Výchova
- Článek
Pro učitele je nepochybně důležité, jak se dítě projevuje dnes. Ale v duchu si určitě alespoň občas položí otázku, jaký bude jeho další osud, k jakému vzdělání směřuje, jak se zapojí do dospělého života. A říká si, které poznatky dítě využije, které fakticky obohatí jeho soukromý i profesní život. Jistě bude stále vyučovat všechno a všechny děti, jen možná u některého, zejména ve vyšších ročnících, nad některou neznalostí vnitřně mávne rukou, zatímco u jiného bude výrazněji trvat na doučení a lepším výkonu, protože předpokládá další, náročnější studium. Rozumný učitel dělá předpovědi velmi opatrně, ale dělá si je. Zejména když má letité zkušenosti.
- Článek
Principál divadla La Putyka, herec, režisér, autor, táta tří úspěšných synů i syn slavných rodičů – to vše a mnohem víc je Rosťa Novák ml., který se současně netají svými intenzivními zkušenostmi s ADHD, jež ho provázejí až do dospělosti. Zážitků ze školy i zkušeností s různými pedagogy či poradenskými pracovníky má právě proto bezpočet. Nejen o nich, ale i o jeho současné práci a mladých lidech, které denně potkává v divadle a kteří si přinášejí své zkušenosti ze škol, jsme si povídali v průběhu letošního léta.
- Článek
Musíme připustit, že dnešní děti jsou v mnoha ohledech vyspělejší, než byly dřívější generace. O spoustě záležitostí mají hojné informace a podle své individuální vyspělosti s nimi pracují. I dospělí se s nimi baví o věcech, které dříve byly určeny až mnohem starším a o kterých děti ani neměly vědět, a už vůbec k nim vyslovovat názor. V dnešním výrazně liberálnějším výchovném přístupu oproti dřívějším generacím se děti snaží prosadit vlastní přání, požadavky, představy. A my jim k tomu vytváříme i větší prostor.
- Článek
Sexualita představuje základ pro identitu člověka, vyjadřuje lásku a spojení, může být zdrojem štěstí a života, definuje vztah k sobě samému i druhým. Cíle sexuální výchovy jsou velmi rozmanité, patří mezi ně například objevení a posílení vlastní identity, získání jazykových a komunikačních dovedností, znalost sociálních a etických norem, kulturní a náboženské znalosti, porozumění procesům v těle či převzetí zodpovědnosti za své sexuální aktivity. Sexuální výchova ve školách má tedy být dle MŠMT součástí výuky na prvním i druhém stupni.
- Článek
Výchova ke ctnostem v praxi. Jak využít karty ctností při výuce, na třídnických hodinách nebo jako nástroj k dobrému klimatu třídy? Jak na výchovu ke ctnostem reagují děti a jak ji přijímají?
- Článek
Víme ze života, že i obyčejné a jednoduché sdělení nabývá odlišného významu v závislosti na situaci, v níž je vysloveno, případně podle mluvčího, který je vysloví, či příjemce, kterému je určeno. Známe tak i z běžného života, jak je ošidné, když např. přeneseme konkrétní sdělení z domácího prostředí do veřejného prostoru. To pak i neutrální, či dokonce pozitivní sdělení může vyznít kriticky. Nebo když například zapomeneme, že nejsme doma, a oslovíme na veřejnosti před ostatními dětmi vlastní dítě běžně používanou rodinnou zdrobnělinou či přezdívkou. Okolnosti tedy hrají větší roli než jsme někdy ochotni připustit.
- Článek
Rodina a škola společně formují budoucí generace. Rodina je prvním a základním prostředím, kde si děti osvojují hodnoty a normy společnosti, učí se základním sociálním dovednostem a formuje se jejich osobnost. Škola pak přebírá štafetu výchovy, vzdělávání a rozšiřování obzorů. Ve škole děti rozvíjejí schopnost spolupráce, řešení konfliktů a další sociální dovednosti nezbytné pro život. Společně tak rodina a škola tvoří nezbytný základ pro harmonický vývoj dětí a dospívajících. V tomto článku se zaměříme na důležitost změny vnímání tělesných trestů v domácím prostředí a také na to, jak důležitou roli v tomto procesu školy sehrávají.
- Článek
Proměňující se společnost přináší mnohé změny, zlepšení, nové poznatky. Týkají se i vzdělávání a výchovy dětí. Není to ovšem vždy jen tak, že se odstraní méně vhodné postupy (pomůcky, technologie) z minulosti a jednoduše se nahradí lepšími. Ony i ty nové a skutečně lepší mohou přinést dříve netušené, tedy jiné komplikace, na které nejsme připraveni a s nimiž občas neumíme po nějakou dobu zacházet. A pak z této nevědomosti a bezradnosti můžeme odmítat jako nevhodný samotný nový a vhodný poznatek, postup či pomůcku.
- Článek
Problémové nebo také obtížné chování. Jak ho lze definovat a co to je? Existuje několik perspektiv, z nichž každá přináší svůj pohled. MKN-10, tedy Mezinárodní klasifikace nemocí ve své desáté revizi, v rámci psychiatrické definice poruch chování přináší jednu perspektivu. Speciální pedagogika – etopedie nám poskytuje jiný pohled s popisy tohoto chování ve školském prostředí. Avšak ani jedna z definic neposkytuje konkrétní návod pro samotného pedagoga, jak s tímto chováním adekvátně zacházet. Jak s ním tedy pracovat, co lze udělat? To může být pro pedagogy jedna z nejpalčivějších otázek, pokud se takový druh obtěžujícího chování objeví ve třídě nebo ve škole.
