Vztahy
- Článek
Jak důležité je mít dobrou síť kontaktů, abyste dosáhli svých cílů? Na stupnici od jedné do pěti většina manažerů odpoví na tuto otázku čtyřkou nebo pětkou. Všichni souhlasí s tím, že vztahy jsou klíčové: značná část vašeho úspěchu bude záviset na lidech, které znáte, a na vztazích, které jste si vytvořili. Díky nim budete mít přístup k informacím, a tudíž příležitost učit se, budete mít strategický přehled o nových příležitostech, iniciativách a trendech ve vašem oboru, najdete lidi, jejichž dovednosti a know-how potřebujete ve svém týmu. V rámci sítě můžete navázat oboustranně prospěšnou spolupráci nebo vám někdo pomůže i mimo vaši organizaci, budete moci budovat vaši profesní pověst, rozšiřovat svůj vliv a získávat podporu pro vaše projekty od lidí, které sami možná ani neznáte, ale oni znají vaši práci, a tím se budete moci dostat k příležitostem, které posunou vaši kariéru vpřed. Nebo z nich jednoduše můžete čerpat energii, podporu a inspiraci pro vaši práci.
- Článek
Až třicet procent dospívajících má zkušenost s násilím v partnerských vztazích. „Často ani nevědí, že něco není v pořádku,“ říká psycholožka Barbora Jakobsen. Ta s organizací SOFA rozjíždí projekt Blízké vztahy bez násilí, určený českým učitelům a teenagerům.
- Článek
V prosinci 2023 byly zveřejněny výsledky mezinárodního šetření PISA. Dozvěděli jsme se z nich, že čeští žáci jsou nadprůměrní v matematické, čtenářské a přírodovědné gramotnosti a že jejich výsledky více než v jiných zemích závisejí na tom, z jaké rodiny pocházejí a jakou školu navštěvují. Tomuto tématu jsme se věnovali v minulém vydání Řízení školy. V tomto článku bychom se rádi přesunuli více do oblasti wellbeingu žáků a ukázali, jak se čeští žáci cítí ve škole, jak hodnotí své vztahy se spolužáky a zda u svých učitelů mohou najít porozumění a oporu.
- Článek
Jak by měl pedagogický pracovník jednat a reagovat, když se mu žák přijde svěřit s tím, že zažívá násilí v blízkých vztazích? Co je důležité v takové situaci říct a čeho se naopak vyvarovat? Jak v rámci rozhovoru ošetřit sebe sama a jak citlivě reagovat na emoce dítěte? A v neposlední řadě – jak postupovat po ukončení rozhovoru se žákem? Na tyto a další otázky odpovídala Alexandra Machková v podcastu pro pedagogické pracovníky Centra LOCIKA Nebuď na to sám – odborník odpovídá.
- Článek
Asi se shodneme, že podnětné prostředí na pracovišti, spolupráce, píle a dobré vztahy jsou základem spokojených zaměstnanců, ředitele a nakonec i žáků a rodičů. Ale co když na někoho tyto soft nástroje nefungují? Existuje možnost, jak zaměstnance přimět ke spolupráci a k tomu, aby měl svého zaměstnavatele rád?
- Článek
Pojem wellbeing je ve školním prostředí skloňován stále častěji a není divu – národní i mezinárodní výzkumy ukazují, že úroveň wellbeingu ovlivňuje mimo jiné produktivitu a schopnost učit se. Světová zdravotnická organizace (WHO) ho popisuje jako „stav pohody, ve kterém jedinec realizuje své vlastní schopnosti, dokáže se vyrovnat s běžnými životními stresy, dokáže produktivně pracovat a je schopen přispívat své komunitě“. A právě školní prostředí je jedním z faktorů, které ovlivňují celkovou životní spokojenost žáků.
- Článek
Někdy se v našich školách dějí ve vztahu k dětem a žákům velké nepravosti. Týká se to dospělých na všech stupních, tedy mateřskými školami počínaje a vysokými konče. Určitě nezapomínám na to, že nepravosti páchají i žáci a jejich rodiče. A patrně víc než dřív. Jenže v této triádě je jediný odborník učitel, proto ve vztahu k němu je má tolerance nulová.
