Kariéra
- Článek
V dynamickém prostředí současného trhu práce je pro střední odborné školy klíčové jak poskytování kvalitního vzdělání, tak příprava studentů na vstup do reálného světa práce.
- Článek
Udržitelný rozvoj je respektující, není to něco na úkor něčeho jiného. Cílem udržitelného rozvoje je neustálé vyvažování tří prvků, které jsou nezbytné pro náš spokojený život.
- Článek
Výběr střední školy bezesporu ovlivňuje budoucí povolání. Ne vždy o něm ovšem mají žáci devátých tříd konkrétní představu, proto jsme v naší škole zavedli předmět Výchova k volbě povolání, který žákům jejich volbu usnadňuje.
- Článek
Bezplatný program Den pro školu je moderním nástrojem nejen pro školní kariérové či výchovné poradce
Pro školy a učitelský sbor je v oblasti kariérového poradenství a vzdělávání často důležitá otázka spolupráce s externími subjekty. Řada z nich má již navázané spojení se státními institucemi, oborovými komorami, personálními agenturami nebo zaměstnavateli ze soukromé sféry. Velmi flexibilní, nezávaznou a celoročně dostupnou alternativu představuje program Den pro školu, který reaguje na potřeby pracovního trhu 21. století a sdružuje ve své databázi přes 1 200 prověřených odborníků různých profesí z aktuálních oborů a z celé republiky.
- Článek
Online publikace „Průvodce profesemi aneb Koukej, co dělám!“ netradičním způsobem provází čtenáře světem práce a pomáhá žákům a rodičům zorientovat se v širokém profesním poli. Je určena především žákům základních a středních škol a jejich rodičům, nicméně užitečná může být i kariérovým poradcům a poradkyním či lidem, kteří chtějí změnit práci.
- Článek
Již třetím rokem funguje studentský vzdělávací projekt Kamdu (donedávna s názvem KudyKampus), který pomáhá mladým lidem mezi 14 a 26 lety najít cestu v kariéře i v životě. Svou činnost realizuje především prostřednictvím jednodenních workshopů s profesionály z různých odvětví a konzultací s osobním koučem. Akademické vzdělávání chce doplňovat o inspiraci praxí, spolupráce se školami je pro něj proto velmi důležitá.
- Článek
V loňském roce proběhl na Základní škole Písečná v Chomutově zajímavý workshop na téma povolání. Žáci 9. tříd pro své mladší spolužáky z 1. stupně připravili celodenní akci k vybraným povoláním. Na to, jak vše probíhalo, jsme se zeptali Barbory Mikulky, koordinátorky žákovského parlamentu, toho času na mateřské dovolené. „Jsme sídlištní škola ve vyloučené lokalitě, máme velký počet znevýhodněných dětí. Jak často zažívají úspěch? Mnoho deváťáků během workshopu slyšelo z úst menších spolužáků, že by chtěli být jako oni. A mnohým z nich to přineslo zjištění, že mohou být vzorem. V tu chvíli víte, že to, co děláte, dává smysl.“
- Článek
Mateřská škola je jediným typem školy a školského zařízení, kde se učitelé potkávají s rodiči dětí zpravidla 2x denně. Tato skutečnost vytváří podmínky pro úzkou a kvalitní oboustrannou spolupráci. Oblast této spolupráce je velká proměnná, každý rok se sejdou v mateřské škole jiní rodiče se svými specifickými možnostmi i motivací a záleží na ředitelích a učitelích každé konkrétní školy, jakými směry spolupráci s rodiči rozvinou. Prostřednictvím následujícího seriálu nabízíme inspiraci, jakým způsobem můžeme ke spolupráci využít různé profese a zájmy rodičů.
- Článek
Tématu kariérového poradenství je v tomto časopise věnován prostor poměrně často. V České republice ale doposud chybí základní nastavení kvality této služby a ve vzdělávání není legislativně ukotvena profese kariérového poradce.
- Článek
Porozumění vztahu mezi současným světem práce, jeho rozmanitostí a dynamikou a představami žáků o budoucí kariéře je úskalím jim poskytovaného kariérového poradenství. Zapojení digitálních technologií do tohoto porozumění má značný potenciál. Dobře promyšlené a realizované kariérové poradenství může přispět k vytváření souladu mezi zájmy, předpoklady a představami žáků a současným, a potenciálně i budoucím, světem práce.
- Článek
Přemýšlíte, jak by se kariérové poradenství ve vaší škole dalo pojmout lépe, systematičtěji a ve spolupráci s ostatními kolegy? Možná podobným výzvám jako vy čelí i v dalších školách… Impuls k rozvoji kariérového poradenství ve vaší škole najdete ve vzdělávacím programu Kariérový rozvoj ve školní praxi. Můžete jej od září bezplatně využít v rámci projektu iKAP II – Inovace ve vzdělávání.
- Článek
Dorka Madziová patří do nevelké komunity tuzemských kariérových poradců, kteří se snaží tvořit a propagovat inovativní postupy kariérového poradenství, kariérového vzdělávání i kariérového rozvoje. Spolupracuje s mnoha středními školami, vede kurzy pro školní poradenské pracovníky, ale nabízí také poradenství školním třídám i konkrétním studentům. V souladu s principy moderního kariérového poradenství i sama pro sebe hledá stále příležitosti pro další profesní rozvoj. Vyzpovídali jsme ji po studijních cestách ve Švédsku a Finsku, odkud přivezla mnoho inspirativních zážitků.
