Možnost vyjádřit svůj názor a aktivně ovlivňovat dění kolem sebe je úzce propojená s wellbeingem. Jednou z cest, jak dětem a mladým lidem tuto možnost poskytnout, je komunitní projednávání. Vědomí toho, že mají vliv na dění ve své škole a obci, přispívá k ...
Vydáno: 19. 3. 20255 minut čtení
Už podruhé se uskutečnil Týden pro wellbeing ve škole. Jedná se o kampaň, jejímž cílem je spojit síly všech, kdo staví na tom, že wellbeing je nutnou podmínkou pro kvalitní učení.
Vydáno: 19. 3. 20258 minut čtení
Třídní učitel hraje v životě žáků zásadní roli, která jde daleko za rámec běžné výuky. Podle školského zákona č. 561/2004 Sb. a souvisejících vyhlášek je jeho povinností nejen zajišťovat třídní administrativu, ale také vytvářet prostředí, které podporuje ...
Vydáno: 20. 2. 20256 minut čtení
V programech vrstevnické mediace mají školy k dispozici zajímavý nástroj, který učí žáky řešit konflikty efektivně a s respektem a rozvíjí dovednosti aktivního naslouchání, empatie a hledání konsensu s ostatními. Vrstevnická mediace zlepšuje školní klima a ...
Vydáno: 20. 1. 20257 minut čtení
Před několika lety jsem byla svědkem pozoruhodného rozhovoru. Dva muži s plnovousem, profesní kolegové, diskutovali nějaký problém a náhle se jeden z nich ptá: „Mimochodem víš, že jsi můj septimán?“ Společné zážitky spolužáků z osmiletého gymnázia, které ...
Vydáno: 20. 1. 202511 minut čtení
V posledních letech jsme čelili několika celospolečenským krizím. Od těch dlouhodobějších, jako pandemie a válka na Ukrajině, po krátkodobější, avšak neméně závažné, jako byly bombové výhrůžky nebo povodně. I když se na první pohled může zdát, že takové ...
Vydáno: 20. 1. 20255 minut čtení
Pro všechny aktéry vzdělávání je důležité, aby byly ve školním prostředí naplňovány jejich základní lidské potřeby. Kromě těch fyziologických se jedná zejména o potřeby bezpečí, přijetí, uznání a seberealizace. Ve školním prostředí hrají klíčovou roli ...
Vydáno: 20. 1. 20259 minut čtení
Máme za sebou první polovinu školního roku a zároveň jsme i v polovině našeho seriálu o třídním učiteli. Minule jsme řešili jeho spolupráci s rodiči a v dnešní části se podíváme na asi nejdůležitější oblast činností třídního učitele, kterou je jednání s žáky.
Vydáno: 20. 1. 20259 minut čtení
Ředitel naživo je dvouletý akreditovaný vzdělávací program pro dvojice / trojice z vedení škol. Je určen pro ředitele základních a středních škol a jejich zástupce, kteří mají motivaci pracovat na tom, aby se děti v jejich školách učily naplno a s radostí, ...
Vydáno: 20. 1. 20259 minut čtení
Vize, mise, hodnoty, pilíře, aktéři, … Když si projdeme webové stránky škol, když budeme školy sledovat na sociálních sítích, když se začteme do koncepcí rozvoje škol tvořených budoucími řediteli pro účel ředitelských konkursů, zjistíme, že školy hledají ...
Vydáno: 16. 12. 20246 minut čtení
Ředitel naživo je dvouletý akreditovaný vzdělávací program pro dvojice/trojice z vedení škol. Je určen pro ředitele základních a středních škol a jejich zástupce, kteří mají motivaci pracovat na tom, aby se děti v jejich školách učily naplno a s radostí, a ...
Vydáno: 23. 9. 202410 minut čtení
Podpora Adaptačním koordinátorem se týká dětí/žáků cizinců (s odlišným mateřským jazykem) plnících povinnou školní docházku.- až 4 týdny od nástupu do školy
Vydáno: 5. 9. 20245 minut čtení
Tomíkovi je deset, ale ve škole mu často říkají, že pracuje „pomalu jako prvňáci“. Někdy „se zapomene“, jindy nerozumí instrukci. V nedokončené práci má pravidelně mnoho chyb. Vyšetření v pedagogicko-psychologické poradně poukázalo na potíže v soustředění ...
Vydáno: 19. 8. 202424 minut čtení
Legislativa - ZŠ, SŠ, VOŠ
Vydáno: 8. 7. 202426 minut čtení
Sekundární analýza
Vydáno: 24. 5. 20242 minuty čtení
Po letech relativního klidu a snad i poměrné hojnosti je naše současná přítomnost poněkud komplikovanější a cítíme asi i výraznější obavy z budoucnosti. Vážné trhliny dostává představa světa, ve kterém je všeho neustále víc a současně je vše lepší, jsme ...
Vydáno: 19. 2. 20246 minut čtení
Možná máte pocit, že se vzorům vašich žáků, jako jsou oblíbení youtubeři nebo hvězdy showbyznysu, nemůžete rovnat. Děti si však dobře všímají, co dospělí v jejich okolí dělají, a vědomě či podprahově to napodobují. Pokud tedy mladé generaci vyčítáme hodiny ...
Vydáno: 13. 12. 20235 minut čtení
Žáci 2. stupně si pod vedením knihovníka a učitele prohloubí znalosti o svém rodném městě a jeho historii, na konkrétním příkladu vysvětlí, jak probíhalo jeho zakládání. Na vybraných ukázkách hodnotí způsob života a práce předků na našem území v minulosti ...
Vydáno: 13. 12. 20233 minuty čtení
Cílem vzdělávání, potažmo rozvoje mladých jedinců, by nemělo být pouze předávání znalostí, ale i rozvoj sebeprezentace žáka. Proč je to důležité a jak žáky v sebeprezentaci podpořit? Sebeprezentace souvisí se sebepoznáním, tedy zmapováním kompetencí ...
Vydáno: 13. 12. 20236 minut čtení
Žákovská mediace nabízí sadu nezpochybnitelných přínosů, zároveň vytváří řadu nároků a výzev pro pracovníky školy a její kulturu. Vedle systémového řešení, ve kterém je mediace součástí procesů celé školy, je možné žákům mediační techniky nabídnout i v ...
Vydáno: 12. 12. 202315 minut čtení