podpora učitelů
V minulém dílu jsem psala o tom, v čem může být skotský vzdělávací systém inspirativní pro ten náš. V dnešní druhé části se na systémovou úroveň podpory škol a zajištění wellbeingu žáků a učitelů podíváme podrobněji. Jak to tedy ve Skotsku funguje? Pojďte ...
Vydáno: 19. 2. 20257 minut čtení
Digitalizace je velkým tématem nejenom na pracovním trhu, ale už i ve školství, které se – byť se zpožděním – snaží reagovat na aktuální trendy a proměnu trhu práce. K tomu, aby školy zvládaly kvalitně připravovat děti na výzvy 21. století a moderního ...
Vydáno: 16. 12. 20245 minut čtení
Model přináší nápady i reálné ukázky z různých mateřských, základních, středních i základních uměleckých škol. Hlavním cílem je, aby poskytovaná podpora začínajícího učitele ve škole byla promyšlená a aby bylo...
Vydáno: 8. 10. 20241 minuta čtení
I ve školním roce 2024/2025 mohou školy využít široké palety služeb Národního pedagogického institutu ČR, mnohé z nich jsou navíc zdarma. S ohledem na novou informatiku, důraz na digitální kompetence a obměnu školní techniky jde jistě o příjemnou zprávu.
Vydáno: 19. 8. 20245 minut čtení
Už čtyři roky krajský ICT metodik – KIM – David Kalivoda pomáhá pod Národním pedagogickým institutem ČR školám s digitálními technologiemi. Náplní jeho práce je zejména vytváření odborné podpory učitelům i vedení škol, jak začlenit nové digitální ...
Vydáno: 19. 8. 20246 minut čtení
Jak ve vaší škole začlenit digitální technologie do jednotlivých vzdělávacích oborů? Kde hledat vhodné zdroje a aplikace do výuky k rozvíjení žákovských digitálních kompetencí? Můžeme zvolit lepší než stávající školní řešení pro online komunikaci a sdílení ...
Vydáno: 20. 11. 20236 minut čtení
Plánovaná proměna vzdělávání v kontextu digitalizace přichází postupně. Do škol vstupuje nová informatika a učitelé hledají inspirace, jak napříč předměty rozvíjet žákovské digitální kompetence. V posledním roce však rozvoj digitálních technologií přinesl ...
Vydáno: 18. 9. 20235 minut čtení
Nejste si jisti, jaké programy a aplikace se dají ve vašem předmětu využít k rozvíjení digitálních kompetencí žáků? Poradit vám může KIM – krajský ICT metodik.
Vydáno: 21. 8. 20237 minut čtení
Od května 2023 se rozšířila podpora pro školy při zavádění revize RVP v informatické a digitální oblasti o možnost individuálních konzultací s krajskými ICT metodiky – KIM, a to např. v tématech efektivního zapojování technologií do výuky, využívání ...
Vydáno: 22. 5. 20236 minut čtení
Posláním služby 3 online konzultace je podpořit dospělé osoby v náročných situacích, v období, kdy se nakupí starosti, nebo přijde něco náhlého a nečekaného. Služba vznikla v covidové době, kdy možnost osobního kontaktu byla omezená. Ukázalo se však, že ...
Vydáno: 17. 4. 20233 minuty čtení
Patříte-li k jedné čtvrtině škol, do které prvního září nastoupili noví začínající učitelé a učitelky, tak je tento text určen právě vám. Možná už ve škole máte nastavený funkční a intenzivní systém podpory pro nováčky (pak tento text berte pouze jako ...
Vydáno: 21. 11. 20226 minut čtení
Čím dál častěji se v kontextu přípravy budoucích učitelů a profesního růstu učitelů setkáváme s pojmem mentoring. Ve školství se mentoring postupně prosazoval od 80. let minulého století, a to v přípravném vzdělávání učitelů prostřednictvím provázejících ...
Vydáno: 22. 8. 202211 minut čtení
V listopadu 2021 pořádalo Centrum kognitivní edukace – Cogito desátou mezinárodní konferenci o vzdělávání. Čestným hostem této akce byl profesor Lou Falik. Pokud jste někdy drželi v ruce knihu od Reuvena Feuersteina, pak mezi spoluautory vždy figurovalo ...
Vydáno: 13. 12. 202115 minut čtení
Slovo wellbeing má několik možných překladů a významů. Nejčastěji se vztahuje k pocitu pohody, stavu, kdy se člověk cítí dobře a jeho potřeby jsou naplňovány.
Vydáno: 23. 8. 202111 minut čtení
Vynikají hloubkou svých znalostí a schopností, jsou originální a zvídavé. Míra jejich nadání ale může být silně nevyrovnaná, mohou ho skrývat či vzdorovat autoritám. I to jsou mimořádně nadané děti (MiND). Na školách často panuje mylná představa, že si ...
Vydáno: 23. 8. 2021
V minulém čísle Učitelského měsíčníku (6/2021) jsme představili několik vybraných faktorů, které ovlivňují vzdělávání a výsledky, kterých žáci ve vzdělávání dosahují. Konkrétně šlo o rodinné zázemí žáků, tzv. wellbeing a třídní klima. Tyto faktory a jejich ...
Vydáno: 23. 8. 2021
Zjištění z pedagogického panelu: Distanční výuka jako příležitost pro zvýšení spolupráce a podpory v rámci učitelských sborů Mgr. Karel Gargulák analytik PAQ Research, který se zabývá se strategickým řízením...
Vydáno: 23. 8. 2021
Asi nikoho nepřekvapí, že kvalifikace učitelů a jejich průběžné vzdělávání zvyšuje kvalitu pedagogického procesu a tím pádem ve velké míře ovlivňuje dosahované výsledky žáků. Pro to, aby zlepšování pedagogických kompetencí mělo potřebný efekt, je vedle ...
Vydáno: 10. 5. 20218 minut čtení
Cílem příručky je seznámit učitele mateřských škol s typy diagnostiky, jejími cíli a využitím v souladu s požadavky RVP PV (2021). Příručku mohou využít také učitelé elementaristé, kteří přímo navazují na předškolní vzdělávání.
Vydáno: 8. 2. 20211 minuta čtení