Speciální pedagog
- Článek
Když jsem před třinácti lety začal pracovat ve školství, bylo to na pozici asistenta pedagoga v jedné základní škole v okrese Praha – západ. Byl to vůbec první asistent pedagoga v dané škole. Ve škole ani nebyl nikdo, kdo by s asistentem měl zkušenosti, a tak panovaly určité obavy a nejasnosti ze strany vedení školy, třídní učitelky i mne samotného, jak tuto pozici odborně uchopit. Mám pocit, že kromě nadšení, odhodlání, určité pedagogické intuice a dobrého úmyslu, jsem nebyl pro tuto práci nijak vybaven. Neabsolvoval jsem žádný odborný kurz, ale začal studovat Speciální pedagogiku na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy. Později jsem ještě absolvoval terapeutický výcvik v hudebně dramatických terapiích pod vedením Zdeňka Šimanovského a psychodynamicky orientovaný psychoterapeutický výcvik SUR se zaměřením na arteterapii. Všechny tyto vzdělávací aktivity jsou mi v současnosti oporou v mé práci školního speciálního pedagoga. V článku se zaměřuji na práci školního speciálního pedagoga, a to konkrétně na oblast metodického vedení asistentů pedagoga.
Manuál ke kvalifikačním předpokladům - Šablony OP JAK
Zásadní změny, důležitá upozornění, výklad - neustále doplňováno.
- Článek
Školní psychologové a školní speciální pedagogové pronikli do systému českého školství již před několika desítkami let, nejvíce byl podpořen „rozjezd“ těchto pracovníků ve školách ve spojitosti s dotačními programy RAMPS-VIP, následovaly šablony. V mnoha školách však stále školní specialisté tohoto typu chybějí. I v souvislosti s pandemií COVID-19 a následujícími událostmi spojenými s různými dalšími náročnými situacemi ve společnosti se po těchto školních pracovnících zvyšuje poptávka či, jinak řečeno, vzrůstá potřeba takové pracovníky ve škole mít.
- Článek
V minulých dílech našeho seriálu jsme se mimo jiné zabývali kompetencemi pracovníků školního poradenského pracoviště. Připomeňme si, že kompetentní pracovník (Hroník, 2006) je charakterizován třemi dimenzemi: může (má konkrétní činnosti vymezené v pracovní náplni), chce (je motivovaný danou činnost vykonávat) a umí (disponuje potřebnými znalostmi a dovednostmi). A právě na poslední dimenzi se v dnešním článku zaměříme – budeme hovořit o vzdělávání pracovníků školního poradenského pracoviště.
- Článek
O logopedické problematice jako takové toho bylo v uplynulém období, v souvislosti se zveřejněnou informací o vzrůstajících počtech dětí předškolního a mladšího školního věku s narušením komunikačních schopností, napsáno poměrně hodně. Oponenty z rezortu zdravotnictví je na oblast školské logopedie často mylně a klamně vrhán stín pochyb o kompetencích logopedů působících právě v rezortu školství.
Náplně práce byly zpracovány na základě přílohy č. 3 vyhlášky č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, ve znění pozdějších předpisů, rozdíly oproti legislativnímu textu vycházejí z potřeb pedagogického terénu škol a ŠPZ a připomínek zástupců odborných asociací (zkušenosti z MAP, KAP, RAMPS).
(školní psycholog, školní speciální pedagog)
Jak natrvalo získat psychology a speciální pedagogy do základních škol? Jak tomu pomůže OP JAK a šablony? To byly hlavní otázky na on-line setkáních MŠMT s řediteli základních škol ze všech krajů. K danému tématu v uplynulých třech týdnech MŠMT zorganizovalo 14 webinářů, který se zúčastnilo více než 1200 ředitelů škol, zástupců pedagogicko-psychologických poraden i krajských úřadů.
Tento metodický materiál připravilo MŠMT k podpoře základních škol a pedagogicko-psycholockých poraden („PPP“) při plošném zavádění pozic školních psychologů a školních speciálních pedagogů do základních škol.
Katedra psychologie PedF UK zve do akreditovaného zájmového vzdělávacího programu Školní poradenské služby (var. A) Školní psychologie, var. B) Školní speciální pedagogika). Bude zahájen v říjnu 2022.
