Formativní hodnocení

Metody a způsoby hodnocení jsou v současné době velmi diskutované téma. Pojďme se společně podívat na to, jak hodnotit empaticky, abychom děti motivovali a povzbudili. Pozitivní hodnocení udává správný směr a ukazuje dětem, na co mají nadání a k čemu jsou ...
Vydáno: 20. 2. 20258 minut čtení
Podpora wellbeingu dětí v rámci základní i střední školy je aktuální a důležité téma. Proč se zaměřovat na podporu wellbeingu ve školním prostředí? Výzkumy napříč světem opakovaně ukazují, že je to klíčový prvek vzdělávání. Pomáhá zvyšovat motivaci žáků ...
Vydáno: 17. 2. 202531 minut čtení
V celém prvním vzdělávacím období, zejména v 1. a 2. ročníku, působí hodnocení známkou na žáky jako kontro ­verzní faktor – buď je demotivující, nebo v případě, že se jedná o motivaci kladnou, jde o nevhodnou tzv. vnější motivaci. Její důsledky se projeví ...
Vydáno: 20. 1. 20256 minut čtení
Klasické hodnocení ve školách, založené na známkování, je zde už desítky let a mnohdy se stalo synonymem pro úspěch. Tradiční hodnocení ve školách se často soustředí pouze na čísla a známky, což může žákům bránit v uznání jejich skutečných schopností a ...
Vydáno: 18. 11. 20247 minut čtení
Formativní hodnocení a využívání jeho nástrojů pro české vyučující dávno není žádnou neznámou. Mnozí z nich absolvovali nejedno školení právě s touto tematikou a více či méně úspěšně se jim daří formativně hodnotit děti ve svých třídách. Metodika Skills ...
Vydáno: 19. 2. 202412 minut čtení
ZŠ Střílky je jedna ze základních škol, která se ve spolupráci s Pedagogickou fakultou Masarykovy univerzity zapojila do projektu TAČR Vysvědčení JINAK1) . Smyslem tohoto projektu je vytvořit pilotní design vysvědčení (závěrečného hodnocení) pro základní ...
Vydáno: 18. 9. 20236 minut čtení
Základní škola Střílky je jedna ze základních škol, které se ve spolupráci s Pedagogickou fakultou Masarykovy univerzity zapojily do projektu TA ČR Vysvědčení JINAK1) . Smyslem tohoto projektu je vytvořit pilotní design vysvědčení (závěrečného hodnocení) ...
Vydáno: 18. 9. 20239 minut čtení
Vzhledem k tomu, že se v mediálním prostoru objevují více či méně zkreslené interpretace záměru ministerstva školství částečně oslabit význam známek a posílit jiné formy hodnocení žáků, považujeme za nutné uvést tyto informace na pravou míru.
Vydáno: 23. 1. 20237 minut čtení
Blíží se konec prvního pololetí a my vám nabízíme praktického pomocníka - monotematicky zaměřenou přílohu časopisu Učitelský měsíčník, která vás provede formativním hodnocením od historického shrnutí, popisu základních principů přes zkušenosti s realizací ...
Vydáno: 7. 12. 20221 minuta čtení
Formativní hodnocení zlepšuje výkon zejména u žáků s horšími studijními výsledky, ale i se speciálně vzdělávacími potřebami. Díky tomu dochází ke snižování nerovnosti mezi žáky a také ke spravedlivému přístupu ve vzdělávání, díky čemuž žák může dosáhnout ...
Vydáno: 12. 4. 20221 minuta čtení
Už nějakou dobu přemýšlím o tom, že hodnocení v podobě známkování pro mě není to pravé. Učím na 1. stupni nejmladší děti (1., 2. a 3. třídu) a vidím, jak jiné způsoby hodnocení děti posouvají a motivují k učení mnohem více. Proto jsem se za podpory vedení ...
Vydáno: 21. 2. 2022
Jednou z aktivit projektu Zavádění formativního hodnocení na základních školách, který realizovala Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy ve spolupráci se vzdělávací organizací EDUkační LABoratoř, byla tvorba online databanky materiálů formativního ...
Vydáno: 20. 1. 20222 minuty čtení
Distanční výuka přinesla nejen změnu podmínek výuky, ale také změnu výukových strategií a s tím i související způsob hodnocení žáků, respektive poskytování zpětné vazby.
Vydáno: 20. 9. 2021
Od dalšího akademického roku se na Fakultě přírodovědně-humanitní a pedagogické Technické univerzity v Liberci rozjíždí nový projekt v přípravě učitelů na jejich profesní dráhu. Fakulta se zúčastnila soutěže, již vyhlásil Nadační fond Abakus (dříve NF ...
Vydáno: 23. 8. 2021
„Vždyť tohle všechno dělám!“ byla první – poněkud rozhořčená – reakce Marie, učitelky ze ZŠ, když procházela jednu z oblastí Kartiček pro formativní hodnocení studenta učitelství. „A pak mi došlo, že je to super,“ sdílela svůj posun Marie, „uvědomit si a ...
Vydáno: 23. 8. 2021
O zapojování žáků do procesu hodnocení se mluví a píše neustále. Může se ale stát, že na školách probíhá pouze formálně, a to například na základě požadavků vedení či České školní inspekce. Nebo tak učitelé činí z vnitřního přesvědčení, že by se to dělat ...
Vydáno: 14. 7. 20215 minut čtení
Absolvovali jste skvělé školení, viděli nejeden inspirativní webinář, případně jste dočetli tento speciál a těšíte se na využití nových znalostí, postupů a přístupů ve třídě? Možná se v tu chvíli ale neotevřou brány pedagogického nebe, aktivita nezafunguje ...
Vydáno: 13. 7. 20214 minuty čtení
Organizace Učitel naživo vytvořila praktický nástroj ke sledování vlastního rozvoje v roli učitele a k plánování dalších kroků v procesu stávání se učitelem. Určený je studentům učitelství a provázejícím učitelům a průvodcům zapojených do programu ...
Vydáno: 29. 6. 20211 minuta čtení
Jak by mělo formativní hodnocení vypadat, se dočtete v celé řadě knih. Jak ale skutečně vypadá, žité v realitě konkrétní školy, se dozvíte málokde. Otvíráme tedy bránu Labyrinthu a rádi Vám uděláme průvodce.
Vydáno: 28. 6. 20216 minut čtení
Třetí strategie formativního hodnocení
Vydáno: 27. 4. 20215 minut čtení

Poznámka k dokumentu