Pracovní výkon
- Článek
O prázdninách se pozornost celého světa upírala k výkonům na olympiádě. Avšak blýskavé medaile, které sportovci vybojovali, jsou jen pomyslným vrcholkem ledovce – ten vidíme, zatímco pod hladinou zůstává skryta nejméně čtyřletá každodenní příprava olympioniků, která tomu předcházela. Pokud se chceme od našich sportovců o úspěchu něco naučit, měli bychom se soustředit právě na toto období potu a dřiny, pokusů a nezdarů, vytrvalosti a houževnatosti.
Co musí ředitel udělat předtím, než dá výpověď učiteli pro závažné porušení povinností?
- Článek
Důvodů, proč se manažeři vyhýbají zpětné vazbě od svých kolegů, lze vyjmenovat celou řadu. Někteří se obávají, že je budou jejich podřízení považovat za slabé, protože to může vypadat, že potřebují pomoct nebo se potýkají s pochybami o sobě samých. Jiní se tímto způsobem brání před nepříjemnými, skličujícími pocity. A ještě další, k nimž se obvykle dostávají jen pozitivní ohlasy na jejich práci, mohou být přesvědčeni, že jsou vždy ochotní zpětné vazbě naslouchat. Všechny tyto důvody lze považovat za pochopitelné, ale všem je také jedno společné – neschopnost přijímat, a dokonce vyžadovat zpětnou vazbu brání manažerovi se dále rozvíjet.
V případě, že zaměstnanec nepodává uspokojivé pracovní výsledky, neplní své povinnosti a hodnoticí rozhovory nepřinesly pozitivní změny, je nutné zvolit oficiální cestu. Vytýkací dopis je také prvním a nezbytným krokem, pokud zvažujeme propuštění pracovníka pro tzv. soustavné méně závažné porušování pracovních povinností.
Zákoník práce v § 11 hovoří o vedoucích zaměstnancích, kteří jsou „oprávněni stanovit a ukládat podřízeným zaměstnancům pracovní úkoly, organizovat, řídit a kontrolovat jejich práci a dávat jim k tomu účelu závazné pokyny.“ Ředitel školy je zcela jistě vedoucím zaměstnancem, takže kontrola spadá do jeho každodenní činnosti.
Hodnoticí rozhovor je podstatnou součástí systematického řízení pracovního výkonu a hodnocení zaměstnanců. Umožňuje vedoucím zaměstnancům formálně informovat a projednat s podřízenými zaměstnanci skutečný pracovní výkon v uplynulém období a usměrňovat a stimulovat podřízené zaměstnance k dosažení požadovaného pracovního výkonu v období následujícím.
Pracovní výkon zaměstnance je souhrnem schopností, motivace a podmínek zaměstnance k vykonávání sjednané práce a dosahování požadovaného pracovního výkonu. Schopnosti, motivace a podmínky zaměstnanců určují výsledky práce a chování zaměstnanců, které ovlivňují výsledky fungování a hospodaření školy. Dosahování očekávaných výsledků školy cestou dosahování požadovaných výsledků práce a chování zaměstnanců je podstatou řízení pracovního výkonu.
Hodnocení zaměstnanců je nástrojem řízení pracovního výkonu zaměstnanců. Umožňuje řediteli školy i ostatním vedoucím zaměstnancům kontrolovat, usměrňovat a podněcovat podřízené zaměstnance v průběhu vykonávání sjednané práce, dosahování požadovaného pracovního výkonu a realizace strategických cílů školy.
- Článek
Péče o zaměstnance vyjadřuje starost zaměstnavatele o pracovní podmínky a pracovní vztahy zaměstnanců k vykonávání sjednané práce a dosahování požadovaného výkonu. Smyslem péče o zaměstnance, jejich pracovní podmínky a pracovní vztahy, je dosáhnout příznivých hodnot všech organizačních (pracovní úkoly), časových (pracovní doba), prostorových (pracovní prostředí), bezpečnostních (bezpečnost a ochrana zdraví při práci), technických (pracovní zařízení), ekonomických (odměna za práci), právních (pracovněprávní vztahy), sociálních (společenské vztahy) a jiných faktorů, které ovlivňují zaměstnance v pracovním procesu při vykonávání sjednané práce a dosahování požadovaného výkonu.
- Článek
Řízení pracovního výkonu je integrální součástí personální práce ve škole. Umožňuje řediteli školy, stejně jako všem vedoucím zaměstnancům školy, dosahovat očekávaných výsledků (především očekávané úrovně vzdělávání a výchovy ve škole) prostřednictvím pracovního výkonu ostatních zaměstnanců školy.