Školský logoped
- Článek
Příspěvek si klade za cíl upozornit na některé další možnosti auditivního tréninku podporujícího poslech, naslouchání a rozlišování primárních zvuků v rámci utváření fonologických procesů u dětí. Je zde poukázáno na dílčí negativa týkající se dominance posilování fonémického povědomí v tréninku sluchové percepce na úkor širší provázanosti rozvoje fonologických procesů u dětí předškolního věku. Důkazy o vzájemné propojenosti fonologických schopností, sluchového zpracování a vývoje řeči nacházíme nejen ve výzkumných pracích, ale zejména i v pedagogické a logopedické praxi.
- Článek
Ráda bych na předchozí texty o systémovém a víceúrovňovém zajišťování logopedické intervence ve školství navázala aktuální problematikou kvalifikace odborných pracovníků v oblasti logopedie ve školství s ohledem na účinnost novely zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění zákona č. 183/2023 Sb. účinném od 1. 9. 2023. Než se však otázkou odbornosti a kvalifikace logopedů ve školství budeme blíže zabývat, je třeba ještě uvést na pravou míru terénem neustále rezonující nepravdy o školské logopedii.
- Článek
O systémovosti a komplexní provázanosti zajišťované logopedické intervence ve školství jsem již několikrát opakovaně psala, ráda bych ale v tomto kontextu vyzdvihla záslužnou činnost koordinátorů logopedické péče. Tito odborníci svojí praktickou činností garantují úroveň a kvalitu logopedické intervence zprostředkované a poskytované primárně poradenským systémem, který cílí a směřuje na potřebné děti, žáky a studenty (dále jen „žák“) s vadami řeči (narušenou komunikační schopností) ve školách a školských zařízeních.
- Článek
Logopedickou péči potřebujeme včasnou, kvalitní a dostupnou, a to napříč všemi věkovými kategoriemi i dotčenými rezorty. Potřeba dobré logopedické péče je velmi vysoká v každém věku i čase, nicméně ve školském rezortu – s ohledem na naplnění potřeb dětí a žáků předškolních zařízení, základních a středních škol – je požadavek dostupné kvalitní logopedické péče možná ještě o kousek vyšší a intenzivnější.
- Článek
Cílem článku je popsat právní úpravu nového druhu pedagogického pracovníka „školský logoped“ a nastínit některé pracovněprávní souvislosti.
- Článek
Potřeba logopedické péče je v současné době velmi vysoká, navíc klientela je nejen věkově, ale i co do obtíží velmi různorodá. Aby byly dostatečně saturovány potřeby všech klientů v terénu, je potřebné pokrytí logopedické péče jak logopedy ze školství, tak logopedy ze zdravotnictví, což předpokládá také fungování určité spolupráce mezi nimi.
- Článek
O logopedické problematice jako takové toho bylo v uplynulém období, v souvislosti se zveřejněnou informací o vzrůstajících počtech dětí předškolního a mladšího školního věku s narušením komunikačních schopností, napsáno poměrně hodně. Oponenty z rezortu zdravotnictví je na oblast školské logopedie často mylně a klamně vrhán stín pochyb o kompetencích logopedů působících právě v rezortu školství.
- Článek
Možnost poskytnout a zajistit včasnou i adekvátní logopedickou intervenci dětem, žákům a studentům s narušenou komunikační schopností v celé vzdělávací soustavě je alfou a omegou jejich úspěšného komplexního rozvoje i školní úspěšnosti. Právě včasnost, adekvátnost, kvalita a zejména dostupnost logopedické péče má nepopíratelný vliv na pozitivní prognózu vývoje potřebných dětí a žáků. Význam přítomnosti logopedů ve školách a zajištění dostupné, kvalitní a smysluplné logopedické péče v holistickém pojetí je pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání zcela jednoznačný a úloha logopeda ve školství je z tohoto důvodu naprosto nedocenitelná.
- Článek
V souvislosti s připravovanou právní úpravou zákona o pedagogických pracovnících (ZPP) v kontextu navrhované pozice školský logoped bych rád shrnul několik postřehů ze školské praxe.
- Článek
(Proč jsou logopedi ve školách správná cesta)Logopedická intervence má v rezortu školství bezpodmínečně své místo, stejně jako školský logoped. Vládní návrh novely zákona o pedagogických pracovnících ve svém obsahu naprosto správně a oprávněně usiluje o legislativní ukotvení pozice školského logopeda, neboť se v systému školských poradenských pracovišť tato profese již dlouhodobě praxí osvědčila.