Knihy

Vedete hodiny speciálně pedagogické péče nebo pedagogické intervence? Jak podporujete rozvoj čtenářství u mladších i starších žáků?
Vydáno: 22. 10. 2024
  • Článek
Vítek, křupadlo a kostižrout není obyčejná kniha, i když na první pohled jako kniha vypadá. O ději a konci příběhu rozhoduje sám čtenář, který se zároveň stává hráčem. Vítek, křupadlo a kostižrout je velmi propracovaný gamebook (napůl kniha a napůl hra), který napsala, vymyslela a tři roky na něm pracovala česká autorka píšící pod pseudonymem Petula Bendula, vlastním jménem Lucie Němcová, kterou můžete znát jako ředitelku Asociace malých inovativních škol.
Vydáno: 22. 10. 2024
  • Článek
Jakub Pavlovský neboli @bookscalling je vystudovaný novinář, knihovník, učitel, popularizátor a milovník knih i dobré kávy. Svou vášeň sdílí s tisíci fanoušků na svých sociálních sítích. Na profilu razí motto: Čtěte kdekoliv a kdykoliv. Přinášíme rozhovor o tom, jak sociální sítě pomáhají literatuře, na jakém nejzajímavějším místě s sebou měl knihu nebo co mu na českém knižním trhu chybí.
Vydáno: 22. 10. 2024
  • Článek
Důvěra a dobře nastavená spolupráce mezi zřizovatelem a ředitelem školy jsou nutnou podmínkou k tomu, aby škola mohla dobře pracovat a většina rodičů mohla být v klidu. Existuje několik principů, které je dobré respektovat a které zaručují, že se každá ze stran „drží svého kopyta“ a vzájemně svou autoritu nepodrývají. Článek vychází z online publikace Kápézetka – Průvodce pro zřizovatele škol, kterou vydal EDUin.
Vydáno: 20. 08. 2024
  • Článek
Obecně se ví, že čtení knížek je pro děti důležité. Rozvíjí jejich vyjadřovací schopnosti, fantazii, umožňuje jim prožívání různých příběhů a dovednost čtení je důležitá pro jejich další učení. Méně se ale ví, že stejně důležité je i předčítání. Podle zahraničních výzkumů neurovědců by se mělo dětem předčítat až do 12 let. Právě tak dlouho trvá, než se mozek vyvine tak, aby děti byly schopné čtenému textu plně rozumět.
Vydáno: 20. 08. 2024
  • Článek
  Cíťa: Proč svět nutně potřebuje citlivé introvert(k)y Lenka Blažejová Mgr. Martina Cienciala předškolní a volnočasový pedagog, wellness specialista 2022 Cíťa je velmi vtipně, přesto trefně a s lehkostí podané...
Vydáno: 20. 08. 2024
  • Článek
Mnoho talentů nikdy nezazáří, protože ve chvíli, kdy by to plachý plamínek potřeboval, ho nikdo nerozfouká. Ambiciozní projekt pořádaný Gymnáziem mezinárodních a veřejných vztahů Praha si klade za cíl toto změnit a rozdmýchat hřejivé, oslnivé ohně. První ročník celorepublikové literární soutěže přijímá přihlášky a texty do 30. září 2024, zapojit se mohou studenti všech ročníků a všech středních škol.
Vydáno: 20. 08. 2024
  • Článek
Zřizovatel není povinen školu hodnotit, nicméně je to jeho právo. Pokud se k tomu rozhodne, měl by mít jistotu, že k tomu má časové a odborné kapacity. V textu shrnujeme hlavní zásady, kterými je možné se při hodnocení školy řídit, včetně konkrétních ukázek. Článek vychází z online publikace Kápézetka – Průvodce pro zřizovatele škol, kterou vydal EDUin.
Vydáno: 23. 04. 2024
  • Článek
Společnost Wolters Kluwer vydala publikaci „Jak české školství spravovaly školské úřady a co z toho plyne pro Strategii 2030+“.
Vydáno: 23. 04. 2024
  • Článek
Svobodné demokratické vzdělávání se po dekádách existence na okraji stává respektovaným vzdělávacím proudem z důvodu rychle se měnících požadavků na absolventy škol. Touto cestou vám představujeme dvě nové publikace, které mohou podpořit rozvoj demokratického vzdělávání v České republice nejen přímo ve svobodných demokratických školách: Průvodce učitele svobodné demokratické školy a Kurikulum demokratických nástrojů.
