Kázeň
Velkou část problémů ve škole musíme připsat jednoznačně samotnému dítěti. Můžeme sice spekulovat, že k nim přispěla dosavadní rodinná výchova, osobní psychický nebo zdravotní problém, působení učitele, spolužáků… Nicméně v posledku se samo dítě „rozhodne“ ...
Vydáno: 23. 1. 20238 minut čtení
Zásadní výzvu pro učitele představuje požadavek, aby fakticky zajistil takové prostředí ve třídě, ve kterém se mohou efektivně učit všichni žáci. Každé dítě ve třídě má právo na vzdělání a tohoto práva je není možné svévolně zbavovat žádným způsobem. Každé ...
Vydáno: 11. 12. 2018
Článek se zabývá způsoby řešení problémového chování žáků (nikoli těch se speciálními vzdělávacími potřebami) a zaměřuje se na využívání záchytných místností ve školách, oddělení žáka od třídy a některá další opatření.
Vydáno: 11. 12. 2018
Zatímco právní nástroje (či přímo sankce) jsme v případě porušení povinností ze strany rodičů museli hledat v rámci celého právního řádu, opatření sankčního charakteru při protiprávním či jinak nežádoucím chování žáků nalezneme přímo ve školské legislativě.
Vydáno: 20. 2. 2013
Pod pojmem výchovná opatření se skrývají jak pozitivní, tak negativní opatření výchovného charakteru, které může škola či školské zařízení při poskytování vzdělávání a školských služeb z podmínek stanovených školským zákonem, případně jeho prováděcími ...
Vydáno: 10. 2. 2014
Některé věci ve škole bereme za takovou samozřejmost, že nás ani nenapadne, že by mohly být předmětem pedagogického výzkumu. A že na základě poznatků z tohoto výzkumu bychom mohli uvažovat o jejich změně. Jedním z takových fenoménů, přítomným v každé škole ...
Vydáno: 24. 10. 2016
Kázeň – slovo, které se vždy objeví, pokud mluvíme o výuce, škole nebo vztazích mezi dětmi. Otázky typu jak zajistit, aby děti poslouchaly, a jak je motivovat. Jak dokázat, aby bylo ve třídu ticho, aby se duti respektovaly, aby muly navzájem dobré vztahy ...
Vydáno: 24. 10. 2011
Odměny a tresty slouží jako pedagogické nástroje k posílení žádoucího vzorce chování, anebo k potlačení nežádoucího. Jejich užití musí předcházet konkrétní důvod a jsou pouze pedagogickou cestou, nikoliv pedagogickým cílem. Nastavení jednotných „trestních ...
Vydáno: 31. 8. 2010