Výuka
V současné výuce se často setkáváme s problémem, jak přizpůsobit výuku potřebám každého žáka. Někteří studenti se učí rychle a potřebují výzvy, jiní potřebují více času na pochopení látky. Jak se tedy dá zajistit, že nikdo nezaostává a zároveň se nikdo ...
Vydáno: 19. 3. 20256 minut čtení
Dětská zvídavost je zásadním prvkem přirozeného rozvoje dětí a jejich školního úspěchu. Tento článek se zaměřuje na to, jak mohou učitelé ve třídě podpořit zvídavost svých žáků a proč je její rozvoj pro studenty tak důležitý. Představíme vám metody, jak ...
Vydáno: 20. 2. 20258 minut čtení
Od 31. března do 11. května 2025 proběhne další ročník Kampaně obyčejného hrdinství, kterou pořádá program Ekoškola ze vzdělávacího centra TEREZA. Přidejte se i vy! Je to skvělá příležitost, jak se zapojit do ochrany životního prostředí a podpořit ...
Vydáno: 19. 2. 20252 minuty čtení
Informování zákonných zástupců o podkladech hodnocení a výukových materiálech se řídí jednoznačnými a relativně jednoduchými pravidly; totéž platí i ve vztahu k dosud pasivnímu zákonnému zástupci nebo partnerovi rodiče.
Vydáno: 19. 2. 202516 minut čtení
V malotřídních školách, kde se každodenní výuka odvíjí v komorním prostředí, často vyvstává otázka, jak efektivně propojit individuální přístup k žákům s moderními metodami vzdělávání. Základní škola a Mateřská škola Věšín ukazuje, že i menší instituce ...
Vydáno: 19. 2. 20253 minuty čtení
V příloze Učitelského měsíčníku jsou klíčové dovednosti a základní znalosti prezentovány s cílem poskytnout čtenáři komplexní pohled na vzájemně propojené kompetence. Vzhledem k tomu, že se jedná o významnou změnu v učebních osnovách po dvou desetiletích ...
Vydáno: 9. 2. 20251 minuta čtení
Následující tematický celek vychází z lidové slovesnosti a tradic. Zavede nás do období oslav masopustu a souvisejícího karnevalového veselí. Děti jsou prostřednictvím zajímavých činností, her a prožitkovým vzděláváním vedeny k pochopení významu ...
Vydáno: 20. 1. 202518 minut čtení
Předchozí díly článku k výuce skladby se zabývaly „hmotným světem“ skladatelství, tedy základní sumou znalostí – vymezily hřiště, ve kterém se pedagogové kompozice pohybují. Třetí část – Svět snů – pojednala o tom, jak si svobodně povyskočit mimo lajny ...
Vydáno: 20. 1. 20258 minut čtení
V dnešní době, kdy digitalizace proniká do všech oblastí vzdělávání, je kvalitní školní informační systém nepostradatelným nástrojem pro efektivní řízení školy i moderní výuku. Kvalitní informační systém s propojenými výukovými materiály dokáže škole ...
Vydáno: 16. 12. 20244 minuty čtení
Celé to je pro nás a pro mě jeden velký experiment. Při plánování nabídky seminářů na Gymnáziu Paměti národa jsem se rozhodl, že jeden z mých povinně volitelných seminářů pro třetí ročník bude celý postaven na projektové výuce. Ba co víc, témata na ...
Vydáno: 16. 12. 20245 minut čtení
Umělá inteligence vstupuje do škol jako nový pomocník. Může asistovat při výuce nebo vést skupinovou práci. To přináší řadu otázek: Jak ji smysluplně zapojit do výuky? Jak přizpůsobit didaktické postupy? A jak v době rychlých technologických změn neztratit ...
Vydáno: 18. 11. 20247 minut čtení
Výuku venku vnímají jako přínosnou rodiče, děti i pedagogové, v praxi však jejímu rozšíření brání některé překážky. Školám by pomohla flexibilnější organizace výuky především na 2. stupni, aktivnější podpora vyučujících ze strany vedení školy, ale i lépe ...
Vydáno: 21. 10. 20244 minuty čtení
Tento text je 3. z 5 částí článku k výuce skladby na ZUŠ. V minulém vydání jsem se pokusil popsat „hmotný svět“ skladatelství, tedy základní sumu znalostí – hřiště, ve kterém se pedagogové kompozice pohybují. Svět snů nabídne tipy, jak si „svobodně ...
Vydáno: 23. 9. 20246 minut čtení
Gamifikaci se věnuji přes 15 let a společně s naším týmem ji propojuji se vzděláváním dospělých. Lídrům, ředitelům i manažerům ukazujeme, jaké cesty vedou k tomu, aby vedli svůj tým efektivně, uvolnili si ruce pro strategickou práci a získali užitečné ...
Vydáno: 19. 8. 20245 minut čtení
Ve Strategii 2030+ je uvedeno, že mezipředmětovost mezi vzdělávacími obory, tj. zjednodušeně řečeno propojování učiva do větších tematických celků, musí být ještě podpořena dalšími kompetencemi: „Na významu přitom budou nabývat komplexní dovednosti ...
Vydáno: 19. 8. 20248 minut čtení
„Mladí lidé v sobě mají neuvěřitelný smysl pro zodpovědnost a spravedlnost. Ve svém věku ale většinou ještě nevědí, jak a kde by mohli pomáhat. Když jim k tomu škola vytvoří podmínky, moc rádi se zapojí. Nepřestává mě překvapovat, kolik jsou tomu ochotni ...
Vydáno: 19. 8. 20248 minut čtení
V dubnu proběhla v Praze Konference odvahy a dobrodružství, jejímž organizátorem byl Nadační fond dobrodružné výchovy v přírodě. Smyslem akce bylo ukázat, jak postupně se vytrácející dobrodružství navrátit zpět do života dnešních mladých lidí. A to zejména ...
Vydáno: 22. 4. 20249 minut čtení
Také vás už zvedá ze židle neustálé kritizování učitelů a vzdělávacího systému? Zdá se, že v posledních letech všichni vědí nejlíp, jak se mají děti učit a jak to má ve školách vypadat. Tedy – všichni, kdo ve školách nepracují.
Vydáno: 19. 3. 20245 minut čtení
Lze snížit počet odkladů, a přitom nemít selhávající prvňáčky? Cestou je důsledná diferenciace výuky a pro tu musí mít učitel informace o rozvojových potřebách dětí.
Vydáno: 18. 3. 20247 minut čtení
V minulé části našeho seriálu jsme se zabývali cíli vyučovací hodiny, tím, jak se liší od tématu, proč jsou důležité a jak je správně formulovat. V dnešní části se posuneme zase o kousek dál a rozebereme organizaci vyučovací hodiny a využití pomůcek. A už ...
Vydáno: 23. 10. 20234 minuty čtení