- Článek
Máte rádi hodné děti? Jak na vás působí slovo „poslušnost“? Myslíte, že bychom k ní děti měli vést a jako učitelé ji vyžadovat?
- Článek
Opakuje se to s železnou pravidelností – škola obdrží podnět na nevhodné chování žáků, vaši kolegové situaci uchopí příkladně, pod vedením metodika prevence šetří v souladu s Metodickým pokynem1) a dospějí k závěru, že se jedná o šikanu. Je svolána výchovná komise s rodiči žáka, který ubližoval, a vy jste pochopitelně jejím členem. A přichází vaše hvězdná chvíle – vysvětlit rodičům, že jejich dítě bude potrestáno v souladu se školním řádem té samé školy, která mu toto jednání umožnila. Jak se této role co nejlépe zhostit?
- Článek
Střediska výchovné péče jsou školská zařízení preventivně výchovné péče. Cílem preventivně výchovné péče je předcházet vzniku a rozvoji rizikových projevů chování dětí nebo narušení jejich zdravého vývoje a přispívat ke zdravému osobnostnímu rozvoji dětí. Střediska poskytují podporu dětem, rodičům či jiným osobám odpovědným za výchovu a pedagogickým pracovníkům.
- Článek
V příspěvku se budu o motivaci zajímat především ve vztahu k učení. Bez vnitřního puzení, snahy, úsilí, vidiny naplnění cíle, tedy bez vnitřní motivace, je veškeré učení dítěte nanejvýš poloviční. Současně je pro učitele i pro rodiče mnohem namáhavější, protože musí překonávat nezájem, laxnost, rychlejší únavu, někdy až odpor dítěte. Obtížnější je v tomto případě učení i pro samotné dítě – značnou část jeho aktuální mentální kapacity zabírají myšlenky jako „Proč to mám dělat?“, „Mě to nebaví“, „Nechci se učit, chci si raději hrát“…
- Článek
Někdy vymýšlíme odborně sofistikované výchovné postupy, a dokonce programy podporující rozvoj v různých oblastech už u nejmenších dětí, aby se ukázalo, že pro řešení většiny běžných situací i pro rozvoj naprosté většiny životních dovedností stačí z naší strany poměrně málo. A čím jsou děti mladší, tím mohou být naše postupy jednodušší, takže máme šanci je zvládnout všichni.
- Článek
Puberta a dospívání jsou náročným obdobím, během něhož studující začínají řešit vlastní identitu, vztahy a s nimi spojenou intimitu a tělesnost. Internet, pornografie a „přestávkové“ konverzace s vrstevníky a vrstevnicemi jsou pro dospívající běžnými zdroji informací. Možnost probrat svoje otázky a obavy s dospělou autoritou je však v daném věku k nezaplacení. Sexuální výchova je příležitostí k prohlubování vazeb ve třídě a budování důvěry mezi vyučujícími a studujícími.
- Článek
Když se mluví o sexuální výchově ve školách, řeší se většinou její obsah a forma v základním vzdělávání. Sexuální výchova má ovšem svoje místo i na školách středních. Středoškoláci a středoškolačky již mají základní povědomí o tom, jak funguje reprodukce, začínají mít vlastní partnerské a sexuální zkušenosti a kladou si nespočet otázek. Odpovědi běžně hledají na internetu nebo u svých vrstevníků a vrstevnic, měli by mít ale možnost probrat své nejasnosti a obavy s dospělou autoritou. Sexuální výchova je příležitostí k prohlubování vazeb ve třídě a budování důvěry mezi vyučujícími a studujícími.
- Článek
V probíhající revizi RVP ZV se rozhořel „boj“ o výtvarnou a hudební výchovu. Jedná se o vzdělávací oblast Umění a kultura, do které spadá spousta vzdělávacích oborů. Pro základní školy se při tvorbě RVP ZV (2007) zadaly do této oblasti dva vzdělávací obory Hudební výchova a Výtvarná výchova, které školy mohly doplnit o vzdělávací obor Dramatická výchova.
- Článek
S velikou nadsázkou si někdy říkám, kolik adeptů na Nobelovu cenu za psychologii či pedagogiku možná chodí mezi námi v českém školství zatím nepoznáno. Z čeho vyvozuji, že takoví jsou? Existují skutečně věrohodná a výzkumy opakovaně podpořená data, která by měla ovlivňovat naše pedagogické působení na dítě, a v řadě případů tomu tak doopravdy i je. Jenže někteří učitelé programově postupují výrazně odlišně.
- Článek
Současné děti jsou docela mlsné a vybíravé. Myslím, že tuto větu by podepsala velká část dospělých. Sluší se dodat, že před šedesáti roky jsme jako děti také byli mlsní (říkali to naši rodiče a ještě víc prarodiče) a naše děti před čtyřiceti roky byly stejně vybíravé a leccos nejedly.
- Článek
Třída žáků potřebuje svého vůdce, koordinátora, organizátora, stmelovatele, zkrátka autoritu. Věřím, že i vlídného podporovatele a laskavého ochranitele. Je jím učitel, který je snad k tomu všemu i určený. Ještě silněji to pochopitelně platí pro třídního učitele. Jedná se o formální pozici i dnešní sociální roli. Kdyby si učitel myslel, že jeho jediný úkol je odučit předepsanou látku a naučit ji, tak dnes neuvažuje správně. S nesoudržnou, či dokonce rozklíženou třídou se mu totiž jen velmi těžko pracuje. Existuje mnoho aktivit, pomocí kterých tyto rozmanité úlohy ve třídě naplňuje.