Žáci
- Článek
Ředitel naživo je dvouletý akreditovaný vzdělávací program pro dvojice/trojice z vedení škol. Je určen pro ředitele základních a středních škol a jejich zástupce, kteří mají motivaci pracovat na tom, aby se děti v jejich školách učily naplno a s radostí, a chtějí své zkušenosti sdílet. V sérii rozhovorů si budeme v tomto školním roce povídat s absolventy programu o využití získaných znalostí a dovedností ze vzdělávacího programu v životě školy. V dnešním rozhovoru se zaměříme na zavádění triád, tedy setkávání učitel – žák – rodič.
Podpora Adaptačním koordinátorem se týká dětí/žáků cizinců (s odlišným mateřským jazykem) plnících povinnou školní docházku.- až 4 týdny od nástupu do školy
- Článek
Tomíkovi je deset, ale ve škole mu často říkají, že pracuje „pomalu jako prvňáci“. Někdy „se zapomene“, jindy nerozumí instrukci. V nedokončené práci má pravidelně mnoho chyb. Vyšetření v pedagogicko-psychologické poradně poukázalo na potíže v soustředění a organizaci práce a také prostorové orientaci. Tomík patří k docela velké skupině dětí školního věku, u kterých dlouhodobě pozorujeme nižší tempo práce v porovnání s vrstevníky. Projevuje se nejen v práci školní, často si na „pomalost“ dítěte při běžných denních úkonech stěžují i rodiče, trápí je, jak dlouho se dítě vypravuje ráno do školy nebo si třeba odpoledne chystá věci na další den.
Legislativa - ZŠ, SŠ, VOŠ
Sekundární analýza
- Článek
Po letech relativního klidu a snad i poměrné hojnosti je naše současná přítomnost poněkud komplikovanější a cítíme asi i výraznější obavy z budoucnosti. Vážné trhliny dostává představa světa, ve kterém je všeho neustále víc a současně je vše lepší, jsme stále bohatší, máme víc a víc možností rozvoje, pokrok vnímáme jako kontinuální, příliš se neobáváme o bezpečnost vlastní i dětí. Není třeba sýčkovat, ale dnes vyhlížíme budoucnost zdrženlivěji. Přestože nepochybně věříme, že bude zase lépe, měli bychom pro zlepšení také sami něco aktivně dělat.
- Článek
Možná máte pocit, že se vzorům vašich žáků, jako jsou oblíbení youtubeři nebo hvězdy showbyznysu, nemůžete rovnat. Děti si však dobře všímají, co dospělí v jejich okolí dělají, a vědomě či podprahově to napodobují. Pokud tedy mladé generaci vyčítáme hodiny strávené u obrazovky, možná bychom se nejprve měli zamyslet nad tím, jak sami technologie používáme.
- Článek
Žáci 2. stupně si pod vedením knihovníka a učitele prohloubí znalosti o svém rodném městě a jeho historii, na konkrétním příkladu vysvětlí, jak probíhalo jeho zakládání. Na vybraných ukázkách hodnotí způsob života a práce předků na našem území v minulosti a život v současnosti s využitím regionálních specifik – v tomto případě města Kolína a Kolínska. Lekce je pochopitelně velmi jednoduše adaptovatelná pro jiné místo České republiky. V lekci žáci propojí učivo dějepisu, výtvarné výchovy, zeměpisu či výchovy k občanství.
- Článek
Cílem vzdělávání, potažmo rozvoje mladých jedinců, by nemělo být pouze předávání znalostí, ale i rozvoj sebeprezentace žáka. Proč je to důležité a jak žáky v sebeprezentaci podpořit? Sebeprezentace souvisí se sebepoznáním, tedy zmapováním kompetencí, silných stránek, příležitostí k posunu, hodnot a motivací. Se žáky se snažíme o objektivní, nicméně pozitivní sebeprezentaci nejčastěji formou přípravy na přijímací pohovor či výběrové řízení. V následujícím textu se dozvíte o podpůrných možnostech, které lze během vzdělávacího procesu využívat.
