek
Výzkumné šetření, které provedlo ESPEDIENTE, z. s., ve spolupráci se školami, zachytilo bezprostřední reakce žáků spojené s návratem do škol a také informace o tom, jak se jim v průběhu pandemie vedlo.
Vydáno: 23. 08. 2022
Vyjádření tiskové mluvčí MŠMT (ČR) Mgr. Anety Lednové
Vydáno: 11. 04. 2022
Do České republiky dorazili na dvoudenní pracovní návštěvu zástupci Evropské komise pod vedením generální ředitelky pracovní skupiny na podporu oživení a odolnosti Céline Gauer a za účasti ředitelky ekonomických politik pro členské státy III Isabel Grilo. Zástupci EK projevili zájem o ukázku praktické realizace projektů Národního plánu obnovy, který financuje Evropská unie, v českých školách, zejména pak co se týče digitální transformace a zmírňování následků pandemie. V rámci schůzky s ministrem školství Petrem Gazdíkem proto v jeho doprovodu navštívili jednu z pražských základních škol v Londýnské ulici.
Vydáno: 21. 02. 2022
Mimořádné vzdělávání distančním způsobem a mimořádné ředitelské volno
Vydáno: 08. 02. 2022
Jakou variantu a kdy zvolit? 
Vydáno: 24. 11. 2021
  • Článek
Reálné dopady pandemie a distanční výuky na žáky zjišťovali výzkumníci z agentury PAQ Research ve spolupráci s projektem Kalibro. Srovnávací testy z českého jazyka a matematiky provedené v roce 2020 a 2021 v pátých třídách základních škol ukazují, že v důsledku pandemie ztratili žáci až tři měsíce učení. Pedagogické fakulty i nevládní organizace jim nabízejí pomoc s doučováním.
Vydáno: 23. 11. 2021
  • Článek
Dětský psycholog a pedagog Václav Mertin, autor mnoha odborných publikací, editor Školního poradenství v praxi a držitel Ceny Wolters Kluwer, se kterým se potkáváte na stránkách časopisů redakce Řízení školy, oslavil významné životní jubileum. Při této příležitosti publikujeme rozhovor a vážíme si spolupráce s laskavým a současně důrazným obhájcem dětí.
Vydáno: 19. 10. 2021
  • Článek
Distanční výuka přinesla nejen změnu podmínek výuky, ale také změnu výukových strategií a s tím i související způsob hodnocení žáků, respektive poskytování zpětné vazby.
  • Článek
  Zjištění z pedagogického panelu: Distanční výuka jako příležitost pro zvýšení spolupráce a podpory v rámci učitelských sborů Mgr. Karel Gargulák analytik PAQ Research, který se zabývá se strategickým řízením...
  • Článek
Na konci loňského školního roku se na nás obrátila pedagožka ze základní školy s následující potíží – přicházejí za ní rodiče žáků, kteří se nechtěli vrátit do školy, trápí se v ní více než jindy, jsou plačtiví, ztrácí zájem o cokoliv, mluví o sebevraždě, přestávají jíst. Pedagožka si za dvacet let své kariéry na takovou „úrodu“ psychických obtíží nepamatuje a domnívá se, že jde zejména o následek koronaviru a s ním spojených opatření.
Vydáno: 24. 08. 2021
  • Článek
Nedávné, a bohužel velmi dlouhé, období distanční výuky ukázalo, jaká jsou její pozitiva a negativa. Mezi často diskutovanými se objevuje zejména negativní dopad na psychické zdraví žáků a pedagogů, k méně diskutovaným se řadí dopady do oblasti fyzického zdraví účastníků distančního vzdělávání. Velmi významný zdravotní problém při dlouhodobé práci s počítačem, notebookem, tabletem a dalšími technologiemi pro práci s daty a informacemi a pro dálkovou komunikaci tak představuje neúměrná zátěž svalově-kosterní soustavy, která často vede k řadě specifických onemocnění a dalších zdravotních obtíží. Zdravá budoucnost tkví především v prevenci podpořené účinným vzděláváním.
Vydáno: 24. 08. 2021
  • Článek
Ve školním roce 2020/2021 učitelé základních škol téměř každodenně využívali nový obsah práv a povinností související se vzděláváním žákům v podmínkách epidemie onemocnění COVID-19. Cílem článku je zrekapitulovat nejdůležitější z nich a vyvodit praktická doporučení  1). Pokud se určité pasáže článku vztahují pouze na základní školy určitého zřizovatele, je tato skutečnost uvedena.
Základní předpisy, metodické materiály
Vydáno: 30. 07. 2021
  • Článek
Uplynul divoký a nevyzpytatelný rok, ve kterém se střídala prezenční, distanční i rotační výuka. Možná poprvé v historii českého školství procvičila pedagogy v umění být dobrým učitelem i na obrazovce počítače. Pomocnou ruku učitelům hned zkraje pandemie podal projekt Učíme online, který rozjel webináře Učíme nanečisto zaměřené na sdílení zkušeností mezi pedagogy s online výukou, zorganizoval sbírku počítačů pro potřebné rodiny, pomáhal i s připojením rodin k internetu nebo se zprovozněním technologií k online výuce ve školách. Dobrovolnické koordinátorky webinářů Učíme nanečisto Klára Podpierová a Kateřina Beranová si chválí hlavně zapojení učitelů v roli lektorů na webinářích a ohlíží se za těmi nejžádanějšími kurzy.
Online vzdělávání se dnes již stalo nedílnou součástí školní praxe, ať už v jakékoli formě. Většina škola začala obratem řešit technologické předpoklady, organizační řešení a opravdu jen v několika málo případech zbylo trochu času na správné nastavení všech služeb v závislosti na platné legislativě. Podívejme se na některé z nich trochu blíže. MŠMT zveřejnilo manuál k online vzdělávání (https://www.msmt.cz/file/53583_1_1/), ale ani v tomto materiálu nejsou vydefinovány podmínky, které by měly být definovány ve vazbě na nařízení GDPR a zákon č. 110/2019 Sb.
Vydáno: 14. 02. 2021
Právní předpisy, informace, judikatura zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), v platném znění vyhláška č. 10/2005 Sb., o vyšším odborném vzdělávání, v platném znění
Vydáno: 27. 01. 2021