- Článek
Když začínalo on-line vzdělávání, stáli před výzvami, jak zvládnout výuku, nejen učitelé, ale i školní speciální pedagogové. Určitě si podobně jako já kladli otázky: Půjde poskytovat speciálně pedagogickou podporu on-line? Jak zajistit speciálně pedagogickou péči? Co s pravidelnými konzultacemi s rodiči? V současné době už máme všichni nějaké zkušenosti, přesto jsem se rozhodla sepsat článek o tom, s čím jsem se setkávala, co jsem musela řešit a jak jsem to řešila. Třeba to bude pro někoho inspirace.
Mohu kolegyni, která má vystudovaný obor speciální pedagog (dosažené bakalářské studium), považovat za kvalifikovanou pro výuku předmětů 1. stupně?
Od 1.9.2021 bylo třídnictví vyčleněno do samostatné kategorie příplatků. V našem školském zařízení pro výkon ústavní výchovy mají všichni pedagogičtí pracovníci příplatek podle §8, odst. 2, skupiny II. Třídní učitelé mají tento příplatek vyšší, než ostatní zaměstnanci školského zařízení. Nyní si nejsem jistý, zda třídním učitelům dle nařízení vlády od 1.9.2021 náleží zvl. příplatek podle §8, odst. 2. skupiny II., plus další příplatek podle odst. 3. (to znamená, že budou mít v platovém výměru příplatky dva, podle odst. 2 u nás 1500,- KČ, plus přidáme nový podle odst. 3.)? Nebo bude u třídních učitelů ve školách zřízených při výchovných ústavech zvolen je jeden druh příplatku?
Mgr. Eva Hansson Böhm, MSc, je absolventkou Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy v Praze, oboru učitelství pro 1. stupeň ZŠ a učitelství všeobecně vzdělávacího předmětu pedagogika se zaměřením na řízení škol. Ve Švédsku absolvovala studium speciální pedagogiky a oborové studium švédštiny jako druhého jazyka. Od konce roku 2002 žije ve Švédsku, kde v současné době pracuje jako speciální pedagog na základní škole. Spolupracuje s Katedrou preprimární a primární pedagogiky Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy.
- Článek
Mgr. Eva Hansson Böhm, MSc, je absolventkou Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy v Praze, oboru učitelství pro 1. stupeň ZŠ a učitelství všeobecně vzdělávacího předmětu pedagogika se zaměřením na řízení škol. Ve Švédsku absolvovala studium speciální pedagogiky a oborové studium švédštiny jako druhého jazyka. Od konce roku 2002 žije ve Švédsku, kde v současné době pracuje jako speciální pedagog na základní škole. Spolupracuje s Katedrou preprimární a primární pedagogiky Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy.
Cílem tohoto článku je upozornit ředitele a další klíčové pracovníky ve školství na připravovanou legislativní změnu – zařazení pozice sociálního pedagoga do zákona o pedagogických pracovnících. Společně s rozšiřováním metodické podpory pro sociální pedagogy to má vést k postupnému nárůstu počtu sociálních pedagogů ve školství a ke zkvalitnění péče o žáky tak, aby se školám lépe realizovalo vzdělávání a výchova žáků.
1. Dvě kolegyně začaly studovat PedF obor speciální pedagogika a mají hotové Bc., aktuálně ale na rok přerušily studium. Mohu je považovat za kvalifikované podle zákona o PP? 2. AP nemá maturitu, má hotový kvalifikační kurz pro AP a dostala se na SŠ, kde si dodělá maturtitu. Mohu ji už od okamžiku, kdy je přijatá na SŠ, považovat za kvalifikovanou AP (tedy tu s tou maturitou)?
Řešení narušených vztahů mezi žáky ve třídě je klíčovou službou našeho školského poradenského pracoviště Mozaika v Hradci Králové. Školy zřízené magistrátem města mají naši službu zdarma k dispozici a využívají ji v situacích, kdy se objeví mezi žáky různé formy ubližování, nepohody, učitel zaznamená narušené dobré klima ve třídě či zhoršené chování žáků. Zároveň se čím dál častěji objevují případy, kdy se ve třídě objeví jednotlivec nebo více dětí s výrazně odlišnými výchovnými či vztahovými potřebami a většinový kolektiv třídy je nedokáže přijmout.
- Článek
Výzkumy a pilotní projekty dokazují, že podpora čtenářství je účinným inkluzivním nástrojem. Školy měly a mají možnost si díky jednotlivým výzvám i šablonám vyzkoušet čtenářské kluby pro žáky na 1. stupni, proškolit pedagogy v metodách rozvíjejících čtenářství (dílny čtení) a vybavit školní knihovny a třídní knihovničky novými knižními tituly.