Vydáno: 20. 03. 2024
  • Článek
Zřizovatel školy má dvě základní pravomoce: kontrolní a hodnoticí. Kontrolní činnosti jsou v praxi zřizovatelů běžně známé, hodnocení škol bývá méně využívané a je také z různých důvodů komplikovanější. Shrnujeme oblasti, kde má zřizovatel zákonem stanovené jasné povinnosti, i oblasti, v nichž se může angažovat, pokud na to najde odborné kapacity. Článek vychází z nové online publikace Kápézetka – Průvodce pro zřizovatele škol, kterou vydal EDUin.
Vydáno: 19. 03. 2024
  • Článek
Online publikace „Průvodce profesemi aneb Koukej, co dělám!“ netradičním způsobem provází čtenáře světem práce a pomáhá žákům a rodičům zorientovat se v širokém profesním poli. Je určena především žákům základních a středních škol a jejich rodičům, nicméně užitečná může být i kariérovým poradcům a poradkyním či lidem, kteří chtějí změnit práci.
Vydáno: 20. 02. 2024
  • Článek
Přestože se v dětských knihovnách knihy vyskytují, zájem o ně opadá. Dnešní doba nabízí nepřeberné množství aktivit, zábavy a možností. Nabídka elektroniky roste raketovou rychlostí a dětem se dostává do ruky mnohem dříve, než by mnohdy bylo nutné. Není se tak čemu divit, že děti nejeví takový zájem o klidové aktivity bez zvuků a obrazovky, které by s nimi nějak interagovaly anebo fungovaly na jedno kliknutí.
Vydáno: 23. 01. 2024
  • Článek
Může se naskytnout lepší příležitost pokřtít knihu věnovanou leadershipu a rozvoji vůdčích dovedností než v sekci Pedagogický lídr na konferenci „Škola jako místo setkávání“?
  • Článek
Čtyři roky od vydání No Future vychází volné pokračování knihy, která poukázala na to, že vezeme děti do virtuální reality na parním stroji. V rozhovoru s autorem Bobem Kartousem mluvíme o nových podmínkách, které formují vzdělávání a společnost, i o nutnosti neztratit v záplavě špatných zpráv naději.
Vydáno: 21. 11. 2023
  • Článek
Ve školství často slýcháme, co je zapotřebí změnit, vylepšit, dělat více, nebo naopak nedělat. Učitelé velmi často popisují pocit zahlcení, ptají se, kdy mají ještě tohle či tamto stíhat.
Vydáno: 21. 11. 2023
  • Článek
Na následujících stranách nabízíme rozhovor s Adélou Rosípalovou, autorkou Zlomků nekonečna a držitelkou ceny HumbookAward. O projektu Humbook, young adult (YA) knihách, ale i o tom, kde sbírá inspiraci k psaní, a o tom, jaké knihy by zařadila do povinné školní četby. Během našeho povídání prozradila i svůj zaručený tip ke čtení.
Vydáno: 21. 11. 2023
  • Článek
V knize Lenka a Tonička najdou čtenáři nejen dívčí příběh o tom, jak Lenka dokázala překonat sama sebe, ale i mnoho úkolů. Můžou se těšit na křížovky, práci s rodokmeny nebo na vyhledávání informací v textu. Budou porovnávat obrázky, slova nebo věty a nebudou v nich přitom hledat pouze rozdíly, ale i to, co je spojuje. V textu se setkají i s nácvikem strategie práce s textem, ten jim pak může pomoci i s porozuměním odborným textům. Kniha je optimální k využití u žákyň (ale i žáků) s dyslexií od 4. do 7. ročníku.
Vydáno: 24. 10. 2023
  • Článek
Centrum kybernetické bezpečnosti si klade tuto otázku již delší dobu a výsledkem úvah tímto směrem byl projekt Kyberpohádek. Na podkladu notoricky známých pohádek vzniklo v první pilotní fázi šest upravených verzí tak, aby dětem připomínaly důležité návyky i ve světě virtuálním, v tom kybernetickém.
Vydáno: 19. 09. 2023
  • Článek
Centrum kybernetické bezpečnosti si otázku uvedenou v titulku klade již delší dobu a výsledkem úvah tímto směrem byl projekt Kyberpohádek. Na podkladu notoricky známých pohádek vzniklo v první, pilotní fázi šest upravených verzí tak, aby dětem připomínaly důležité návyky i ve světě virtuálním, kybernetickém.
Vydáno: 22. 08. 2023