Autorská práva
- Článek
V tomto nepravidelném seriálu o vývoji umělé inteligence (AI) ve vzdělávání se snažím upozorňovat na zajímavosti, ale také na praktické aspekty dalšího vývoje, které se týkají práce učitelů a ředitelů škol. Dnešní článek se soustřeďuje na to, zda AI může vytvářet autorská díla, a na nový fenomén multimodální AI.
- Článek
V loňském roce se ve školství stala jedním z nejdiskutovanějších témat umělá inteligence. Tedy především jazykové modely generativní AI, jež se díky snadné dostupnosti rychle rozšířily po celém světě, Česko nevyjímaje. Právě těmto otázkám se v uplynulém roce věnovali i IT odborníci Václav Maněna a Pavel Matějíček, autoři KYBcastu, podcastu Národního pedagogického institutu ČR orientovaného na praktické otázky kybernetické bezpečnosti ve školách.
- Článek
Promítat filmy ve škole lze pouze za splnění několika zákonných podmínek vymezených v § 31 odst. 1 písm. c) autorského zákona, který zní: (1) Do práva autorského nezasahuje ten,...
- Článek
Znalost autorských práv a jejich využívání ve školské praxi patří k základním atributům učitelské praxe. Nikoho tedy nepřekvapí, když učitelé čas od času procházejí profesní přípravou v této oblasti. Stejně tak není nic neobvyklého, že se učitelé snaží autorská práva respektovat a vedou k tomu své žáky. Na druhé straně nás neudiví ani to, když se podíváme do některých i publikovaných materiálů a najdeme zde celou řadu pochybení, která už nelze přímo schovat pod obligátní citace.
Dozvěděl jsem se o směrnici EU v oblasti autorských práv, která má zpřísnit pořizování kopií pro žáky a to i ke studijním účelům, směrnice má údajně být implementována do zákonač. 121/2000 Sb., o právu autorském. Poradíte jak se v tomto ohledu chovat?
- Článek
Zajištění notových materiálů a jejich užívání je nedílnou a nezbytnou součástí výuky hudebních oborů na ZUŠ, ale i domácí přípravy žáků. Jak je to s užitím a šířením notových materiálů při výuce v ZUŠ z pohledu autorského zákona?
Promítat filmy ve škole lze pouze za splnění několika zákonných podmínek vymezených v § 31 odst. 1 písm. c) autorského zákona.
- Článek
Poslední rok a především různé formy vzdálené výuky přinesly změnu stylu práce pro nejednoho učitele. Tvorba prezentací a využívání materiálů z internetu se staly dennodenní záležitostí a mnoho pedagogů bude ve využívání digitálních zdrojů pokračovat i po otevření škol. Vedle poutavého obsahu je však třeba věnovat pozornost i právním aspektům, zejm. autorským právům.
- Článek
Za více než rok od prvního uzavření se školy v distanční výuce značně posunuly. Učitelé již neřeší výběr vhodného videokonferenčního nástroje, ani technické problémy. Většina z nich se naopak snaží udělat maximum pro to, aby hodiny byly pro jejich žáky přivyklé moderním technologiím i způsobům komunikace atraktivní. Právě zde však mohou snadno sklouznout k porušení autorských práv. Podle latinského přísloví „Ignorantia juris non excusat“ však neznalost zákona neomlouvá, a proto je dobré vědět, co si můžeme v distanční výuce a při přípravě na ni dovolit a kde se již dostáváme do střetu s právem.
- Článek
V předchozí části článku se autoři zaměřili na činnost pedagogických pracovníků a školy v souvislosti se zákonným a nezákonným užitím učebnic, odborných publikací a literárních děl (publikováno v Řízení školy č. 2/2018). V této části článku1) jsou vyčleněny aktivity typické pro žáky nebo studenty.2)
- Článek
Cílem článku je stručně okomentovat základní způsoby legálního užití autorských děl v praxi školy, a to v souvislosti se Stanoviskem k výkladu užití autorských děl ve školách z pohledu příslušných ustanovení autorského zákona zpracovaným Ústavem státu a práva AV ČR, v. v. i. [uvedené stanovisko je zpřístupněno na webových stránkách Svazu českých knihkupců a nakladatelů, z. s. (dále jen „Svaz“)1)] a z něj vycházejícího sdělení Svazu rozeslaného ředitelům škol pod názvem Zákonné a nezákonné užití učebnic, odborných publikací a literárních děl při výuce (dále jen „Sdělení Svazu“). V článku se autoři zaměřují na užití autorského díla pedagogickým pracovníkem a školou pro vnitřní potřebu.2)
Pokud chce učitel v hodině využít ve výuce vhodné obrázky, bude si muset vystačit převážně jen s obrázky z učebnic, neboť ty na internetu mohou být zatíženy autorskými právy a nebude je moci pro vzdělávací účely použít. Takové důsledky může přinést navrhovaná směrnice k autorskému právu na jednotném digitálním trhu, kterou nyní Evropská komise projednává. Aby nová legislativa odpovídala využívání internetu ve vzdělávání pro 21. století, je možné oslovit evropské poslance prostřednictvím otevřeného dopisu. Ten je možné podepsat do 11. ledna.
- Článek
Jedním z koncepčních rozhodnutí nového školního roku může být i rozhodnutí důsledně (nebo důsledněji) ve škole dodržovat autorský zákon. Nástrojem jeho prosazování může být směrnice k dodržování autorského zákona. Uvedená směrnice pro školy není povinná.
- Článek
Způsob výuky prochází neustálým vývojem. Kromě samotného výkladu vyučujících a využívání různých učebních pomůcek a materiálů, jako jsou „papírové“ učebnice, pracovní sešity, pracovní listy apod., se dnes stále více využívají i nové výukové prostředky, například audionahrávky či naučné filmy. Zpracování takových učebních pomůcek - které jsou úspěšné a nacházejí své místo ve výuce - vyžaduje ze strany jejich autorů značné úsilí, za něž legitimně očekávají kompenzaci. Ochranu těchto oprávněných zájmů autorů poskytuje oblast tzv. autorského práva. Právě otázka aplikace autorského práva ve vyučování a upozornění na potenciální protiprávní jednání v této souvislosti je předmětem tohoto článku.
- Článek
Autorský zákon Pracovnice naší školy v rámci projektu EU na dohodu budou vytvářet metodické příručky (zraková cvičení, logopedie s využitím interaktivní tabule a tak dále). Nejsme si jisté, jaká pravidla...