Zaměstnanci vedoucí
Jsme příspěvková organizace s několika odloučenými pracovišti, která vznikla k 1. 1. 2003. Na jednotlivých pracovištích byly jmenovány zástupkyně ředitelky (vedoucí odloučeného pracoviště) ještě mojí předchůdkyní. Nyní mi jedna z těchto vedoucích pracovnic ...
Vydáno: 22. 5. 20231 minuta čtení
V regionálním školství jsou pedagogičtí i nepedagogičtí pracovníci vysíláni na pracovní cesty a v souvislosti s tím jim vzniká nárok na cestovní náhrady. V tomto článku vysvětlím, v jakých dalších případech může mít zaměstnanec na cestovní náhrady nárok a ...
Vydáno: 18. 4. 20225 minut čtení
Jako ekonomka mám pod sebou dva zaměstnance - hospodářku a účetní školy. Mohu pobírat příplatek za vedení? Není určen minimální počet zaměstnanců, které musí vedoucí mít pod sebou?
Vydáno: 20. 1. 20211 minuta čtení
V postavení ředitele školy nebo jeho zástupce jsme konečnou instancí pro schvalování zlepšovacích návrhů našich kolegů a jejich uskutečnění v praxi. Podle svého vlastního uvážení, co má šanci na úspěch a co ne, řešíme od stolu, co umožníme a co zamítneme ...
Vydáno: 21. 10. 2020
Všichni víme, že být zaneprázdněn není totéž jako být produktivní. Dlouholetý výzkum odhalil alarmující skutečnost: pouhých 10 % manažerů bylo možné hodnotit jako vysoce energické a hluboce soustředěné. Takoví manažeři využívali svůj čas efektivně tím, že ...
Vydáno: 17. 8. 2020
Vykolejení je pojem z železniční terminologie, kdy jinak funkční vlak neočekávaně vyjede z trati, zablokuje provoz a obvykle způsobí vážné škody. Novodobý termín „management derailment“ – manažerské vykolejení – analogicky označuje selhání jednotlivců ...
Vydáno: 25. 5. 2020
Právní předpisy
zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), v platném znění
zákon č. 262/2006 Sb., zákoník práce, v platném znění
vyhláška č. 263/2007 Sb., kterou se stanoví pracovní řád ...
Vydáno: 1. 7. 2018
Stále aktuálním a častým problémem, s nímž se pedagogičtí i jiní zaměstnanci škol a školských zařízení mylně a marně obracejí na Českou školní inspekci se žádostí o sjednání nápravy, je kritika postupu ředitele ve věcech pracovněprávního charakteru.
Vydáno: 16. 12. 20124 minuty čtení
V minulých číslech Řízení školy jste se již několikrát setkali s informacemi o zapojení České republiky do Mezinárodního šetření o vyučování a učení TALIS 2013, které je realizováno pod záštitou OECD (hlavní šetření proběhne v ČR na jaře příštího roku). ...
Vydáno: 19. 11. 2012
V minulém čísle časopisu jsme se v článku o sebeřízení zabývali jeho první složkou, kterou bylo sebepoznání. K úplnému naplnění termínu sebeřízení je však nutné dodat ještě dvě zbývající části - sebeuplatnění a seberozvoj. A právě těmto dvěma oblastem se ...
Vydáno: 19. 11. 20125 minut čtení
„Než jsme vstoupili do funkce, tak jsme netušili, čeho jsme vůbec schopni...“ Tuto větu (znějící někdy hrdě a někdy trochu unaveně) slýchám na přednáškách od svých kolegyň a kolegů docela často. Každodenní nápor stresujících situací v nás vyvolává často ...
Vydáno: 18. 10. 20123 minuty čtení
V loňském roce jsme se společně zamýšleli nad problematikou středního managementu školy a zkoumali potřebné kompetence těchto pracovníků. Tematiku kompetenčního modelu najdete zpracovanou také v publikaci Kompetence řídících pracovníků ve školství, kterou ...
Vydáno: 19. 9. 2012
Věděli jste, že školní parlament či žákovskou samosprávu má v ČR více než 44,8 % základních škol? A že dalších 14,5 % škol o založení žákovského parlamentu uvažuje? Vaše zkušenosti však také říkají, že práce s žákovským parlamentem naráží na problémy, jako ...
Vydáno: 19. 6. 2012
Ve dnech 7. a 8. června 2012 uspořádala katedra Centrum školského managementu Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy v Praze u příležitosti 20. výročí svého založení konferenci věnovanou školskému managementu. První den konference byl zaměřen na aktuální ...
Vydáno: 19. 6. 2012
V předchozím článku o středním managementu škol došlo k určitému vyvrcholení – vytvoření kompetenčního modelu středního managementu školy. K úplnému závěru však ještě chybí porovnání středního managementu škol se středním managementem v jiných organizacích ...
Vydáno: 20. 5. 2012
Tématem dnešního příspěvku o středním managementu školy jsou jeho kompetence a následné vytvoření kompetenčního modelu. A i když se mnohým z vás může zdát termín kompetence nadužívaný, pokusím se vysvětlit jeho oprávněnost a hlavně přínos pro vedení lidí.
Vydáno: 19. 4. 2012
Přijetí manažerské pozice a s ní spojené role představuje významný mezník v pracovním životě člověka. Od chvíle, kdy jedinec vstupuje na manažerskou dráhu, dochází k výrazné změně jeho kariérového vývoje a ke dramatickému zlomu v požadavcích a očekáváních, ...
Vydáno: 21. 3. 2012
Novela školského zákona zákonem č. 472/2011 Sb., zavádí do života ředitelů škol a školských zařízení pravidelné hodnocení jejich práce po šesti letech, s možností vypsání konkurzu na jejich místo ředitele školy. V souvislosti s tím se objevují první dotazy ...
Vydáno: 22. 1. 2012
Rejstřík škol a ředitel školy PhDr. Jiří Valenta Po roce byla zapsána změna v Rejstříku škol. Namísto ředitele, který ze školy odešel, byla zanesena pouze osoba pověřená řízením -...
Vydáno: 22. 1. 2012
Zájem o to, jak efektivně a jakými prostředky vést pracovníky k lepší výkonnosti, k přijetí pracovních cílů organizace a jednotlivých úkolů, ke vzájemné podpoře a kooperaci v týmu a k aktivnímu přístupu k práci v organizaci, je historicky dlouhodobý.
Vydáno: 22. 11. 2011