Vedení
- Článek
Jste žákem/žákyní základní školy v Nizozemsku a vaši rodiče dali informovaný souhlas k vaší účasti ve výzkumném šetření Childhood Leadership Study. Už dříve jste vyplnili několik baterií otázek v dotazníkovém šetření a dnes ráno to vypadá skutečně zajímavě. Badatelé z Amsterdamské univerzity vás v rámci vaší třídy náhodně rozdělili do skupin po třech (vás označili jako „účastníka A“, druzí jsou „B“ a „C“) a sdělili vám toto zadání:
Hlavním cílem materiálu je připravit členy vedení škol na adaptační období, seznámit je s jeho základními principy a doporučenými činnostmi.
- Článek
Ve většině firem se při jejich růstu přirozeně vyvine střední management. Prostě proto, že jeden člověk to celé nemůže úspěšně uřídit. Šéf nemůže být všude a každého jednoho osobně vést. Dojde k delegování části pravomocí. Vzniká tak důležitý článek vedení firmy, o který se šéf může opřít.
- Článek
Nemáte peníze na to, abyste jimi motivovali své lidi v práci? Hurá! Jásejte, tleskejte a volejte hallelujah. Máte totiž skvělou příležitost své lidi skutečně nadchnout pro jejich práci. Peníze to totiž nedokážou, ač by se na první pohled mohlo zdát, že to umí.
- Článek
O prázdninách se pozornost celého světa upírala k výkonům na olympiádě. Avšak blýskavé medaile, které sportovci vybojovali, jsou jen pomyslným vrcholkem ledovce – ten vidíme, zatímco pod hladinou zůstává skryta nejméně čtyřletá každodenní příprava olympioniků, která tomu předcházela. Pokud se chceme od našich sportovců o úspěchu něco naučit, měli bychom se soustředit právě na toto období potu a dřiny, pokusů a nezdarů, vytrvalosti a houževnatosti.
- Článek
Školství zažívá rok konkurzů – stovkám ředitelů a ředitelek končí funkční období, a zřizovatelé tak mohou vypsat výběrové řízení. Průměrně se přihlásí dva uchazeči, někde dokonce žádný. Potenciální zájemce odrazuje zatížení administrativou, ztráta kontaktu s učením i netransparentní výběr. V důsledku má zájem o vedení školy jen 16 % učitelů, ukázala nová studie (De)motivace učitelů stát se řediteli organizace Učitel naživo.
- Článek
Se začátkem nového školního roku pravděpodobně plánujete zavést ve škole nějaké změny. Avšak skutečné ukotvení změn v praxi je – jak známo – mimořádně obtížná disciplína. V managementu změny existuje příhodná analogie označovaná jako „marathon effect“, která přináší nový pohled na dynamiku zavádění nových postupů a technologií v organizacích. Tento koncept, inspirovaný průběhem maratonu, nám pomáhá pochopit, jak různé skupiny lidí přijímají změny a adaptují se na ně různým tempem. V následujícím textu se podíváme na to, jak tento efekt funguje, jaké paralely můžeme nalézt mezi běžeckým závodem a procesem změny a jak tento vhled může pomoci manažerům lépe navigovat své týmy skrze náročné transformační období.
- Článek
Partnerství pro vzdělávání 2030+ bylo založeno před čtyřmi lety, v červnu 2020. Jeho cílem je propojovat různorodé autonomní organizace působící ve vzdělávání ke spolupráci na cílech Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2030+. Co se od té doby Partnerství 2030+ podařilo? Jaké úkoly a výzvy ho čekají se začátkem nového školního roku?
- Článek
„Mladí lidé v sobě mají neuvěřitelný smysl pro zodpovědnost a spravedlnost. Ve svém věku ale většinou ještě nevědí, jak a kde by mohli pomáhat. Když jim k tomu škola vytvoří podmínky, moc rádi se zapojí. Nepřestává mě překvapovat, kolik jsou tomu ochotni věnovat času, energie i prostředků,“ nadšeně popisuje dobrovolnickou činnost studentů přerovské obchodní akademie a jazykové školy s právem státní jazykové zkoušky Monika Čermáková, pedagožka a koordinátorka projektu s názvem 72 hodin, který už pátým rokem pomáhá na nejrůznějších místech.
Manuál pro zřizovatele škol byl vytvořen společností EDUin jako součást projektu Lepší školy v obcích a městech
- Článek
Ředitelem školy jsem přes dvacet let, do této role jsem vstoupil ani ne ve třiceti letech. Dva roky jsem vedl malou základní a mateřskou školu, následně středně velkou školu, ve které působím dodnes. Už dvacet let sbírám zkušenosti v jedné roli, stále se učím a stále se nechávám překvapovat. Dělal jsem a dělám spoustu chyb a vím, že zkušenost je často nepřenosná. Dneska vím, co bych dělal rozhodně jinak, co jsem neviděl a vidět měl, kolik času jsem věnoval věcem, které za to nestály, kolik energie jsem vyplýtval na zbytečnosti. Proto jsem rád za příležitost ohlédnout se zpět a podívat se na to, jaká byla moje cesta k pedagogickému lídrovství.
- Článek
Ačkoli to může znít divně, lidé, kteří patří mezi špičky ve svých profesích, obvykle mají tendenci být spíše narušiteli pravidel, než aby je důsledně dodržovali. Jsou to rebelové a svět je díky nim určitě lepším a zajímavějším místem. V tom je ale jistý paradox. Od školních let se učíme řídit pravidly. Učíme se zapadnout do systému, mít dobré známky ve standardních testech a přizpůsobovat se kolektivu a s týmiž požadavky se pak setkáváme i ve svém oboru. To je nešťastné, protože uniformita a bezmyšlenkovité přijímání pravidel brzdí kreativitu. Pokud chcete opravdu vyniknout, ať už v práci, nebo v životě obecně, porušte pravidla. Porušujte, transformujte, tvořte. Využijte svůj "rebel talent", změňte se a změňte svět kolem sebe.
