Informujeme
- Článek
Blíží se další ročník vzdělávacího projektu Samet na školách, který připravuje spolek Díky, že můžem společně s organizací Post Bellum. Na podzim se bude konat už počtvrté. Základní i střední školy si budou moci opět vybírat z bohaté nabídky aktivit do výuky od řady neziskových organizací a připravit si vlastní studentské festivaly. V programu najdou aktivity zaměřené nejen na moderní dějiny, ale i na současná témata – včetně války na Ukrajině. Zároveň začíná projekt Samet na školách 2.0, který vyráží do terénu za středními školami s cílem oslovit a zapojit větší množství studentů.
- Článek
Na veřejného ochránce práv se obrací rodiče dětí, které potřebují odbornou či méně odbornou zdravotní péči během docházky do školy. Donedávna poskytování této zdravotní péče ve školách probíhalo, řekněme, v šedé zóně. Tento stav částečně změnila novela zákona, která je účinná od 1. ledna 2022.
- Článek
V tomto období si Česká republika připomene dva roky od zavedení distančního studia na školách z důvodu nástupu pandemie nemoci covid-19, která kromě jiných oblastí velmi výrazně zasáhla také do oblasti vzdělávání.
- Článek
Jak jsme se připravovali na novou informatiku, co jsme museli vyřešit, co jsme se sami naučili? U kulatých stolů pořádaných Národním pedagogickým institutem ČR postupně odpovídají na otázky týkající se revize RVP v oblasti informatiky ředitelé, ale především pedagogové ze škol, které už mají s novými informatickými tématy a digitální kompetencí praktické zkušenosti.
- Článek
V devadesátých letech minulého století vydával Institut pedagogicko-psychologického poradenství sborníky specifických poruch učení a chování. Byly to erudované zdroje informací pro nápravu handicapů. V rámci aktuálních požadavků na proměnu vzdělávacího přístupu je důležité neignorovat potenciál dětí a mládeže.
- Článek
V Praze začnou působit týmy sociálních pracovníků a sociálních pedagogů podporující ohrožené děti. Pokud se osvědčí, rozšíří se i do dalších regionů.
- Článek
Úřad pro ochranu osobních údajů (ÚOOÚ) provedl v roce 2020 kontrolu škol, jak dodržují obecné nařízení o ochraně osobních údajů (GDPR).1) Zajímalo ho především dodržování zásad zpracování osobních údajů, zákonnost zpracování osobních údajů a tzv. zvláštní kategorie osobních údajů, dodržování informační povinnosti správce, transparentnost při výkonu práv subjektů údajů a zabezpečení osobních údajů. Na co konkrétně si v rámci kontrol úřad posvítil a jak to pro kontrolované školy dopadlo?
- Článek
První pololetí s výukou podle ŠVP upraveného v souladu s revizemi ICT pro ZV má za sebou už téměř 600 základních škol. Jak náročná byla příprava a jak pomůže podpora Národního pedagogického institutu České republiky?
- Článek
PROČ se vůbec dělá „velká“ revize? Nestačilo by pouze MODERNIZOVAT stávající RVP?
- Článek
Národní i mezinárodní šetření, která se zaměřují na hodnocení výsledků ve vzdělávání, dlouhodobě poukazují na existenci významných rozdílů mezi českými školami. Tato skutečnost tak přirozeně motivuje zájem o hledání faktorů, které by mohly úspěšné školy charakterizovat. Jaké jsou tedy společné znaky, které stojí za úspěchem těchto škol? Jak podpořit změnu ve školách, kterým se prozatím z různých důvodů tolik nedaří? Porozumění odpovědím na tyto otázky v sobě skrývá důležitý praktický přínos spojený s možnostmi učení se z příkladů inspirativní praxe úspěšných škol.
