Veřejné zakázky
- Článek
Znáte aktuální situaci ve výběrových řízeních na dodávku vybavení škol? Patříte k zadavatelům výběrových řízení? Jste spokojeni s tím, co vysoutěžíte? Přemýšlíte, jak být v této oblasti efektivnější?
- Článek
Dne 1. října 2016 vstoupil v účinnost nový zákon o zadávání veřejných zakázek (dále též „ZZVZ“). Jedná se o zcela nový právní předpis, který nahradil dosavadní zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, který reguloval tuto oblast od 1. července 2006. Přijetí ZZVZ je důsledkem členství České republiky v Evropské unii a povinností transponovat do našeho právního řádu evropské směrnice regulující oblast veřejných zakázek, které vstoupily v platnost v únoru 2014.
- Článek
Již ve fázi plánování zadávacího řízení je škola jako veřejný zadavatel povinna v souladu se zákonem č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách (dále jen „zákon o veřejných zakázkách“), dodržet zásady stanovené v tomto zákoně.
Škola zjistí, zda plánovaná veřejná zakázka je veřejnou zakázkou malého rozsahu na základě stanovení předpokládané hodnoty veřejné zakázky. Škola (zadavatel) tedy musí stanovit předpokládanou hodnotu veřejné zakázky, i když předpokládá, že se bude jednat o hodnotu veřejné zakázky malého rozsahu, kterou bude zadávat mimo režim zákona o veřejných zakázkách.
Zjednodušené podlimitní řízení musí být zahájeno. Ustanovení zákona o veřejných zakázkách, která upravují zahájení zjednodušeného podlimitního řízení, jsou následující:
Výzva k podávání nabídek a prokazování kvalifikace musí obsahovat lhůtu a místo pro podávání nabídek. Lhůta pro podání nabídek nesmí být u podlimitních veřejných zakázek kratší než 15 dnů ve zjednodušeném podlimitním řízení.
Dříve, než se začnou otevírat obálky s nabídkami, ustanoví veřejný zadavatel nejméně tříčlennou komisi pro otevírání obálek. Pokud tak veřejný zadavatel stanoví, je komisí pro otevírání obálek hodnotící komise.
Posouzení nabídek nelze zaměňovat s hodnocením nabídek. Pouze ty nabídky, které vyhoví požadavkům posouzení, postupují do další fáze a jsou hodnoceny. Při posuzování hodnotící komise přezkoumává formální i obsahovou stránku nabídky. Přezkoumání spočívá ve zjišťování souladu, nebo nesouladu dokumentů, které jsou součástí nabídky:
Hodnocení nabídek provede hodnotící komise podle hodnotících kritérií uvedených v zadávacích podmínkách. Je-li základním hodnotícím kritériem ekonomická výhodnost nabídky, je hodnotící komise povinna hodnotit nabídky a stanovit jejich pořadí podle jednotlivých dílčích hodnotících kritérií a jejich vah.
Rozhodnout o výběru nejvhodnější nabídky může pouze zadavatel, nikoli hodnotící komise. Nevylučuje se však, aby ten, kdo jedná jménem zadavatele, byl současně členem hodnotící komise. Nejvhodnější nabídka se vybírá podle kritérií stanovených již ve výzvě o zahájení zadávacího řízení.
Ne každé zadávací řízení musí být ukončeno uzavřením smlouvy. § 84 zákona o veřejných zakázkách dává zadavateli možnost a někdy i povinnost zrušit zadávací řízení. Výčet důvodů možného a povinného zrušení zadávacího řízení uvedený v § 84 zákona o veřejných zakázkách je taxativní. Pokud by zadavatel zrušil zadávací řízení v rozporu s tímto §, dopustil by se správního deliktu (§ 120 odst. 1 zákona o veřejných zakázkách).
Podle § 85 odst. 1 zákona o veřejných zakázkách má zadavatel povinnost vypracovat písemnou zprávu o veřejné zakázce, a to jak v případě, že byla uzavřena smlouva podle § 82 zákona o veřejných zakázkách, tak i v případě, že zadávací řízení bylo zrušeno podle § 84 zákona o veřejných zakázkách.
Vypisování veřejných zakázek se řídí právně platnou legislativou, se kterou je nejlépe obeznámen/a ekonom/ka školy. Každý dotační titul má navíc svá vlastní pravidla, která musí příjemce dotace splnit. Při vypisování veřejných zakázek bude proto ICT správce spolupracovat se školní ekonomkou / školním ekonomem, hospodářkou/hospodářem i vedením školy. Tvorbu zadávacích podmínek pro ICT vybavení navíc ICT správce konzultuje také s ICT metodikem, který může mít důležité poznámky pro implementaci ICT vybavení do samotné výuky.
- Článek
Zadávání veřejných zakázek podle aktuální právní úpravy se zaměřením na školy a jejich zřizovatele Dokončení z minulého čísla. 6. Předmět veřejné zakázky Od něj se odvíjí předpokládaná hodnota veřejné...
- Článek
Zadávání veřejných zakázek podle aktuální právní úpravy se zaměřením na školy a jejich zřizovatele 1. Úvod V nedávné době byla přijata právní úprava veřejných zakázek a veřejně soukromých partnerství....
- Článek
Nový zákon o veřejných zakázkách a koncesní zákon nabyly účinnosti 1. července 2006 Upozornění na změny se zaměřením na školy a jejich zřizovatele Nová právní úprava veřejných zakázek Nová...
- Článek
Veřejné zakázky od 1. ledna 2006 Upozornění na změny se zaměřením na školy a jejich zřizovatele Legislativní změny v oblasti veřejných zakázek jsou v poslední době natolik překotné, že...