Knihy
Vedete hodiny speciálně pedagogické péče nebo pedagogické intervence? Jak podporujete rozvoj čtenářství u mladších i starších žáků?
- Článek
Vítek, křupadlo a kostižrout není obyčejná kniha, i když na první pohled jako kniha vypadá. O ději a konci příběhu rozhoduje sám čtenář, který se zároveň stává hráčem. Vítek, křupadlo a kostižrout je velmi propracovaný gamebook (napůl kniha a napůl hra), který napsala, vymyslela a tři roky na něm pracovala česká autorka píšící pod pseudonymem Petula Bendula, vlastním jménem Lucie Němcová, kterou můžete znát jako ředitelku Asociace malých inovativních škol.
- Článek
Jakub Pavlovský neboli @bookscalling je vystudovaný novinář, knihovník, učitel, popularizátor a milovník knih i dobré kávy. Svou vášeň sdílí s tisíci fanoušků na svých sociálních sítích. Na profilu razí motto: Čtěte kdekoliv a kdykoliv. Přinášíme rozhovor o tom, jak sociální sítě pomáhají literatuře, na jakém nejzajímavějším místě s sebou měl knihu nebo co mu na českém knižním trhu chybí.
- Článek
Důvěra a dobře nastavená spolupráce mezi zřizovatelem a ředitelem školy jsou nutnou podmínkou k tomu, aby škola mohla dobře pracovat a většina rodičů mohla být v klidu. Existuje několik principů, které je dobré respektovat a které zaručují, že se každá ze stran „drží svého kopyta“ a vzájemně svou autoritu nepodrývají. Článek vychází z online publikace Kápézetka – Průvodce pro zřizovatele škol, kterou vydal EDUin.
- Článek
Obecně se ví, že čtení knížek je pro děti důležité. Rozvíjí jejich vyjadřovací schopnosti, fantazii, umožňuje jim prožívání různých příběhů a dovednost čtení je důležitá pro jejich další učení. Méně se ale ví, že stejně důležité je i předčítání. Podle zahraničních výzkumů neurovědců by se mělo dětem předčítat až do 12 let. Právě tak dlouho trvá, než se mozek vyvine tak, aby děti byly schopné čtenému textu plně rozumět.
- Článek
Cíťa: Proč svět nutně potřebuje citlivé introvert(k)y Lenka Blažejová Mgr. Martina Cienciala předškolní a volnočasový pedagog, wellness specialista 2022 Cíťa je velmi vtipně, přesto trefně a s lehkostí podané...
- Článek
Mnoho talentů nikdy nezazáří, protože ve chvíli, kdy by to plachý plamínek potřeboval, ho nikdo nerozfouká. Ambiciozní projekt pořádaný Gymnáziem mezinárodních a veřejných vztahů Praha si klade za cíl toto změnit a rozdmýchat hřejivé, oslnivé ohně. První ročník celorepublikové literární soutěže přijímá přihlášky a texty do 30. září 2024, zapojit se mohou studenti všech ročníků a všech středních škol.
- Článek
Zřizovatel není povinen školu hodnotit, nicméně je to jeho právo. Pokud se k tomu rozhodne, měl by mít jistotu, že k tomu má časové a odborné kapacity. V textu shrnujeme hlavní zásady, kterými je možné se při hodnocení školy řídit, včetně konkrétních ukázek. Článek vychází z online publikace Kápézetka – Průvodce pro zřizovatele škol, kterou vydal EDUin.
- Článek
Společnost Wolters Kluwer vydala publikaci „Jak české školství spravovaly školské úřady a co z toho plyne pro Strategii 2030+“.
- Článek
Svobodné demokratické vzdělávání se po dekádách existence na okraji stává respektovaným vzdělávacím proudem z důvodu rychle se měnících požadavků na absolventy škol. Touto cestou vám představujeme dvě nové publikace, které mohou podpořit rozvoj demokratického vzdělávání v České republice nejen přímo ve svobodných demokratických školách: Průvodce učitele svobodné demokratické školy a Kurikulum demokratických nástrojů.
