Speciální vzdělávací potřeby
Výuka cizích jazyků, výchovné předměty či celoškolní projektové dny. To jsou některé z odzkoušených možností realizace společné výuky běžných a speciálních tříd. Ve školním roce 2019/2020 probíhala v těchto podobách společná výuka v 97 základních školách. ...
Vydáno: 16. 12. 20246 minut čtení
Někdy se zdá, že poradenství a podpora žáků na střední škole a studujících na vysoké škole jsou dva odlišné tábory. Jeden říká: „Makej, v životě už ti umetat cestičku nikdo nebude.“ Druhý říká: „Jakou cestu si potřebujete zvolit pro dosažení tohoto cíle?“ ...
Vydáno: 10. 6. 202412 minut čtení
Co si představit pod pojmem vývojová dysfázie a jak ji včas odhalit? V následujícím textu se dočtete o symptomech, jako je opožděný vývoj řeči, patlavost (dyslalie) nebo narušená paměťová funkce. Dozvíte se také, jaké jsou možné příčiny této poruchy a jak ...
Vydáno: 20. 5. 20248 minut čtení
Důležité je mít myšlenku a jít usilovně za jejím naplněním. Ovšem současně existuje reálný praktický život, který bývá zpožděný, často se ubírá různými zákrutami, nesměřuje vždy rychle a přesně k naplnění původní myšlenky. Nebyl by v tom zásadní problém ...
Vydáno: 22. 4. 20247 minut čtení
Vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami představuje mnoho výzev, které vyžadují specifický přístup a pozornost. Nejdůležitější je zaměřit se na jejich individuální potřeby a podporovat jejich vnitřní motivaci, která hraje klíčovou roli v ...
Vydáno: 19. 3. 20249 minut čtení
NPI vás zve ke sledování třídílného seriálu, který představuje strategické postupy pro podporu vnitřní motivace a sebedůvěry nejen u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Obsah seriálu byl vytvořen ve spolupráci s odborníky z poradenských pracovišť ...
Vydáno: 25. 2. 20242 minuty čtení
Když děláte rozhovor s někým, kdo má svou práci opravdu rád, jde to tak nějak samo. A aniž byste tomu byli kdy přítomni, poznáte, že ji zkrátka dělá dobře. Zuzana Nová, která už více než dvacet let pracuje s dětmi s poruchou autistického spektra (PAS), je ...
Vydáno: 19. 2. 202410 minut čtení
V minulém díle tohoto seriálu, který představuje blíže online kurz Děti s OMJ v české škole organizace Člověk v tísni, o. p. s., jsme se věnovali žákyni třetí třídy Darye, která se potýkala s jazykovou bariérou. Tento měsíc se přesuneme na druhý stupeň a ...
Vydáno: 22. 1. 20246 minut čtení
Radek k nám přišel z jiné běžné základní školy, kde mu v první třídě dvakrát zavolali záchranku a po třetím afektu řekli rodičům, že škola za stávajících podmínek není schopna vzdělávat jejich dítě. Zbytek první třídy se tedy vzdělával individuálně doma s ...
Vydáno: 23. 10. 202313 minut čtení
V knize Lenka a Tonička najdou čtenáři nejen dívčí příběh o tom, jak Lenka dokázala překonat sama sebe, ale i mnoho úkolů. Můžou se těšit na křížovky, práci s rodokmeny nebo na vyhledávání informací v textu. Budou porovnávat obrázky, slova nebo věty a ...
Vydáno: 23. 10. 20237 minut čtení
Každé dítě je unikátní a každé potřebuje vědět, že v něčem vyniká. Jak můžeme vzdělávat děti tak, aby každé z nich našlo své místo ve světě? V podcastech Zapojme všechny se dostanete k různým pohledům a praktickým tipům odborníků v oblasti vzdělávání a ...
Vydáno: 12. 6. 20237 minut čtení
Jednou z forem vzdělávání dětí nebo žáků se speciálními vzdělávacími potřebami je tzv. skupinová integrace dětí či žáků, která probíhá v běžných školách formou zřizování samostatných tříd. Ke zřízení třídy podle § 16 odstavce 9 ŠZ je podle § 16 odstavce 10 ...
Vydáno: 17. 4. 20237 minut čtení
Mezi odborníky se někdy mluví o tom, že dyslexie, potažmo specifické poruchy učení obecně, může být dar „vidět věci jinak“. Povídejte o tom někomu, kdo se denně učí, dokončuje práci ze školy ještě doma po škole, nebo rodičům, kteří věnují svému dítěti ...
Vydáno: 20. 2. 20234 minuty čtení
Článek přibližuje téma vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Popisuje právní úpravu, její principy i východiska, nastiňuje problematiku diskriminace i činnost veřejného ochránce práv a představuje jeho zkušenosti s některými typy ...
Vydáno: 20. 2. 202315 minut čtení
V lednovém čísle časopisu Školní poradenství v praxi vyšlo odborné sdělení, které prezentovalo výsledky výzkumu mezi žáky po odkladu školní docházky (Štefánková, Bílková a Páchová, 2023). Autorky sledovaly školní úspěšnost i celkový vývoj žáků ve druhých a ...
Vydáno: 20. 2. 202312 minut čtení
Skupina odborníků a praktiků, kteří se dlouhodobě zabývají oblastí vzdělávání žáků se speciálními potřebami, varuje před přijetím novely školského zákona, která mimo jiné výrazně mění podmínky pro fungování asistentů pedagoga. Novela, která nyní po ...
Vydáno: 15. 12. 20223 minuty čtení
„ABA třída“ je speciální učebna pro žáky s poruchou autistického spektra (a jinými poruchami), která využívá principy aplikované behaviorální analýzy. Jednu takovou třídu se podařilo založit rodinám Nábělkových a Urbanových a zajistit tak vzdělání pro ...
Vydáno: 12. 12. 202215 minut čtení
Pojem podpůrná opatřeni (dále i PO) se v českých zákonech objevil poprvé v roce 2015 (novela č. 82/2015 Sb. školského zákona č. j. 561/2004 Sb.).
Vydáno: 17. 10. 20227 minut čtení
Nadpis může působit jako řečnická otázka otevírající téma článku, jedná se však o název knihy odkazující na snahu autorek otevřít dětským čtenářům svět lidí s autismem, který není méně barevný než ten náš. Publikace inspirovaná skutečnými příběhy dětí s ...
Vydáno: 22. 8. 20224 minuty čtení
Islandský vzdělávací systém integruje drtivou většinu dětí se speciálními vzdělávacími potřebami – mimo běžné školy se vzdělává méně než jedno procento chlapců a dívek. Týká se to i dětí s poruchami autistického spektra, kterých jen v Reykjavíku registrují ...
Vydáno: 22. 8. 20226 minut čtení