Ochrana obyvatelstva
- Článek
Videoprojekt OČMU HZS Středočeského kraje vznikl v roce 2015 na základě požadavků ze strany pedagogů, kteří chtěli doplnit výuku problematiky ochrany člověka za mimořádných událostí (dále OČMU) novými materiály.
- Článek
Akreditované kurzy pořádané Hasičským záchranným sborem ČR – Ochrana člověka za běžných rizika mimořádných událostí Jistě se všichni shodneme, že ke kvalitnímu životu potřebuje každý člověk fyzickou a psychickou...
- Článek
Obecně se slovem evakuace označuje souhrn organizačních a technických opatření zabezpečujících přemístění osob, zvířat, předmětů kulturní hodnoty, technického zařízení, případně strojů a materiálu k zachování nutné výroby a nebezpečných látek z míst ohrožených mimořádnou událostí do míst, která zajišťují pro evakuované obyvatelstvo náhradní ubytování a stravování, pro zvířata ustájení a pro věci uskladnění. O evakuaci rozhoduje velitel zásahu a příslušné orgány krizového řízení. V objektu, kde se shromažďuje větší počet osob, ve veřejných budovách při bezprostředním ohrožení osob, rozhodují o evakuaci též jejich provozovatelé či majitelé.
- Článek
Současná společnost je vystavena celé řadě běžných rizik a také rozličných hrozeb přírodního nebo antropogenního původu. Funkční systém výchovy a vzdělávání jako jedna ze souboru společensky významných oblastí by měl zajistit, aby jedinec dokázal těmto negativním vlivům lépe čelit. Obyvatelstvo České republiky je vzděláváno v rámci standardního vzdělávacího procesu dle zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů. Na školní vzdělávání jsou nadstavbově napojeny projekty vybraných institucí, zejména základních složek integrovaného záchranného systému (IZS) a nestátních neziskových organizací.
- Článek
V rámcových vzdělávacích programech od mateřských po střední školy je zakotvena problematika ochrany člověka za běžných rizik a mimořádných událostí (dále jen „OČMU“) jako soubor znalostí a dovedností, které mají připravit děti, žáky a studenty na zodpovědný přístup k ochraně svého zdraví a života, ochraně majetku a životního prostředí. Je důležité, aby každý znal základní zásady sebeochrany a vzájemné pomoci, aby se uměl adekvátně zachovat v život nebo zdraví ohrožujících situacích.
- Článek
Hasičský záchranný sbor České republiky (dále jen „HZS ČR“) se dlouhodobě věnuje podpoře výchovy a vzdělávání v oblasti témat ochrana obyvatelstva, požární prevence a integrovaný záchranný systém, která jsou v rámci problematiky Ochrana člověka za běžných rizik a mimořádných událostí rozpracována v jednotlivých rámcových vzdělávacích programech.
- Článek
V roce 2008 se na základě velmi špatné informovanosti a především znalosti obyvatelstva, jak řešit nejčastější typy mimořádných událostí, rozhodli příslušníci Hasičského záchranného sboru Jihomoravského kraje (HZS JMK) s touto situací něco udělat. V tomto období nebyl pro dospělou populaci vytvořen žádný ucelený vzdělávací materiál, který by jí pomohl předcházet situacím, kdy je v nebezpečí život, zdraví, majetek nebo životní prostředí, a také je řešit.
- Článek
Hasičský záchranný sbor ČR (dále jen „HZS ČR“) se na poli výchovy a vzdělávání snaží svými aktivitami společně s pedagogy připravit novou generaci obyvatelstva, která by si již od nejútlejšího věku dokázala co možná nejlépe poradit v nejrůznějších rizikových situacích. Ochránit sám sebe a své blízké před těmito riziky by měla být základní lidská kompetence. Navzdory zažitým omylům je třeba si uvědomit, že lidé mají svou bezpečnost ve vlastních rukou. Pokud vědí, jak se správně zachovat, významně sníží riziko hrozícího nebo již vzniklého ohrožení.