- Článek
Zřizovatel školy má dvě základní pravomoce: kontrolní a hodnoticí. Kontrolní činnosti jsou v praxi zřizovatelů běžně známé, hodnocení škol bývá méně využívané a je také z různých důvodů komplikovanější. Shrnujeme oblasti, kde má zřizovatel zákonem stanovené jasné povinnosti, i oblasti, v nichž se může angažovat, pokud na to najde odborné kapacity. Článek vychází z nové online publikace Kápézetka – Průvodce pro zřizovatele škol, kterou vydal EDUin.
- Článek
Online publikace „Průvodce profesemi aneb Koukej, co dělám!“ netradičním způsobem provází čtenáře světem práce a pomáhá žákům a rodičům zorientovat se v širokém profesním poli. Je určena především žákům základních a středních škol a jejich rodičům, nicméně užitečná může být i kariérovým poradcům a poradkyním či lidem, kteří chtějí změnit práci.
- Článek
Přestože se v dětských knihovnách knihy vyskytují, zájem o ně opadá. Dnešní doba nabízí nepřeberné množství aktivit, zábavy a možností. Nabídka elektroniky roste raketovou rychlostí a dětem se dostává do ruky mnohem dříve, než by mnohdy bylo nutné. Není se tak čemu divit, že děti nejeví takový zájem o klidové aktivity bez zvuků a obrazovky, které by s nimi nějak interagovaly anebo fungovaly na jedno kliknutí.
- Článek
Může se naskytnout lepší příležitost pokřtít knihu věnovanou leadershipu a rozvoji vůdčích dovedností než v sekci Pedagogický lídr na konferenci „Škola jako místo setkávání“?
- Článek
Čtyři roky od vydání No Future vychází volné pokračování knihy, která poukázala na to, že vezeme děti do virtuální reality na parním stroji. V rozhovoru s autorem Bobem Kartousem mluvíme o nových podmínkách, které formují vzdělávání a společnost, i o nutnosti neztratit v záplavě špatných zpráv naději.
- Článek
Ve školství často slýcháme, co je zapotřebí změnit, vylepšit, dělat více, nebo naopak nedělat. Učitelé velmi často popisují pocit zahlcení, ptají se, kdy mají ještě tohle či tamto stíhat.
- Článek
Na následujících stranách nabízíme rozhovor s Adélou Rosípalovou, autorkou Zlomků nekonečna a držitelkou ceny HumbookAward. O projektu Humbook, young adult (YA) knihách, ale i o tom, kde sbírá inspiraci k psaní, a o tom, jaké knihy by zařadila do povinné školní četby. Během našeho povídání prozradila i svůj zaručený tip ke čtení.
- Článek
V knize Lenka a Tonička najdou čtenáři nejen dívčí příběh o tom, jak Lenka dokázala překonat sama sebe, ale i mnoho úkolů. Můžou se těšit na křížovky, práci s rodokmeny nebo na vyhledávání informací v textu. Budou porovnávat obrázky, slova nebo věty a nebudou v nich přitom hledat pouze rozdíly, ale i to, co je spojuje. V textu se setkají i s nácvikem strategie práce s textem, ten jim pak může pomoci i s porozuměním odborným textům. Kniha je optimální k využití u žákyň (ale i žáků) s dyslexií od 4. do 7. ročníku.
- Článek
Centrum kybernetické bezpečnosti si klade tuto otázku již delší dobu a výsledkem úvah tímto směrem byl projekt Kyberpohádek. Na podkladu notoricky známých pohádek vzniklo v první pilotní fázi šest upravených verzí tak, aby dětem připomínaly důležité návyky i ve světě virtuálním, v tom kybernetickém.
- Článek
Centrum kybernetické bezpečnosti si otázku uvedenou v titulku klade již delší dobu a výsledkem úvah tímto směrem byl projekt Kyberpohádek. Na podkladu notoricky známých pohádek vzniklo v první, pilotní fázi šest upravených verzí tak, aby dětem připomínaly důležité návyky i ve světě virtuálním, kybernetickém.