- Článek
Na konci jedné z covidových vln nám zavolala maminka patnáctileté žačky s tím, že se jí nelíbí chování učitele vůči dceři a jejím spolužačkám. Šlo o výměnu fotek, kdy učitel dostával dívčí zadky (oblečené) a na oplátku jim poslal své selfie v upnutém triku (od pasu po krk). Dívkám to přišlo zábavné, mamince nikoliv a chtěla, aby učitel dostal okamžitý vyhazov. Jak by se taková situace řešila na vaší škole?
- Článek
Náš motivační seriál zahájíme lidmi, kteří jsou zaměření na VZTAHY. Podíváme se společně, co dělat, pokud máte ve škole PŘÍTELE, OBRÁNCE nebo HVĚZDU, jak využít jejich potenciál a podpořit jejich motivaci. Společným jmenovatelem pro ně je stabilita, kterou obecně žáci i rodiče oceňují. Kdo by chtěl, aby se mu neustále střídali učitelé potřebující spoustu volnosti a plující ze školy na školu? To se s kolegy orientovanými na vztahy určitě nestane. Pokud je správně motivujeme, mohou být skutečným jádrem a pevným bodem naší školy.
- Článek
Otevřít před třídou plnou dětí téma, které je tabu i mezi dospělými, si žádá pořádnou odvahu. Učitelům jsou ale nově k dispozici speciální filmy a metodiky od Poradny Vigvam a Nadace Sirius, o něž se mohou opřít. Celkem tři krátké filmy zpracované speciálně pro dětské kolektivy určené do vyučovacích hodin se zabývají malými ztrátami, šikanou a smrtí.
- Článek
Vzpomínám na příběh, kdy byl jeden chlapec na okraji školního kolektivu, bez možného vlivu na skupinu. Tehdy jsem byla studentkou Pražské konzervatoře, hudebně dramatického oboru, a do psychologie jsem měla vhled velmi povrchní. Chlapec během tvorby autorského divadelního představení vytvořil postavu, která v ději dramatického díla mapovala cestu k budování lepší pozice v kolektivu. Vrcholem díla bylo, že se chlapec dostal do kolektivu, který ho začal uznávat jako svého platného člena, s čímž se pojily další důsledky takové změny.
- Článek
Šikana – podle mého názoru „moderní termín“, který ne vždy vystihuje skutečnost. Setkávám se s tím celkem často. Na šikanu si stěžují školy, rodiče i žáci. Zaměstnanci škol tak označují vzájemné nedobré vztahy, ať už mezi sebou, nebo s vedením školy, a vztahy rodičů k pedagogům a samozřejmě si stěžují i na žáky a studenty, kteří je šikanují.
- Článek
V tomto díle si ukážeme řízení inkluze v konkrétní škole, která bude jedním z připravovaných příkladů inspirativní praxe Českou školní inspekcí v projektu Komplexní systém hodnocení.
- Článek
V praxi naší organizace se zaměřujeme na podporu škol při řešení vztahových obtíží mezi žáky. Problémy, které ve školách odborně řešíme, jsou různorodé a efektivita jejich řešení se vždy odvíjí od kvalitní spolupráce se školou. Nejčastější situace ve třídě, kdy se školy obracejí na externí pomoc, je výskyt ubližování mezi žáky, nevhodných forem chování mezi dětmi nebo k autoritám a vyčleněných nebo odmítaných dětí kolektivem. Třídní učitel je pro odbornou intervenční spolupráci naprosto klíčovým spojencem, pokud chceme situaci změnit a problém vyřešit. Třídní učitel by vždy měl být největším expertem na svou třídu, a tím pádem i na hledání a nacházení řešení vzniklé situace. Zároveň je klíčovým spojencem pro naši organizaci i vedení školy, jež napomáhá kvalitní a efektivní spolupráci.