- Článek
Zhoršující se bezpečnostní situace ve světě i v České republice vyžaduje cíleně kvalitativně zlepšit přípravu obyvatelstva jako jeden z prvků bezpečnostního systému. Důležitou součástí této aktivity je vzdělávání v bezpečnostních tématech ve školách, což představuje základní a naprosto zásadní formu přípravy obyvatelstva k jeho osobní bezpečnosti, ale i k předcházení nebo řešení mimořádných událostí a krizových situací.
- Článek
O sebeochranu, vzájemnou pomoc a bezpečí našich domovů, o ochranu života, zdraví, majetku a životního prostředí by se měl přiměřeně ke svému věku a svým schopnostem starat každý jedinec od nejútlejšího věku. Jen je třeba volit adekvátní formy a metody vzdělávání, přiměřený obsah předávaných informací vzhledem k věku a mentálním schopnostem posluchače a také správné načasování přenášení zodpovědnosti za své chování. Mateřská škola je vhodný startovní bod pro zahájení výchovy k sebeochraně, pro seznámení se základními pojmy a zásadami týkajícími se osobního bezpečí.
- Článek
Řada školských zařízení je situována v zónách havarijního plánování a zónách ohrožení, které jsou vymezovány v okolí objektů nakládajících s nebezpečnými látkami. Připravenost managementu školských zařízení na případnou závažnou havárii spojenou s únikem nebezpečné látky do okolí má zásadní význam pro minimalizaci dopadů možných závažných havárií. Hasičský záchranný sbor Moravskoslezského kraje realizuje řadu aktivit, které vedou k vyšší připravenosti těchto objektů. Jedná se zejména o zpracování plánovací dokumentace, organizaci seminářů, tvorbu a distribuci preventivních materiálů a zapojení do cvičení.
- Článek
Může školu či školské zařízení nečekaně postihnout mimořádná událost spojená s přírodními živly nebo s důsledky nějaké havárie? Všichni si jednoznačně odpovíme, že může. Žijeme sice v klidném středoevropském podnebí, ale ani zde se nám nevyhýbají extrémní výkyvy počasí. Spíše naopak, stávají se stále častějšími. Žijeme ve státě, který se o bezpečnost svých občanů řádně stará, ale i zde může dojít k nějaké neočekávané poruše, havárii, dopravní nehodě cisterny převážející nebezpečnou látku a podobně.
- Článek
Podmínky požární bezpečnosti související se školami a školskými zařízeními můžeme rozdělit na dvě skupiny: 1. podmínky navrhování stavby nebo změny stavby, realizace stavby a její uvedení do užívání, 2....
- Článek
Počet požárů ve školách je z hlediska statistické významnosti zanedbatelný. Požár sám o sobě však zanedbatelný není. Zejména požár v budově s vysokou koncentrací osob zvyšuje riziko, že v důsledku jeho působení bude někdo zraněn nebo usmrcen. Naštěstí požáry v českých školách dramatický průběh nemají. Z velké části je to dáno tím, že se často najde někdo, kdo poměrně rychle zareaguje a vznikající požár ohlásí, omezí nebo docela uhasí. Data prokazují, že na takto ideálním průběhu zvládání mimořádné události mají velkou zásluhu právě zaměstnanci škol.
- Článek
Školy a školská zařízení (dále jen „vzdělávací zařízení“) spolupracují se státní správou a územní samosprávou při vytváření podmínek pro řešení krizových situací 1) a při plnění povinností stanovených příslušnými orgány krizového řízení. Příslušné orgány krizového řízení, v tomto případě vláda ČR a hejtman, jsou oprávněny při vyhlášení krizového stavu jako jedno z krizových opatření 2) nařídit vykonávání péče o děti a mládež, pokud tuto péči nemohou za krizové situace vykonávat rodiče nebo jiný zákonný zástupce.