Matematika
- Článek
Česká republika se pravidelně zapojuje do Programu pro mezinárodní hodnocení žáků PISA. Toto mezinárodní šetření sleduje úroveň čtenářské, matematické a přírodovědné gramotnosti patnáctiletých žáků a v roce 2022 se uskutečnilo již po osmé za účasti více než 80 zemí a ekonomik. Hlavní testovanou oblastí v šetření PISA 2022 byla matematická gramotnost. Stejně tomu bylo v pátém cyklu PISA v roce 2012, s odstupem deseti let tak máme možnost porovnávat nejen výsledky žáků v matematické gramotnosti, ale také jejich názory a postoje k danému předmětu. V následujícím článku ukážeme, jak se v uplynulých deseti letech postoje žáků k matematice vyvíjely.
- Článek
V 9. díle seriálu o čtení v oborech přibližuje Hana Matulová, učitelka matematiky a fyziky na ZŠ Jičínská v Příboře, jaká čtenářská úskalí připravuje pro žáky matematika.
- Článek
Mohlo by se zdát, že v matematice je vše dané. Jasná struktura didaktického postupu vedoucí k pochopení matematických zákonitostí a souvislostí. Na první pohled by se dalo očekávat, že práce učitele matematiky vypadá možná takto: „Jednou si to odmakáš a máš hotovo. Pak už budeš všechno dělat pořád stejně.“ Jde to ale i jinak? A pokud ano, jak může práce učitele matematiky vypadat a co to může přinášet? Na následujících řádcích nabízím svou zkušenost a své přemýšlení nad těmito otázkami.
- Článek
Patří lomené výrazy a goniometrické funkce k základnímu vzdělání? Podle Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání už 18 let nikoliv. Jenže realita je taková, že zhruba polovina učitelů matematiky tato témata v devítce probírá. „Myslí to dobře, ale napáchají tak spoustu škody,“ říká Tomáš Chrobák, učitel matematiky a tělocviku na ZŠ Baška na Frýdecko-Místecku, který působí i na Pedagogické fakultě Ostravské univerzity.
- Článek
Učitelé neustále hledají materiály a nové možnosti, jak oživit probíranou látku či ji představit z jiného úhlu. Matematikáři a fyzikáři mohou sáhnout po sadách karet Různé? Stejné! S těmito kartami lze pracovat mnoha způsoby. Učitel jimi může například nastartovat hodinu krátkou hříčkou, opakovat látku netradiční formou ve skupinách či postavit žáky před výzvu. Záleží na něm, co zrovna do své výuky potřebuje.
- Článek
K oživení výuky matematiky a fyziky i představení probírané látky z jiného pohledu mohou učiteli velmi dobře posloužit sady karet Různé? Stejné! Nejedná se o jednu hru, jak by se podle krabice mohlo zdát. S těmito kartami může učitel jak do hodiny zařadit velmi krátkou hříčku pro nastartování hodiny, tak je využít pro netradiční opakování látky ve skupinách nebo žáky postavit před náročnou výzvu. Záleží na tom, co zrovna do své výuky potřebuje.
- Článek
Z předmětu, který teď učí, ho při státnicích na vysoké škole vyhodili. Neuměl říct přesně definici dělitelnosti. Možná i to vedlo Tomáše Chrobáka v jeho vlastní pedagogické dráze k inovativním přístupům. A možná to ovlivnilo i náš společný rozhovor, který apeluje na pedagogické fakulty, kde jsou v tuto chvíli budoucí učitelé a učitelky matematiky. „Podstatu vzdělávání vidím v tom, že nám má ukazovat, kde jsou dveře různého vědění. My sami se rozhodneme, do kterých z nich vstoupíme. Studentům matematiky bych přál, aby byl na pedagogických fakultách vždy někdo, kdo jim ukáže dveře Hejného metody a pomůže jim nahlédnout, co je za těmi dveřmi čeká, a pak to už nechá na nich, zda vstoupí či nikoliv,“ říká Tomáš Chrobák, učitel ZŠ a pedagogické fakulty Ostravské univerzity, lektor Hejného metody, vítěz GTP ročníku 2019, autor několika sbírek úloh pro profesora Hejného a usměvavý Ostravák.
- Článek
Na český trh se chystá populární finská platforma pro výuku matematiky Eduten. Ta formou hry učí děti od 6 do 18 let nejen aritmetiku, ale také logické uvažování, řešení problémů a základy programování. Aplikaci dětem zprostředkovávají učitelé, kteří jim v ní zadávají práci a sledují jejich výkon. „Právě učitelům ušetří spoustu práce s vymýšlením gradovaných úkolů pro různé typy žáků a také s jejich opravováním,“ říká za tým vývojářů Makke Lepännen.
- Článek
V projektu Nové školy, o. p. s., Zkoumavé čtení se řada učitelů druhého stupně ZŠ dva roky pravidelně snažila zařadit do svých hodin práci s textem. Cílem nebylo jen osvěžení výuky jiným typem aktivity nebo změna způsobu získávání poznatků, snahou učitelů bylo též zvýšit čtenářské kompetence žáků na obecné rovině. Užitečným průvodcem v této činnosti jim byla britská učebnice Boost Your Progress in Reading and Writing1) , která nejen mapuje základní čtenářské strategie, jež by žáci druhého stupně měli ovládnout, ale též ukazuje k tomu vhodné postupy a aktivity. O této učebnici i projektu psala již Irena Poláková ve dvou předchozích číslech Učitelského měsíčníku.
- Článek
Do školních družin po celé České republice docházejí během školního roku tisíce dětí. Mnohé v družinách tráví několik hodin denně a paní vychovatelky jsou pro ně jedny ze zásadních osob v jejich dětském životě.
- Článek
Výuka matematiky a důležitost matematiky v životě každého jednoho člověka jsou témata, na která má nějaký názor prakticky každý. Ve veřejném prostoru jsou ale většinou slyšet především pohledy těch, kteří k matematice nemají zrovna pozitivní postoj. Proto jsme se rozhodli uspořádat diskusi o tom, jak a proč matematiku učit. Naše pozvání přijal doc. RNDr. Mirko Rokyta, CSc., děkan MFF UK; Lenka Krippnerová, studentka oboru Informatika na MFF UK a, jako oponent, Aleš Tajchman, student překladatelství a tlumočnictví na Universidad de Málaga. Celá diskuse byla zaštítěna Nadací The Kellner Family Foundation1) a je ke zhlédnutí na stránkách Nadace.
- Článek
Integrály, funkce, výroky. To jsou některá z témat, s nimiž zápasí v matematice nejeden středoškolák...
- Článek
Rozvoj předmatematických představ Hejného metodou v MŠ PhDr. Jana Slezáková Ph.D. odborná asistentka na katedře matematiky a didaktiky matematiky PedF UK v Praze, lektorka a tutorka společnosti H-mat, o....