- Článek
Na začátku prosince 2021 zveřejnila Česká školní inspekce novou sekundární analýzu, která se na pozadí výsledků mezinárodního šetření PISA 2018 věnuje problematice čtenářství a čtenářských strategií pro pokročilé 21. století. Mezinárodní šetření jsou zásadním zdrojem externí evaluace českého vzdělávacího systému a konkrétně do šetření PISA se Česká republika zapojuje již od roku 2000. V roce 2018 byla hlavní sledovanou oblastí tohoto šetření čtenářská gramotnost patnáctiletých žáků.
- Článek
Střední článek podpory, který je ministerstvem školství pilotně ověřován v okresech Semily a Svitavy, cílí na zřizovatele, ředitele a vedení základních a mateřských škol. Co se za tímto poněkud složitým názvem skrývá? Co střední článek školám nabízí? Kde se s ním můžeme setkat? Jaká je jeho budoucnost? Na tyto i další otázky přinášíme odpovědi přímo ze Semilska a Svitavska.
- Článek
Ve školním roce 2020/2021 byla v důsledku mimořádných opatření proti šíření nemoci covid-19 na většině základních škol (dále i „ZŠ“) a středních škol (dále i „SŠ“) v České republice od října 2020 až do dubna a května 2021 realizována výuka žáků převážně distančně. Česká školní inspekce (dále i „ČŠI“) již od nástupu pandemie nemoci covid-19 na jaře 2020 realizaci distančního vzdělávání systematicky sledovala a vyhodnocovala a průběžně poskytovala školám metodickou podporu. Poslední tematická zpráva reflektující distanční vzdělávání na základních a středních školách v kontextu ročních zkušeností škol s touto formou výuky byla vydána v březnu 2021 a k dispozici je, stejně jako tematické zprávy popisující realizaci distančního vzdělávání na základních a středních školách v první vlně pandemie na jaře 2020, na webových stránkách www.csicr.cz.
- Článek
Workshopy, besedy, projekce i celoškolní projektové dny. Více než 100 škol z celé republiky se zapojilo do třetího ročníku projektu Samet na školách a připomnělo si tak výročí 32 let svobody.
- Článek
Zapojení do projektu Nory Fridrichové, učitelská setkání v regionech a diskuse k tématům seriálu Ochránce, podpora změn na pedagogických fakultách, spoluúčast na tvorbě vznikajícího středního článku či mentorská podpora pedagogům. To jsou příklady letošních aktivit Učitelské platformy.
- Článek
Reálné dopady pandemie a distanční výuky na žáky zjišťovali výzkumníci z agentury PAQ Research ve spolupráci s projektem Kalibro. Srovnávací testy z českého jazyka a matematiky provedené v roce 2020 a 2021 v pátých třídách základních škol ukazují, že v důsledku pandemie ztratili žáci až tři měsíce učení. Pedagogické fakulty i nevládní organizace jim nabízejí pomoc s doučováním.
- Článek
Zakladatel Khan Academy na konferenci FutureEdu představil, jak využít výuková videa, která platforma nabízí ve třídě, kam se vzdělávání posune za deset let a jaká bude role školy. Mluvil o vztahu technologie a pedagogiky a svém projektu Schoolhouse, systému on-line tutorů, který má být dalším krokem k vytyčenému cíli: poskytnout možnost se vzdělávat zdarma, všude a všem.
- Článek
Je čtvrtek 4. listopadu krátce před polednem a v pražské restauraci V Zátiší je živo. Úderem dvanácté hodiny tu totiž začne neobyčejná slavnostní hostina pro laskavce – dobrosrdečné lidi, kteří se rozhodli svůj život naplnit laskavostí a pomocí ostatním.
- Článek
Jak se projevilo šest let akčního plánování v krajích a středních školách na rozvoji výuky cizích jazyků? A jak můžeme získané zkušenosti zúročit v budoucím jazykovém vzdělávání?
- Článek
Více praxe a její hlubší reflexe, více zahraničních lektorů, propagace učitelského povolání a větší selektivita u přijímacích zkoušek. Jen několik bodů, k nimž bude cílit reforma, kterou společně se zástupci fakult připravujících učitele podepsal ministr školství Robert Plaga.