Hodnocení

Jak interpretovat hypotetickou situaci, kdy žák není hodnocen z výchovného předmětu (např. výtvarná výchova) na konci 2. pololetí, pakliže se žák nedostaví nebo neodevzdá požadované práce ani v náhradním termínu (do 31. 8., resp. 15. 9.)? Předpokládáme, že ...
Vydáno: 3. 4. 20256 minut čtení
Metody a způsoby hodnocení jsou v současné době velmi diskutované téma. Pojďme se společně podívat na to, jak hodnotit empaticky, abychom děti motivovali a povzbudili. Pozitivní hodnocení udává správný směr a ukazuje dětem, na co mají nadání a k čemu jsou ...
Vydáno: 20. 2. 20258 minut čtení
Informování zákonných zástupců o podkladech hodnocení a výukových materiálech se řídí jednoznačnými a relativně jednoduchými pravidly; totéž platí i ve vztahu k dosud pasivnímu zákonnému zástupci nebo partnerovi rodiče.
Vydáno: 19. 2. 202516 minut čtení
Podpora wellbeingu dětí v rámci základní i střední školy je aktuální a důležité téma. Proč se zaměřovat na podporu wellbeingu ve školním prostředí? Výzkumy napříč světem opakovaně ukazují, že je to klíčový prvek vzdělávání. Pomáhá zvyšovat motivaci žáků ...
Vydáno: 17. 2. 202531 minut čtení
V celém prvním vzdělávacím období, zejména v 1. a 2. ročníku, působí hodnocení známkou na žáky jako kontro ­verzní faktor – buď je demotivující, nebo v případě, že se jedná o motivaci kladnou, jde o nevhodnou tzv. vnější motivaci. Její důsledky se projeví ...
Vydáno: 20. 1. 20256 minut čtení
Klasické hodnocení ve školách, založené na známkování, je zde už desítky let a mnohdy se stalo synonymem pro úspěch. Tradiční hodnocení ve školách se často soustředí pouze na čísla a známky, což může žákům bránit v uznání jejich skutečných schopností a ...
Vydáno: 18. 11. 20247 minut čtení
Ředitel naživo je dvouletý akreditovaný vzdělávací program pro dvojice / trojice z vedení škol. Je určen pro ředitele základních a středních škol a jejich zástupce, kteří mají motivaci pracovat na tom, aby se děti v jejich školách učily naplno a s radostí, ...
Vydáno: 21. 10. 202410 minut čtení
V minulé části Manažerského desatera jsme se zabývali řízením pracovního výkonu. Kapitolu jsme uzavřeli tím, že hodnotitel sdělí výsledky hodnocení hodnocenému. Ale pozor! Tím to ještě nekončí, protože s výsledky hodnocení se dá – a vlastně musí, jak často ...
Vydáno: 23. 9. 20245 minut čtení
Zřizovatel není povinen školu hodnotit, nicméně je to jeho právo. Pokud se k tomu rozhodne, měl by mít jistotu, že k tomu má časové a odborné kapacity. V textu shrnujeme hlavní zásady, kterými je možné se při hodnocení školy řídit, včetně konkrétních ...
Vydáno: 22. 4. 20248 minut čtení
Role ředitele není jednoduchá, a proto by mu měly náležet také nejvyšší odměny. Svým oceněním, a to nejen finančním, dává zřizovatel řediteli najevo, jak si váží jeho práce, odbornosti a co pro jeho školu znamená. 
Vydáno: 29. 3. 2024
Zřizovatel školy má dvě základní pravomoce: kontrolní a hodnoticí. Kontrolní činnosti jsou v praxi zřizovatelů běžně známé, hodnocení škol bývá méně využívané a je také z různých důvodů komplikovanější. Shrnujeme oblasti, kde má zřizovatel zákonem ...
Vydáno: 18. 3. 20248 minut čtení
Žák 8. ročníku je v 1. pololetí nehodnocen ze šesti předmětů. Náhradní termín uplynul bez toho, aby žák do školy docházel a hodnocení mohlo být doplněno. Absence je dílem omluvená, dílem neomluvená, řešíme s OSPOD. Jak postupovat při hodnocení dál? ...
Vydáno: 7. 3. 20244 minuty čtení
Jaký může být rozsah a obsah stanovené výukové látky, která může být předmětem přezkoušení v situaci, kdy je žák "ohodnocován" na konci druhého pololetí, jestliže v 1. pololetí nemohl být z daného předmětu hodnocen nebo z něho dostal ...
Vydáno: 19. 1. 20243 minuty čtení
Matka žáka dala škole plnou moc s poskytováním údajů (prospěch, výchovná opatření apod.) o jejím dítěti pro svého přítele. Stačí to, nebo je potřeba souhlas i druhého zákonného zástupce (otce dítěte)? 
Vydáno: 28. 11. 20231 minuta čtení
Do deváté třídy k nám přestoupil nový žák, který má v plánu hlásit se na střední školu do Itálie. Místo španělštiny jako druhého jazyka chce proto studovat italštinu, kterou však naše škola nenabízí. Rodiče tedy požadují, aby nemusel chodit na španělštinu ...
Vydáno: 3. 10. 20234 minuty čtení
ZŠ Střílky je jedna ze základních škol, která se ve spolupráci s Pedagogickou fakultou Masarykovy univerzity zapojila do projektu TAČR Vysvědčení JINAK1) . Smyslem tohoto projektu je vytvořit pilotní design vysvědčení (závěrečného hodnocení) pro základní ...
Vydáno: 18. 9. 20236 minut čtení
Základní škola Střílky je jedna ze základních škol, které se ve spolupráci s Pedagogickou fakultou Masarykovy univerzity zapojily do projektu TA ČR Vysvědčení JINAK1) . Smyslem tohoto projektu je vytvořit pilotní design vysvědčení (závěrečného hodnocení) ...
Vydáno: 18. 9. 20239 minut čtení
Článek ve stručnosti popisuje téměř dvacetiletý vývoj hodnoticího systému Evropských škol se zaměřením především na školní zprávu – vysvědčení jako součásti cyklického procesu formativního hodnocení žáků. Jeho vývoj, funkci a využití porovnává s výstupem ...
Vydáno: 22. 8. 202316 minut čtení
V mnoha dnešních třídách, zejména u mladších žáků, je možné slyšet heslo „Chyba je kamarád“. Přiznám se, že ve mně právě tato slova vyvolávají rozporuplné pocity. Koho považuji za kamaráda? Toho, s kým se třeba ráda zasměji, baví mě trávit s ním čas a je ...
Vydáno: 21. 8. 20237 minut čtení
Na naší škole zajišťujeme povinnou výuku plavání formou dvou výjezdů do nedalekého bazénu a lekcemi plavání v průběhu školy v přírodě. Jak mám přistoupit k plnění či hodnocení žáka, který se: a) Neúčastnil z důvodu např. nemoci ani jednoho „dne plavání“ v ...
Vydáno: 11. 8. 20235 minut čtení

Poznámka k dokumentu