Zamyšlení nad

Milí kolegové, rád bych se s vámi podělil o jeden svůj nedávný zážitek. Byl jsem na koncertu mých oblíbených pražských symfoniků FOK, s nimiž hrál coby sólista ve Straussově koncertu...
Vydáno: 20. 3. 20233 minuty čtení
Moudrost si asi vždy spojujeme spíše s pokročilejším věkem jako s jedním možným a pravda nepříliš častým vyústěním rozvoje jedince. Možná dnes tato charakteristika dokonce poněkud ztrácí svou hodnotu, protože v rychle se proměňujícím světě mnohem víc ...
Vydáno: 23. 1. 20236 minut čtení
Stejně jako jsou obrovské rozdíly mezi dětmi, dospělými, totéž platí v přístupu k životu i pro nás zkušenější.
Vydáno: 13. 6. 20226 minut čtení
Učitelé si občas stěžují, že některé psychologické výklady jsou pro ně příliš akademické, teoretické, že neodrážejí a nevysvětlují tu realitu, kterou znají. Vytýkají nám, že někdy zcela zbytečně používáme nesrozumitelné pojmy. Přitom tyto pojmy slouží ...
Vydáno: 23. 5. 2022
Jak se mohou školy zbavit nálepky „příliš běžné“ školy méně elitářskými způsoby? Na spádovou turistiku si většinou stěžují školy, které jsou kvůli ní přeplněné. Ještě více jsou však tímto jevem zasaženy školy, jimž se rodiče vyhýbají.  
Vydáno: 18. 4. 20229 minut čtení
Hromadnost a přetrvávající jednotnost představují podle mého přesvědčení velkou brzdu rozvoje českého školského systému a hlavně jeho výsledků. Koneckonců asi přispívají i ke snížené spokojenosti žáků v něm. Týkají se míry aktuálních požadavků, edukačních ...
Vydáno: 18. 4. 20227 minut čtení
Málo představitelná souvislost Bc. Jiří Stárek Ředitel ZUŠ Hostivař Nedávno jsme si s několika řediteli naplánovali večerní online schůzku. Chtěli jsme nespěchat, v klidu si sednout a věnovat vymezený...
Vydáno: 21. 3. 2022
Že má dítě nést následky či důsledky svých nevhodných činů (nikoliv za ně dostávat tresty!) a že současně spolu s ním vždy hledáme cesty k nápravě, je logické a pokládám to za správné. Z výchovného hlediska je totiž špatné, když se dítě systematicky učí ...
Vydáno: 21. 3. 20226 minut čtení
Děti žijí převážně v přítomnosti, dospělí mají myslet i na jejich budoucnost. Také jim tuto budoucnost leckdy fakticky připomínají, když je chtějí povzbudit k větší aktivitě, posílit jejich aktuální odpovědnost. Jenže vzdálenější budoucnost zpravidla k ...
Vydáno: 21. 2. 2022
Už tříletý chlapec nebo stejně stará dívka vznášejí po přečtení pohádky otázku, co znamená „Žili spolu až do smrti“, a když je jim to naznačeno, propukají někdy v pláč. Děti školou povinné zpracovávají konec života zase trochu jinak a možná nejhůř se s ...
Vydáno: 21. 2. 2022
Předkládám vám první příspěvek ze série článků o talentovaných zaměstnancích na školách. Možná si i vy kladete otázky typu: Jak poznat talentovaného člověka? Jakým způsobem je třeba rozvíjet talenty? Jaké druhy práce je dobré jim svěřovat? Co chtějí ...
Vydáno: 21. 2. 2022
Každá společnost má množství psaných a snad ještě víc nepsaných norem. Týkají se téměř veškerého chování, jednání i forem použití jazyka. Na základě těchto pravidel posuzujeme projevy každého jednotlivce a následně je hodnotíme jako korektní, případně ...
Vydáno: 21. 2. 2022
Na seriál České televize Ochránce, deset „detektivních“ kauz z českých škol, se dívalo od září do listopadu každý nedělní večer zhruba jeden a půl miliónu diváků. Kromě Star Dance a vánočních pohádek šlo o nejsledovanější pořad podzimní televizní sezóny ...
Vydáno: 17. 1. 2022
V českém právním řádu nemáme dosud zakotvený explicitní zákaz tělesných trestů u dětí. Příliš států v Evropě už nezbývá: snad pouze my a Slováci. Dříve či později tedy přijme nějakou legislativní úpravu i Česká republika. Pro učitele se však nic nezmění – ...
Vydáno: 17. 1. 2022
Žijeme v době, kdy hodnota stále přibývajících a rychle se měnících informací nevzrůstá, ale naopak klesá. Najít to, co je podstatné a do určité míry pravdivé, není snadné a vytvořit si čas na přemýšlení (natož fantazírování) je stále těžší.        
Vydáno: 17. 1. 2022
Leckdy si oprávněně stěžujeme, že dnešní děti se nechovají slušně, v řadě situací se jeví jako nevychované. Podobně znějící stesky slýcháme od učitelů, rodičů a vlastně i od veřejnosti všeobecně. Trochu přitom zapomínáme, že nejde o výlučný negativní dopad ...
Vydáno: 13. 12. 2021
Zdá se to nepochopitelné, ale při vzniku implementačních karet Strategie 2030+ se nějak chtělo zapomenout na existenci předškolního vzdělávání. Naštěstí rozum zvítězil a ukazuje se, že se blýská konečně na časy…
Vydáno: 22. 11. 2021
Učitelé jsou různí. K jejich zevrubnějšímu charakterizování by určitě nestačila jedna stránka. Tedy stručně a velmi zjednodušeně. Na jedné ose jsou učitelé seřazení podle toho, kolik toho a jak dobře naučí, na druhé pak učitelé podle vztahu k dětem. Ze ...
Vydáno: 22. 11. 2021
Byl jsem přesvědčený, že mimořádný minulý rok dovede všechny učitele k většímu porozumění podstatným souvislostem při školním učení. Že především drobnosti budou řešit s moudrým nadhledem, že budou k dětem vstřícnější. Byla to naivní představa a už dnes ...
Vydáno: 18. 10. 2021
Česká televize uvádí nový původní seriál Ochránce. V jednotlivých dílech procházíme významné kauzy, které se v našem školství odehrály za posledních třicet let („které otřásly českým školstvím“, jak uvádí upoutávky). Seriál je doprovázen řadou navazujících ...
Vydáno: 18. 10. 2021

Poznámka k dokumentu