Postižení
„Psychologové a speciální pedagogové v pedagogicko-psychologických poradnách mohou projevy komplikovaného sociálního zázemí romských dětí mylně interpretovat jako mentální postižení,“ uvádí v monitorovací zprávě o naplňování práva na rovné zacházení ...
Vydáno: 16. 12. 20247 minut čtení
V prostředí základních škol je často nezbytné zohledňovat skutečné individuální potřeby široké skupinky žáků s obtížemi v řeči, jazyce či komunikaci. Je žádoucí vhodným způsobem edukovat okolí a podpořit žáky s poruchami fluence řeči, artikulační či ...
Vydáno: 18. 11. 20247 minut čtení
Některé chování a jednání dětí je pro okolí a koneckonců i pro samotné konkrétní dítě velmi náročné a silně zatěžující. Navíc nám je občas skutečně nesrozumitelné. Někdy pak máme až obavy o bezpečí dítěte i druhých dětí, případně dospělých.
Vydáno: 19. 8. 20246 minut čtení
Častým profesním snem gymnazistů je stát se pedagogem, psychologem či speciálním pedagogem. Možnost vyzkoušet si schopnosti potřebné pro tato povolání nabízí žákům Slezského gymnázia právě spolupráce s Mateřskou školou Eliška v Opavě. Garantka projektu ...
Vydáno: 22. 4. 20249 minut čtení
Ve stínu loňských oslav 70. výročí založení Technické univerzity v Liberci (dále TUL; původně od r. 1953 Vysoké školy strojní a textilní) uběhlo v tichosti pro někoho možná překvapivých 30 let od vzniku první české vysokoškolské poradny a podpůrných ...
Vydáno: 22. 4. 202414 minut čtení
Na počátku byla snaha seznámit s hlavními riziky internetu též uživatele se zrakovým postižením. Výsledkem je sada tzv. hmatových modelů (někdy označovaných jako haptické), které doplňují úspěšnou knihu On-line ZOO z edice CZ.NIC. Díky spolupráci se ...
Vydáno: 21. 8. 20236 minut čtení
Podpora rozvoje správného vidění u dítěte v předškolním věku je velmi důležitá, protože mnoho nedostatků, které by měly závažný dopad na vzdělávání po zahájení povinné školní docházky, je možné napravit a dopad zrakového znevýhodnění na vzdělávání tak ...
Vydáno: 12. 6. 20234 minuty čtení
Podpora rozvoje správného vidění u dítěte v předškolním věku je velmi důležitá, protože mnoho nedostatků, které by měly závažný dopad na vzdělávání po zahájení povinné školní docházky, je možné napravit a dopad zrakového znevýhodnění na vzdělávání tak ...
Vydáno: 22. 5. 20234 minuty čtení
Sluchová vada, pokud není u dítěte včas rozpoznána a nedochází ke sluchové rehabilitaci, může velmi významným způsobem ovlivnit úroveň komunikačních dovedností a osvojení jazyka majoritní společnosti. Předškolní věk je proto nejvýznamnějším obdobím, kdy je ...
Vydáno: 23. 1. 20236 minut čtení
"Zprostředkování smyslu je kritériem, které podmiňuje předávání kulturního dědictví." Reuven Feuerstein Základní škola prof. Zdeňka Matějčka, fakultní škola UJEP, uspořádala k 25. výročí svého vzniku za podpory a pod záštitou Krajského úřadu Ústeckého ...
Vydáno: 14. 5. 2018
Před koncem školního roku 2016/2017 Nadace Open Society Fund Praha, Česká odborná společnost pro inkluzivní vzdělávání a Českomoravský odborový svaz pracovníků školství zadaly reprezentativní šetření, jehož cílem bylo zmapovat zavádění změn ve vzdělávání ...
Vydáno: 18. 4. 2018
Přístup zaměřený na člověka, v odborné literatuře známý jako rogersovský, spočívá v provázení druhého v jeho životním prostoru tempem, které mu vyhovuje. K jeho přiblížení můžeme využít analogii s návštěvou cizí zahrady. Když vstupujeme do kontaktu s ...
Vydáno: 18. 4. 2018
Děti s postižením jsou dnes součástí snad skoro každé školy, zkusme si proto odpovědět na následující otázky: Jaké sociální služby existují pro děti nebo osoby se zdravotním postižením? V čem je mohou podpořit? A jakou návaznost mají na školu nebo školské ...
Vydáno: 26. 1. 2015