Školství

  • Článek
„Škola je dílna lidskosti, kdež lidé mladí a suroví bývají ku přijetí plných pravých obrysů vzdělávaní, aby nezůstali pařezy, nýbrž stali se živými obrazy Boha, tvory Tvůrci nejpodobnějšími.“ Jan Amos Komenský Když jsem v tom věku byl, kdy rozum jsem jakžtakž pobral a dobré od zlého rozpoznávat se zhruba naučil, začal jsem ve své práci hledat větší zalíbení. Hodně jsem přemýšlel o tom, proč dělám práci, kterou dělám, proč tak, jak ji dělám, a jaký vlastně jsem. Ale na nic jsem nepřicházel. Vyšel jsem si tedy ven na vzduch, aby mě něco napadlo.
Vydáno: 22. 10. 2024
  • Článek
Počet dětí ve školách ovlivňuje kromě měnící se úrovně porodnosti také vnitřní i vnější migrace nebo společenské změny, jako byla pandemie covidu-19 nebo příchod uprchlíků z Ukrajiny. Ve vývoji většiny ukazatelů popisujících školství v Česku existují velké regionální rozdíly.
Vydáno: 22. 10. 2024
  • Článek
Druhý díl seriálu rozhovorů o vzdělávací politice je věnován významné osobnosti rozvoje vzdělávání v ČR prof. PhDr. Stanislavu Štechovi, CSc. Stanislav Štech je profesorem pedagogické psychologie na Univerzitě Karlově v Praze. Od července 2015 působil jako náměstek ministryně školství, mládeže a tělovýchovy ČR Kateřiny Valachové, od června do prosince 2017 byl pak sám ministrem školství, mládeže a tělovýchovy ČR ve vládě Bohuslava Sobotky a od února 2017 je předsedou České sekce UNESCO . Byl také členem expertní skupiny, která měla za úkol připravit Hlavní směry vzdělávací politiky ČR do roku 2030+.
Vydáno: 22. 10. 2024
  • Článek
Ve školství jde o docela oblíbené a neustále se vracející téma. Mladí, dynamičtí, nadšení, novátorští učitelé ztrácejí chuť i energii v prostředí plném starých, neměnných pořádků, konzervativních kolegů a ještě konzervativnějších ředitelů, takže poměrně rozladění a zklamaní odcházejí po poměrně krátké době působení ze školství. A tento popis určitě odpovídá skutečnosti. A pak existuje ještě druhý pohled.
Vydáno: 20. 08. 2024
Jako zástupkyně ředitele jsem pracovala také na "dohodu" jako hlavní manažerka projektů z ESF - šablony a jiné dotace pro školu, ve které pracuji. Od 1. 8. 2024 nastupuji jako ředitelka této školy. Můžu si i nadále vyplácet hodinovou mzdu za tuto práci na dohodu? Dohody mám uzavřeny se stávajícím ŘŠ. V případě, že ano, jak to bude u nových projektů? Můžu si sama se sebou uzavřít dohodu na DPP nebo DPČ? 
Vydáno: 01. 08. 2024
Jsme církevní základní škola a v rámci školního klubu (případně školní družiny) nabízíme našim žákům kroužek náboženství, jejž vede jednak naše vychovatelka, jednak externí učitelka náboženství. Můžeme tento kroužek nabízet i "cizím" žákům, tedy žákům, kteří nenavštěvují naši školu? Pokud ano, jakým způsobem budeme tyto žáky vykazovat? Budeme-li mít kapacitu školního klubu, můžeme je zapsat do našeho školního klubu? Za zájmové vzdělávání nevybíráme žádnou úplatu, neboť vybíráme školné. 
Vydáno: 06. 07. 2024
  • Článek
Ministerstvo školství realizuje dle návrhů Strategie 2030+ opatření pro modernizaci školství. Jak je možné takové změny v systému připravit a prosadit? S trochou nadsázky vám to za Sekci vzdělávání a mládeže, kde máme tuto oblast na starosti, ukážeme. A pokud přijmete příměr v názvu našeho sdělení o tom, jak se „staví“ inovované školství, tak také akceptujete, že každá stavba začíná vizí, pokračuje projektem a realizací a že tyto kroky pak přinášejí i úpravy a změny.
  • Článek
4. října 2023 se v Praze konala konference Škola jako místo setkávání. V odpolední sekci o pedagogickém lídrovství, kterou zaštiťovala Akademie Libchavy, jsme měli možnost slyšet čtyři zajímavé příspěvky, na které navazovaly dvě moderované diskuse, jejichž tématem byly lídr, pedagogický lídr a škola, kterou vede lídr, a e fektivní přístupy ve vzdělávání lídrů. Cílem bylo hledat odpovědi na otázky: Jak a na čem se pozná, že školu vede lídr? Kdo je pedagogickým lídrem? Jaké jsou efektivní přístupy ve vzdělávání lídrů a jaké jsou možnosti a formy jejich rozvoje? Na které své dovednosti a inteligence může lídr zaměřovat svou pozornost? Diskuse se zaměřila i na nové trendy podpory ředitelů a představeny byly příspěvky z praxe škol, kde lídři zaměřují svou pozornost prioritně na dopad výuky na učení všech žáků ve škole.
Vydáno: 21. 11. 2023
  • Článek
Mezi třídní(m) a třídou existuje po celou dobu společného setrvávání ve škole vztah. A vztahy – pokud se o ně nepečuje – mohou začít po čase uvadat.
