Mimořádně nadané děti
Je možné, aby mimořádně nadaný žák (diagnostikován poradenským zařízením) na gymnáziu absolvoval dva ročníky během jednoho roku? Dá se takto nastavit IVP, nebo je v tomto případě lepší v pololetí žáka přeřadit do vyššího ročníku?
Je možné, aby žákyně septimy osmiletého gymnázia „přeskočila7 v polovině listopadu tento ročník a pokračovala studiem v oktávě a směřovala k maturitě? Pokud ano, za jakých podmínek?
Projekt aplikace, která dokáže pomocí herních testů odhalit nadané děti je absolutním vítězem cen Technologické agentury (TA ČR). O vítězi ceny Český nápad rozhodovali účastníci slavnostního večera i veřejnost on-line na webu. Na vývoji aplikace se podíleli odborníci z Janáčkovy akademie múzických umění a Fakulty sociálních studií Masarykovy univerzity. Agentura ocenila 2. 11. čtyři projekty aplikovaného výzkumu. Ceremoniál se uskutečnil v Národním muzeu v Praze.
Studenti CTM, kteří v roce 2022 skládali mezinárodní oborové zkoušky Advanced Placement na úrovni prvního až druhého ročníku zahraniční vysoké školy, opět excelovali. Jejich výsledky výrazně převyšují celosvětový průměr. Advanced Placement, neboli AP zkoušky jsou po celém světě známé a prestižní, protože je uznávají ty nejlepší univerzity u přijímacího řízení.
- Článek
Česká školní inspekce se ve školním roce 2021/2022 kromě jiného věnovala také problematice podpory vzdělávání nadaných a mimořádně nadaných žáků v základních a středních školách. V rámci tohoto tematického šetření se Česká školní inspekce zaměřovala zejména na to, jak mají školy nastaven systém vyhledávání, identifikace a podpory nadání, jaké metody a formy práce uplatňují při výuce nadaných a mimořádně nadaných žáků, nebo na to, zda a do jaké míry školy při vzdělávání těchto žáků spolupracují s relevantními externími subjekty s cílem maximalizovat kvalitu péče o nadané a mimořádně nadané žáky. V srpnu 2022 pak Česká školní inspekce vydala samostatnou tematickou zprávu, která je k dispozici na www.csicr.cz. Následující text je shrnutím hlavních zjištění, závěrů a doporučení.
- Článek
Snad každý učitel se během své praxe potká s dítětem, které je zvídavější, rychlejší a aktivnější než jeho spolužáci. Projevy nadání jsou různorodé a rozpoznat dítě s vyšším potenciálem nemusí být snadné. O tom, jak s takovými dětmi pracovat, i o tom, co jim nabídnout, jsme si povídali s ředitelkou Centra pro talentovanou mládež (CTM) paní Jeanne Bočkovou.
- Článek
Český vzdělávací systém tradičně hodně myslí na jedince se zdravotním postižením či oslabením. Pravda, přinejmenším posledních třicet let se vždy dodává, že podobně intenzívně musíme myslet i na nadané. Trochu to je propagační fráze, protože stejně v nás pořád převažuje názor, že nadání si svou cestičku najde bez ohledu na podmínky nebo že stačí, abychom jim pouze občas přidali mimořádný náročnější úkol nebo je zapojili do nějaké soutěže.
- Článek
Tato jednoduchá a zábavná metoda v kombinaci s dalšími metodami pomáhá pedagogům s identifikací mimořádně nadaných dětí a tím jim umožňuje přizpůsobení prostředí a aktivit jejich potřebám tak, aby se děti s nadáním mohly optimálně rozvíjet. Stačí k tomu 8 úkolů.
- Článek
Vynikají hloubkou svých znalostí a schopností, jsou originální a zvídavé. Míra jejich nadání ale může být silně nevyrovnaná, mohou ho skrývat či vzdorovat autoritám. I to jsou mimořádně nadané děti (MiND). Na školách často panuje mylná představa, že si samy poradí a pomoc nepotřebují. Opak je ale pravdou. Nejen to vyplývá z kvalitativního výzkumu Pražského inovačního institutu (Pii).
Většina lidí si pod pojmem intelektově nadané dítě představí dítě chytré a bezproblémové, které je snadné učit i vychovávat a které má život jednodušší než ostatní, protože je pro něj snazší se učit nové věci. Intelektové nadání se však pojí i s mnoha obtížemi, které by si s ním málokdo na první pohled spojoval:
Jen v nemnoha zemích světa je tradice a rozšíření předmětových postupových soutěží a přehlídek na tak vysoké úrovni jako v České republice. V průměru se do nich každý školní rok zapojuje 35 % žáků, kterým s přípravou pomáhají tisíce učitelů, z nichž se na soutěžích mnoho podílí i organizačně. Přístupy jednotlivých škol se ale značně liší - někde mají pedagogové podporu ze strany vedení školy větší, jinde menší. Možnosti ředitelů základních škol (dále jen "ZŠ") odměňovat jejich práci "navíc" byly do minulého roku omezené. I proto se Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (dále jen "MŠMT") rozhodlo situaci změnit a připravilo pro ZŠ program, jehož obdoba několik let úspěšně funguje na středních školách a umožňuje odměnit pedagogy, jejichž žáci uspějí ve vybraných soutěžích.
Přeřazení do vyššího ročníku a správní řízení
Zamítnutí žádosti o přeřazení žáka do vyššího ročníku, žák neplní povinnou školní docházku