E-learning pro kariérové poradce (C-Course) je projekt financovaný z programu ERASMUS+ (č. p. 2020-1-CZ01-KA204-078378) s cílem vyvinout online vzdělávací program pro profesionály pracující v oblasti kariérového poradenství a vzdělávání. Reaguje na skutečnost, že v mnoha zemích jsou odborná příprava a profesionální rozvoj kariérových poradců omezené a nejsou jednotné. Cílem je vytvořit online kurz, který umožní všem účastníkům kdykoliv přístup k odborné přípravě a profesnímu rozvoji, a to způsobem, který odpovídá jejich individuálním potřebám. Dvouletý projekt, který začal 1. října 2020 a probíhá ve čtyřech zemích – v České republice, Norsku, Polsku a na Slovensku – koordinuje české Sdružení pro kariérové poradenství a kariérový rozvoj, z. s.1) Před samotným vývojem e-learningu byl realizován průzkum zaměřený na zmapování existujících vzdělávacích příležitostí a konkrétních potřeb kariérových poradců v této oblasti. V tomto článku se v krátkosti dočtete, co bylo v rámci průzkumu zjištěno.
- Článek
E-learning pro kariérové poradce (C-Course) je projekt financovaný z programu ERASMUS+ (č. p. 2020-1-CZ01-KA204-078378) s cílem vyvinout online vzdělávací program pro profesionály pracující v oblasti kariérového poradenství a vzdělávání. Reaguje na skutečnost, že v mnoha zemích jsou odborná příprava a profesionální rozvoj kariérových poradců omezené a nejsou jednotné. Cílem je vytvořit online kurz, který umožní všem účastníkům kdykoliv přístup k odborné přípravě a profesnímu rozvoji, a to způsobem, který odpovídá jejich individuálním potřebám. Dvouletý projekt, který začal 1. října 2020
a probíhá ve čtyřech zemích – v České republice, Norsku, Polsku a na Slovensku – koordinuje české Sdružení pro kariérové poradenství a kariérový rozvoj, z. s.1)
Před samotným vývojem e-learningu byl realizován průzkum zaměřený na zmapování existujících vzdělávacích příležitostí a konkrétních potřeb kariérových poradců v této oblasti. V tomto článku se
v krátkosti dočtete, co bylo v rámci průzkumu zjištěno.
O ekologii se dnes hodně mluví, někdy zapáleně, jindy s velkým despektem, a občas to vypadá na dva nesmiřitelné tábory. A není to náhodou jen módní výstřelek? Zkusme se na toto téma podívat s nadhledem a bez emocí. Představte si, že žijete v partnerství s někým, komu věnujete velkou pozornost, zatímco on či ona vás ignoruje. Nebo co kdybyste každý den jenom pracovali, bez spánku a dodržování životosprávy? Ať jde o vztah k člověku, vlastnímu tělu anebo planetě, důležitá je rovnováha. Nelze dlouhodobě brát, aniž bychom (alespoň občas) neposkytli péči.
- Článek
Význam vysokoškolského diplomu doznal za poslední století značných proměn. Diplom získaný na vysoké škole v České republice již neslouží úzké skupině elit k budování či posilování prestiže. Zpravidla již neslouží ani jako „společenský výtah“, který svého držitele spolehlivě posouvá v pomyslném společenském žebříčku směrem nahoru. V zemích, ve kterých došlo k demokratizaci vysokoškolského vzdělání, navíc postupně dochází k erozi i té poslední funkce diplomu jako „pojištění“, které svému držiteli v případě nutnosti poslouží jako záchranná síť. Snad i proto je dobré si připomenout hlavní účel soudobých vysokých škol, jímž má být produkce vzdělanosti ve společnosti.
- Článek
O ekologii se dnes hodně mluví, někdy zapáleně, jindy s velkým despektem, a občas to vypadá na dva nesmiřitelné tábory. A není to náhodou jen módní výstřelek? Zkusme se na toto téma podívat s nadhledem a bez emocí. Představte si, že žijete v partnerství s někým, komu věnujete velkou pozornost, zatímco on či ona vás ignoruje. Nebo co kdybyste každý den jenom pracovali, bez spánku a dodržování životosprávy? Ať jde o vztah k člověku, vlastnímu tělu anebo planetě, důležitá je rovnováha. Nelze dlouhodobě brát, aniž bychom (alespoň občas) neposkytli péči.
- Článek
Možností, kam se po střední škole vydat za dalším studiem, je v dnešní době spousta. Oproti existujícím alternativám si veletrh congroo FAIR klade za cíl vytvářet prostor, ve kterém se žák střední školy může o své budoucnosti rozhodovat autonomně a na základě informací, které skutečně potřebuje.
- Článek
Pomalu, ale jistě vstupujeme do éry, kdy si budou muset lidé sami spravovat vlastní kariérové portfolio v digitální formě i s certifikáty a doklady o vlastních dovednostech a pracovních zkušenostech. Každý se bude muset naučit samostatně vyhledávat v databázích vzdělávacích a pracovních příležitostí a komunikovat s poskytovateli online.
- Článek
O expresivní výchově ve vzdělávání bylo napsáno už mnohé. Do rodiny expresivních technik se řadí mj. tvořivá dramatika, výtvarná a hudební výchova. V rámci vzdělávání mají své tradiční místo vymezeno v předmětech výtvarná a hudební výchova. Techniky dramatické výchovy, muzikoterapie či artefiletiky si dnes již našly své místo i v jiném kontextu – např. v adaptačních pobytech, školních projektech, v rámci jazykové výuky či na hodinách dějepisu.