- Článek
Žákovská mediace nabízí sadu nezpochybnitelných přínosů, zároveň vytváří řadu nároků a výzev pro pracovníky školy a její kulturu. Vedle systémového řešení, ve kterém je mediace součástí procesů celé školy, je možné žákům mediační techniky nabídnout i v odlehčené variantě formou posilování komunikačních kompetencí.
Odpověď zní, že záleží na situaci. Předně je třeba uvést, že žákům základních škol, přípravných tříd a žákům středních škol, kteří stále plní povinnou školní docházku, musí škola poskytovat učebnice a učební texty s doložkou MŠMT zdarma.
Do škol přinášíme další novinku. Tentokrát cestovatelskou, ve spolupráci se společností Panopro. Jde o virtuální 3D prohlídky zámků, muzeí, škol a mnoha dalších zajímavých míst.
Výsledkové reporty poskytují detailní a přehledné informace o vybraných aspektech vzdělávání ve škole a také souhrnné informace pro porovnání se situací ostatních škol stejného druhu v rámci daného kraje i celé ČR.
Setkání s odborníkem z praxe může žákům a studentům pomoci odhalit jejich silné stránky a nadchnout je pro určitý obor. Program Den pro školu, který vznikl v Nadaci České spořitelny ve spolupráci s organizací Začni učit!, vám pomůže odborníky z praxe nejen najít, ale také zapojit do školní výuky.
- Článek
Rozjívený extrovert, který vyhledává pozornost? Zadumaný introvert, který nespolupracuje? Jak se přiblížit různým typům osobností, jak k nim přistupovat v kolektivu, jaké prostředí a slova volit ve snaze o porozumění? A jak komunikovat v rámci třídy plné individuálních teenagerů? V podcastech Zapojme všechny (34 a 35) jsme si nad tématem vztah dospívajícího dítěte a učitele povídali se Zuzanou Smithovou, komunikační koučkou, která pomáhá dospělým najít společnou řeč s dospívajícími. Druhý díl je určen zejména rodičům, kteří chtějí aktivně řešit problémy svých dětí teenagerů ve škole.
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy uskutečnilo v průběhu tohoto měsíce další šetření ke stavu ukrajinských dětí a žáků v českém vzdělávacím systému.
V pražském Centru současného umění DOX se včera uskutečnil již 11. ročník konference Úspěch pro každého žáka s podtitulem Čemu věříme ve vzdělávání. Téma hodnot není v rámci českého vzdělávání bohužel dostatečně diskutováno, přestože právě hodnoty jsou základem našich představ a očekávání o tom, jak by měl vzdělávací systém vypadat.
- Článek
Škola se odjakživa zabývá i mravy žáků. Hodnotí je průběžně, na vysvědčení a vytvořila si i škálu výchovných opatření. Tento postup má neotřesitelnou logiku. Bez přijatelného chování probíhá vyučování mnohem obtížněji a při hromadné výuce prakticky není možné. A škola chce navíc nepochybně přispět svým dílem i ke slušnému chování žáků v dospělosti. Jenže jak chování žáků ve škole hodnotit a hlavně, jakými prostředky přijatelné chování docílit?
Registrační brány největšího fotbalového turnaje pro žáky 1. stupně ZŠ, McDonald’s Cupu, se uzavřely. I letos je o již tradiční sportovní událost velký zájem. Do třech kategorií se přihlásilo na 3 000 školních týmů, projekt tak ve svém 24. ročníku rozpohybuje více než tři desítky tisíc dětí v republice.
- Článek
Za dveřmi ředitelny se odehrávají často nečekané věci. Pojďme se na některé z nich podívat blíže, vysvětlit si postoje vedení školy a hlavně zdůraznit, na co si dát pozor.