Ochrana zdraví
- Článek
Škola je přirozeným prostředím, kde děti a mladí lidé mohou získávat široké spektrum kompetencí, včetně kompetencí k péči o své duševní i fyzické zdraví. Školy jsou tak z mnoha důvodů hlavním dějištěm realizace preventivních programů a programů podpory duševního zdraví. Zahrnují totiž velkou většinu populace, u niž je preventivní působení nejefektivnější, disponují velkou kapacitou kompetentních realizátorů, mohou nabídnout další podporu indikovaným jedincům.
- Článek
Žáků závislých 1) na technologiích přibývá, nadměrným užíváním technologií jsou více ohroženy dívky. Žáci se v kyberprostoru setkávají s různými riziky a užívání technologií jim přináší problémy v každodenním životě.
- Článek
Přichází podzim, doba velkých teplotních skoků, které mají nepodstatný vliv na imunitu naši, ale především našich dětí. S nástupem do školy se mění jejich režim, přichází na řadu brzké vstávaní, stres a určitá odpovědnost za své povinnosti. To může vést k oslabení imunity a velké zkoušce odolávání virům a bakteriím. Je třeba přistoupit k prevenci v rámci stravy. Ne nadarmo se říká, že prevence vyjde levněji než léčba či rychlá záchrana, tak proč jí nejít naproti.
- Článek
Zákonem č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví, ve znění pozdějších předpisů, je stanovena předškolním zařízením povinnost přijmout pouze dítě, které se podrobilo stanoveným pravidelným očkováním, má doklad, že je proti nákaze imunní nebo se nemůže očkování podrobit pro kontraindikaci. To se netýká předškoláků, kteří plní povinné předškolní vzdělávání.
- Článek
Možná jste zaznamenali případ bývalého ředitele Waldorfské školy v Semilech, který během epidemie koronaviru do školy nechal chodit netestované žáky. Za porušení hygienických předpisů byl zřizovatelem odvolán a proti odvolání z funkce podal žalobu. Nyní, o více než rok později, soud jeho žalobu zamítl a odvolání z funkce potvrdil.
Před samotným sestavením harmonogramu mimoškolní akce je důležité mít na paměti základní pravidla, která je nutno dodržovat, aby nedošlo například k přetížení žáků (a následným úrazům z únavy). Základním pravidlem pro všechny akce je plánovat pouze takové činnosti, které svou fyzickou a psychickou náročností budou odpovídat věku žáků, jejich schopnostem a možnostem.
Bezpečnost a ochranu zdraví žáků zajišťuje škola i při mimoškolních akcích. Jedním ze způsobů, jimž tak činí, je zajišťování dohledu.
V současné době je zařazování lyžařských výcviků do výuky základních škol ukotveno v samotném Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání, konkrétně v rámci vzdělávací oblasti Člověk a zdraví, vzdělávací obor Tělesná výchova; na prvním stupni je u lyžování kladen akcent na hry na sněhu a základní techniky pohybu na lyžích, u žáků druhého stupně pak na běžecké lyžování, lyžařskou turistiku, sjezdové lyžování nebo jízdu na snowboardu, bezpečnost pohybu v zimní horské krajině, jízdu na vleku (RVP ZV, 2021 str. 104–105). Realizace a obsah kurzu však vychází z možností dané školy, což říká právě i RVP ZV, výuka lyžování tak může probíhat různým způsobem.
Je povinností školy nechat rodiče podepsat zmocnění k poskytování zdravotních služeb při lyžařském výcvikovém kurzu?
Mimořádné opatření č.j. MZDR 15757/2020-61/MIN/KAN účinné od 1.11.2021 (dále jen „Mimořádné opatření“) stanovuje povinnost nosit ochranný prostředek dýchacích cest, typicky respirátor, ve všech vnitřních prostorách. Tato povinnost se tak vztahuje i na osoby vstupující do škol, tedy na všechny žáky, učitele, rodiče nebo veřejnost. Z povinnosti nosit respirátor stanovuje Mimořádné opatření několik výjimek.