- Článek
Nedávno jsem byl pozván na Slovensko na konferenci „Učíme pre život“. U vchodu do hotelu nás vítal plakát s velkým nápisem „Spomaľme“! V tu chvíli jsem si řekl - tak tady jsem správně.
- Článek
Druhá část Letního speciálu se více zaměřuje na konkrétní školy. Nicméně v úvodu dostala prostor Lenka Krejčová kriticky popisující smysl jednotných přijímacích zkoušek. Jak se na ně děti připravují a jak si vybírají střední školy, najdete v článku kariérové poradkyně Jany Králové doplněném profesním rodinným rodokmenem jedné žákyně. A pak že se povolání nedědí... Když se dítě dostane na vysněnou střední školu, ještě to neznamená, že uspěje. Proto je nutné mu tuto změnu ulehčit - a jak to udělat, to se dozvíte v dalším článku. A následují další inspirace: celoroční meziročníkový projekt, propojení předmětů a využití Bee-Botů nabízí Základní škola Bohumila Hrabala. Nebo vás láká podnikavost? Možná už vaše škola podnikavá je - zkuste si test v článku Anny Kačabové z Asociace podnikavé Česko a přesvědčte se. Do škol patří i občanské vzdělávání, které může být rovněž nositelem změny. Více o něm v článku Tomáše Hazlbauera. Les do školy asi nepřeneseme, ale program se stejnojmenným názvem pozitivní změnu určitě přinese. Stejně jako vlídnost, byť jí musí předcházet neúnavnost, urputnost a paličatost. O tom všem je příspěvek pana ředitele Jana Horkela. Každopádně ať jsou změny jakékoliv, slušnost se dlouhodobě vyplácí. Proto si rozhodně přečtěte závěrečný rozhovor druhé části.
- Článek
Ve školství žijeme v permanentní změně, protože se vše kolem nás vyvíjí čím dál tím rychleji, a bylo by smutné, kdybychom na tento vývoj nijak nereagovali.
- Článek
„Mám takovou teorii. Když se obklopíte rodiči, kteří vám fandí, vytvoříte si kolem sebe bariéru a nedostanou se k vám rodiče, kteří vám třeba zas tak úplně nefandí. A když s nimi navážete vztah, jde pak všechno úplně jinak, než když jednáte jen z pozice moci,“ říká Matěj Žák, ředitel česko-anglické školy Victoria School v Klánovicích. Školy, kde jsou rodiče vítáni - i proto mají stejnojmennou certifikaci od Řízení školy. Jaké aktivity s rodiči realizují? A vyplácí se tykat si s nimi? Nejen na to jsme se zeptali pana ředitele v našem rozhovoru.
- Článek
Jak důležité je mít dobrou síť kontaktů, abyste dosáhli svých cílů? Na stupnici od jedné do pěti většina manažerů odpoví na tuto otázku čtyřkou nebo pětkou. Všichni souhlasí s tím, že vztahy jsou klíčové: značná část vašeho úspěchu bude záviset na lidech, které znáte, a na vztazích, které jste si vytvořili. Díky nim budete mít přístup k informacím, a tudíž příležitost učit se, budete mít strategický přehled o nových příležitostech, iniciativách a trendech ve vašem oboru, najdete lidi, jejichž dovednosti a know-how potřebujete ve svém týmu. V rámci sítě můžete navázat oboustranně prospěšnou spolupráci nebo vám někdo pomůže i mimo vaši organizaci, budete moci budovat vaši profesní pověst, rozšiřovat svůj vliv a získávat podporu pro vaše projekty od lidí, které sami možná ani neznáte, ale oni znají vaši práci, a tím se budete moci dostat k příležitostem, které posunou vaši kariéru vpřed. Nebo z nich jednoduše můžete čerpat energii, podporu a inspiraci pro vaši práci.
- Článek
Jak osvobodit ředitelky a ředitele mateřských a základních škol od administrativní zátěže a uvolnit jim ruce k tomu, aby se mohli více času věnovat zlepšování výuky? Podle nové studie Vysoké školy ekonomické by pomohlo, kdyby část jejich nepedagogických povinností byla převedena mimo školu – na instituci místní školské správy, která by pro všechny školy z vymezeného území zajišťovala například finanční nebo mzdové účetnictví, správu IT nebo správu budov.
- Článek
Chyby jsou s námi stále a je jen na nás, jak se k nim postavíme. My ve Škole rodu ženského jsme si vybraly poučení a sdílení. Poučení ideálně znamená chyby již neopakovat. A sdílíme je, aby se z nich poučili i ostatní. V dnešní sedmé části se podíváme na klasickou chybu, kterou představuje přetěžování pilířů.
- Článek
Rozhlédněte se kolem sebe a uvědomte si všechny věci v okruhu 360 stupňů, které mají bílou barvu. Sestavte si v duchu jejich seznam. Nyní opravdu PŘERUŠTE ČTENÍ a udělejte toto jednoduché cvičení. Nečtěte, rozhlížejte se! Máte hotovo? Teď zavřete oči nebo je nezvedejte od textu a dejte dohromady, kolik zelených věcí si vybavíte. Žádnou? Jednu? Dvě? Tak nyní oči otevřete a znovu se pozorně podívejte na všechny strany! Kolik zelených věcí jste opomněli? Tato zkušenost by nás měla poučit, že máme přirozenou tendenci všímat si jen toho, co hledáme, a příliš se soustředit jen na to, co chceme vidět/najít. Na co zaměříme pozornost, to se nám zjevuje.