Pedagogický výzkum
Dětská zvídavost je klíčovou složkou jejich přirozeného rozvoje a úspěchu ve škole. Tento článek zkoumá, jak může vedení školy zvídavost podporovat a proč je její rozvoj pro studenty důležitý. Seznámíme vás s metodami, jak efektivně posilovat touhu po ...
Vydáno: 18. 11. 20247 minut čtení
Vzdělávání je pro současný výzkum v sociálních vědách velmi zajímavým působištěm. Vzniká mnoho intervencí a výzkumů, které mají rozdílný charakter i očekávaný účinek. Od jednorázových, popisujících jednotlivé zkušenosti několika škol, přes širší ...
Vydáno: 21. 10. 20248 minut čtení
Alternativní školy rozhodně netrpí nedostatkem sebevědomí. Aby ne! Pustili byste se snad do anabáze spojené se zakládáním alternativní školy, kdybyste nedůvěřovali vlastnímu úsudku ohledně toho, jak má vypadat vzdělávání? To, čím tyto školy však disponují ...
Vydáno: 23. 9. 202411 minut čtení
Vzdělávací program Jeden svět na školách (JSNS) společnosti Člověk v tísni provedl již pošesté výzkum mezi českými středoškoláky, zjišťoval názory a postoje 1200 respondentů z 33 středních škol. Za největší problémy ČR považují mladí lidé zadluženost ...
Vydáno: 19. 8. 20248 minut čtení
Při spolupráci se školami a neziskovými organizacemi občas narážíme na téma smyslu evaluačních aktivit: Proč lektory, metodiky a učitele otravovat dotazníky, rozhovory nebo fokusními skupinami? Výzkumné hodnocení vzdělávacích metodik – jejich evaluace – ...
Vydáno: 10. 6. 20245 minut čtení
Česká republika se pravidelně zapojuje do Programu pro mezinárodní hodnocení žáků PISA. Toto mezinárodní šetření sleduje úroveň čtenářské, matematické a přírodovědné gramotnosti patnáctiletých žáků a v roce 2022 se uskutečnilo již po osmé za účasti více ...
Vydáno: 22. 4. 20247 minut čtení
V českých i zahraničních diskuzích o vzdělávání se nezřídka objevuje tvrzení, že bezpečné prostředí a dobré vztahy ve škole jsou nezbytné pro učení dětí. Výsledky pedagogického výzkumu v této oblasti jsou ale smíšené, a tuto tezi tak zatím výrazně ...
Vydáno: 23. 10. 20237 minut čtení
„Máme dát odklad? Proč ho nenecháme ve školce? A nebude se nudit, když bude větší?“ Toto jsou jen některé z mnoha otázek, které si kladou rodiče budoucích prvňáku. Jejich otázky ukazují, že vnímají, o jak dalekosáhlé rozhodnutí se jedná. Odpovědi často ...
Vydáno: 12. 12. 202217 minut čtení
Co to znamená, když někdo školu nebo vzdělání opustí předčasně? Kde dohledat data k tomuto tématu a co z nich lze vyčíst? Jak je na tom Česká republika ve srovnání s dalšími zeměmi EU a kdo jsou ti, kteří nejčastěji odcházejí? Předkládaný článek, který se ...
Vydáno: 13. 12. 202111 minut čtení
Co nám ukazují prvotní výstupy z kvantitativního šetření? Jakou administrativní činností tráví vedení vybraných škol nejvíce času? Jak se v celkovém objemu administrativy projevila tzv. covidová administrativa?
Vydáno: 14. 12. 2020
To je odpověď, kterou slyšíme od většiny ředitelů (nejen) základních škol. Co je však zatěžuje z administrativních činností nejvíce? Kdo je největším zadavatelem administrativy? A existují nějaké příklady dobré praxe, popřípadě bylo by možné administrativu ...
Vydáno: 23. 11. 2020
Rozdílný přístup obcí k financování jimi zřizovaných škol je mezi jejich řediteli a ředitelkami nezřídka vnímán velmi citlivě. Naopak zástupci obecních samospráv donedávna poukazovali na to, že na jimi provozované školy často výrazně doplácejí z jiných než ...
Vydáno: 21. 9. 2020
V březnu letošního roku probíhalo díky podpoře MŠMT a NPI šetření mezi řediteli obecních základních škol. Do šetření bylo zahrnuto 1 908 ředitelů z celé republiky. Ředitelé byli dotazováni, jak moc cítí, že v dané oblasti potřebují od nespecifikovaného ...
Vydáno: 21. 9. 2020