S každým novým opatřením Ministerstva zdravotnictví, zpřísněním aktuálních podmínek, obdrží mnoho škol zprávy od rodičů. Rodiče v nich požadují, aby jejich dítě bylo vyjmuto z nějaké povinnosti, která na žáky škol v té době dopadá. Typicky se rodiče domáhají, aby se jejich děti nemusely testovat na covid-19 nebo aby nemusely nosit ochranu dýchacích cest. V těchto zprávách uvádějí, že školy porušují zákony včetně základních lidských práv, když dodržování hygienických povinností od žáků vyžadují. Často se odvolávají na stanoviska právníků nebo odborných organizací.
Schéma posuzování návratu ze zahraničí školami podle mimořádného opatření Ministerstva zdravotnictví
Od začátku července platí, že všichni zaměstnanci musí hlásit svému zaměstnavateli, zda byli v posledních 14 dnech na dovolené v zahraničí. Zaměstnavatel pak nevpustí zaměstnance do zaměstnání, pokud nesplňují podmínky stanovené v opatření Ministerstva zdravotnictví, č. j. MZDR 20599/2020-104/MIN/KAN.
- Článek
Osvětlení dokáže ovlivnit zdraví, náladu i výkon. Proto by se lidé neměli spokojit s jen tak ledajakým světlem.
- Článek
Cílem článku je popsat lyžařský kurz optikou „školy v přírodě“ a „zotavovací akce“, jak je vymezuje zákon č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o ochraně veřejného zdraví“).
- Článek
Zdroje zábavy i poučení o bezpečnosti a ochraně zdraví pro děti a mládež v prostředí internetu PhDr. Irena Kuhnová Výzkumný ústav bezpečnosti práce, v. v. i. V souvislosti s...
Dle mimořádného opatření ministerstva zdravotnictví ze dne 23. 11. 2020 je umožněno v případech, kdy je nezbytné, aby žák nebo student při výuce viděl na ústa učitele, aby učitel použil jako ochranný prostředek dýchacích cest ochranný štít, a to za podmínky, že dodržuje vzdálenost alespoň 2 metry od žáků nebo studentů.
- Článek
Syndrom vyhoření začíná být v českém školství téma, které získává více pozornosti, stejně jako péče o psychickou pohodu vyučujících. K učitelskému povolání patří určitá míra stresu, tak jako i k jiným zaměstnáním. Problémem se však začíná stres stávat ve chvíli, kdy už začne vyučujícím tzv. přerůstat přes hlavu, což se bohužel v dnešní zrychlené a náročné době nezřídka děje. V následujícím článku bych vás proto ráda upozornila na výsledky dvou rozsáhlých výzkumů probíhajících v českém školství, které nám mohou pomoci porozumět tomu, proč je důležité podporovat mezi učiteli kolegialitu a jak tím můžeme pomoci nejen jednotlivým vyučujícím, ale ve výsledku celé škole.
- Článek
Supervize je pojem, který se v posledních letech ve školním prostředí objevuje čím dál častěji. Školy se s ním setkávají například v tzv. šablonách, jejichž prostřednictvím mohou žádat o finanční podporu pro zavedení supervizí. Bohužel se ale stále nejedná o zcela známý a rozšířený pojem, u něhož by si vyučující byli jisti jeho významem, a měli s ním dokonce profesní zkušenost. Supervize je modelem individuálního nebo skupinového sdílení profesních zkušeností, které slouží k profesnímu rozvoji. Provádí ji školený supervizor, který do školy přichází jako externista. Právě nutnost otevřít se „cizinci“ může být na některých školách zdrojem nedůvěry a obav. Cílem tohoto článku je proto představit supervizi jako užitečný nástroj, a to právě z perspektivy samotných supervizorů, kteří do škol vstupují.
Dostanete-li od zákonného zástupce žáka prohlášení, ve kterém odmítá, aby jeho dítě nosilo roušky ve společných prostorách školy, pak doporučujeme snažit se především o vysvětlení situace, která není rozhodnutím ředitele školy, protože mimořádné opatření vydalo Ministerstvo zdravotnictví https://koronavirus.mzcr.cz/mimoradne-opatreni-noseni-ochrannych-prostredku-dychacich-cest-s-vyjimkami-s-ucinnosti-od-10-9-2020-do-odvolani/
Odborná poradna