Vydáno: 24. 10. 2023
  • Článek
V červnu 2023 se poprvé sešel tzv. Národní konvent o vzdělávání, který byl zřízen z rozhodnutí ministra školství Mikuláše Beka a je svoláván na půdě Senátu Parlamentu ČR.
Vydáno: 19. 09. 2023
Jaký leader chcete být? je knihou, která je výsledkem dlouholetých zkušeností, cílevědomosti a pokory jejího autora, Jana Vody. Spolupráce s panem ředitelem, který má pro svoji školu jasnou vizi a začíná vlastní sebereflexí, je ta nejideálnější, jakou si můžete představit.
Vydáno: 13. 09. 2023
  • Článek
Milé čtenářky, milí čtenáři, poprvé mám tu čest oslovit Vás v nové roli ministra školství, shodou okolností v Letním speciálu, který je tematicky věnován spolupráci ve všech jejích podobách a...
Vydáno: 13. 06. 2023
  • Článek
Sedmé vydání Letního speciálu Řízení školy je tu a s ním i prázdninový čas odpočinku, zastavení se, zamyšlení, ohlédnutí a nabírání sil. Před rokem jsem napsala, že ten nadcházející rok...
Vydáno: 13. 06. 2023
  • Článek
Sousloví „střední článek podpory“ se v poslední době stalo jedním z nejdiskutovanějších pojmů vzdělávací politiky v České republice. I na stránkách Řízení školy mu byla a je věnována velká pozornost. Stále však nemáme jasno, co to vlastně „střední článek“ je, a živě diskutujeme o tom, jak by měl vypadat. Jakých podob tedy může nabývat? A lze říct, že nějaká podoba je lepší než jiná?
Vydáno: 19. 04. 2023
  • Článek
Od podání žádosti o podporu do vydání právního aktu uplyne obvykle tři až pět měsíců, během kterých je provedeno mnoho administrativních úkonů na straně škol a školských zařízení i na straně Řídicího orgánu. Završením tohoto úsilí je vydání právního aktu (Rozhodnutí o poskytnutí dotace) a zaslání zálohové platby příjemci.
Vydáno: 19. 04. 2023
  • Článek
Letos na jaře byl českým školám poprvé představen projekt Gulag XR, který připravili zástupci hned několika zemí – Česka, Polska, Slovenska a Německa. Věnuje se důležitému, ale mnohdy opomíjenému tématu sovětských represí a zároveň u žáků rozvíjí historické myšlení a badatelské dovednosti. Žáci díky němu mohou gulagy prozkoumat ve virtuální realitě. „Naším cílem je připomenout osudy obětí sovětských represí a poskytnout učitelům moderní nástroje, využívající mimo jiné virtuální (VR) a rozšířenou realitu (AR), včetně metodiky práce v hodinách. Na konci takové série lekcí by žáci a studenti měli lépe porozumět nebezpečí totalitních režimů, zejména toho sovětského,“ uvádí předseda sdružení Gulag.cz Štěpán Černoušek, s nímž jsme o projektu hovořili.
Vydáno: 18. 04. 2023
  • Článek
Jsme součástí Evropské unie už téměř dvacet let, přesto zůstávají některé pojmy týkající se existence a fungování tohoto svazku sedmadvaceti členských států poněkud zastřené a valné části veřejnosti málo pochopitelné. V průběhu českého předsednictví Radě EU jsme proto s ministrem pro evropské záležitosti Mikulášem Bekem začali natáčet podcast. Věnujeme se v něm aktuálním i obecným tématům, která s členstvím v Unii souvisejí. K dosavadním čtyřem epizodám budou na informační platformě Euroskop a v podcastové aplikaci Spotify postupně přibývat další.
Vydáno: 24. 01. 2023
Obracím se na vás s prosbou o výklad povinnosti vstupních lékařských prohlídek u pedagogických pracovníků zaměstnaných na dohody mimo hlavní pracovní poměr. Já si to vykládám tak, že pro splnění § 3 odst. 1 písm. b) zákona č. 563/2004 Sb. o pedagogických pracovnících mít vstupní lékařskou prohlídku musí. Ráda bych věděla, zda je tato úvaha správná.  
Vydáno: 22. 12. 2022
  • Článek
Oblíbená představitelka Simony z Comebacku i známá herečka Dejvického divadla Simona Babčáková má profesní život po koronapauze znovu nabitý, nejde přitom jen o představení a natáčení. Kromě moderování nejrůznějších akcí se zaměřuje i na vzdělávání. A to jak v rámci rozvoje vlastní osobnosti, tak v rámci přednášek pro širokou veřejnost. I když sama nemá vysokoškolské vzdělání, říká, že zdroje inspirace pro hledání sama sebe jsou dnes dostupnější než kdy dřív a pro hledání vnitřního hlasu se stačí jednoduše zajímat.
Vydáno: 13. 12. 2022
  • Článek
Až jako mantru někteří pedagogové donekonečna opakují, že mnohé děti nemají na zvládnutí požadavků příslušného náročnějšího studia dostatečné schopnosti. Tento jejich pohled působí velmi věrohodně, značná část vlastností je v populaci skutečně rozložena normálně, tedy s nejvyššími četnostmi kolem průměru a malým výskytem extrémních hodnot. A striktně vzato polovina výsledků je statisticky podprůměrných, tedy pod přesným průměrem. Nás pochopitelně hodně zajímají právě tyto výkony, které jsou nízké a které, podle nás, odrážejí slabší úroveň zejména kognitivních schopností.
Vydáno: 13. 12. 2022