Vzdělávací politika

  • Článek
Přinášíme vám první díl ze seriálu rozhovorů s odborníky a odbornicemi v oblasti vzdělávací politiky. Tento seriál by vám měl nabídnout vhled do toho, jak o podobě vzdělávací politiky přemýšlejí ti, kdo na ni mají vliv a zároveň rozumějí i teoretickým východiskům, na nichž je rozvoj vzdělávání potřeba stavět. Jako první vám představíme prof. PaedDr. Ivu Stuchlíkovou, CSc., proděkanku pro vědu z Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích a odbornici na pedagogickou psychologii.
Vydáno: 24. 09. 2024
  • Článek
V prosinci jsme ukončili první fázi implementace Strategie 2030+ a vstupujeme do druhého implementačního období. Co a jak se nám v prvním období podařilo naplnit a realizovat, jaké si z toho vzít poučení a na co se zaměřit v období druhém? EDUin ve svém pravidelném Auditu vzdělávacího systému nabízí nezávislý pohled na jednotlivé implementační karty a zhodnocení efektivity zvolených opatření i způsobu jejich realizace. Uvádíme doporučení, jak při implementaci Strategie postupovat v letech 2024–2027.
Vydáno: 19. 03. 2024
  • Článek
Audit vzdělávacího systému za rok 2023, který EDUin publikuje nyní v březnu, rozebírá tři témata: jak se nám daří plnit Strategii 2030+, jak bude vypadat inovace oborové soustavy, ke které se konečně ministerstvo odhodlalo, a co potřebuje škola k tomu, aby mohla plnit také svou sociální roli. Problémy a řešení jsou do značné míry známé. Otázka proto zní, zda tuto skládačku, tetris vzdělávací politiky, budeme umět také složit.
Vydáno: 21. 02. 2024
  • Článek
Od roku 2000 do současnosti prošel český vzdělávací systém řadou změn, u kterých se očekávalo, že budou mít zásadní dopad na jeho fungování a kvalitu. Tyto změny se týkaly zejména zrušení odvětvového řízení ve školství, nabytí právní subjektivity škol, zavedení dvouúrovňového kurikula, menší i podstatnější úpravy rámcových vzdělávacích programů, nárokového financování podpůrných opatření žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a reformy financování škol .
  • Článek
Letošní přijímací zkoušky na střední školy rozpoutaly vlnu emocí, protože se ukázalo, že v některých krajích nejsou pro žáky, přestože mají dobré studijní výsledky, volné kapacity na středních školách. Do 9. tříd doputovaly silné ročníky, které měly problém se dostat už do mateřských škol, a tak se tato situace dala dlouhodobě předvídat.
Vydáno: 13. 06. 2023
  • Článek
V posledních patnácti letech stála u řady projektů, které měnily a mění české vzdělávání. Začínala jako učitelka, sbírala zkušenosti při koordinaci evropských programů i v rámci českého neziskového sektoru. Nyní Silvie Pýchová po 12 letech opustila pozici ředitelky Stálé konference asociací ve vzdělávání (SKAV). „Společným jmenovatelem všeho, co jsem dělala a dělám, je zaměření na člověka a jeho kvalitu života. A taky na jeho svobodu a autonomii, na to, že má člověk v rukou nástroje, kterými kvalitu svého života může rozvíjet, včetně vzdělávání,“ říká Silvie Pýchová.
Vydáno: 21. 02. 2023
  • Článek
Co nám přináší a co bere stávající systém přijímacího řízení na střední školy? V čem se systém jednotné přijímací zkoušky osvědčil? Splnil původní očekávání? Jaké jsou jeho výhody a nevýhody?
Vydáno: 24. 05. 2022
  • Článek
Česko dlouhodobě patří mezi státy, v nichž úspěch ve vzdělávání silně závisí na tom, do jaké rodiny a regionu se dítě narodí. Děti z chudších rodin a oblastí tak zaostávají ve vzdělávání více, než jak se to děje v dalších postkomunistických zemích, např. v Polsku nebo Estonsku.
Vydáno: 20. 04. 2022
  • Článek
Zavřené školy během pandemie ukázaly, kteří žáci jsou nejvíce ohroženi studijním neúspěchem. Jsou to ti z nepodnětného prostředí i horších ekonomických poměrů. Velká část těchto dětí končí v nematuritním odborném studiu1), v němž problémy zastaralosti a neprostupnosti škol často ústí v předčasné odchody ze vzdělávání či nezaměstnanost absolventa.
Vydáno: 20. 04. 2022
  • Článek
Stejně jako v posledních letech připravuje i letos informační centrum o vzdělávání EDUin Audit vzdělávacího systému za uplynulý rok 2021.
Vydáno: 18. 01. 2022
Modernizace výuky, řešení akutního nedostatku učitelů a jejich vzdělávání či navýšení financování školství na úroveň zemí OECD. To jsou výzvy pro nového ministra školství, o kterém se nyní rozhoduje. Pedagogům sdruženým v Učitelské platformě se nelíbí, že vítězové aktuálních voleb při diskuzích nepovažují ministerstvo školství za důležité. Podle Učitelské platformy má naopak resort školství klíčovou úlohu pro budoucnost naší země.
Vydáno: 14. 10. 2021
  • Článek
Profesor Michael Fullan z Kanady byl hlavním řečníkem na konferenci Úspěch pro každého žáka, kterou pořádal online SKAV ve spolupráci s MŠMT, Nadací České spořitelny, Pomáháme školám k úspěchu, EDUin, Velvyslanectvím Kanady v ČR a Centrem současného umění DOX dne 20. 4. 2021. Toto je přepis jeho hlavního vystoupení.
  • Článek
Tvorba Strategie 2030+ nastolila myšlenku na doplnění vzdělávacího systému o nový koordinační prvek – tzv. „střední článek“. Jak to fungovalo v minulosti a jak to řeší v zahraničí? Jak se debata u nás aktuálně vyvíjí?  
Vydáno: 23. 03. 2021
  • Článek
Tento text navazuje na 1. část publikovanou v únorovém vydání Řízení školy při příležitosti 20. výročí vydání Bílé knihy.
Vydáno: 23. 02. 2021
  • Článek
  Jak zlepšovat vzdělávací systémy přístupem „vedení ze středu“ (Leading from the Middle) Sabina Poláková Překlad Silvie Pýchová Zpracovala pro účely publikování, SKAV Příspěvek profesora Andyho Hargreavese na konferenci Úspěch...
  • Článek
  Jak vznikala Bílá kniha? 1. část Mgr. Jana Hrubá kronikářka českého vzdělávání, šéfredaktorka Učitelských listů, členka SKAV, uvedena do Auly slávy ceny za inovace ve vzdělávání Eduína V letech...
Vydáno: 19. 01. 2021
  • Článek
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy zahájilo v letošním roce intenzivní práce na přípravě nové zastřešující Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2030+, definující priority, cíle a opatření vzdělávací politiky a vzdělávacího systému. S ohledem na předpokládanou dobu platnosti nové strategie přistupuje ministerstvo k procesu přípravy maximálně otevřeně a transparentně s cílem zohlednit vstupy co možná nejširšího spektra aktérů zastupujících jak širokou, tak odbornou veřejnost.
Vydáno: 23. 04. 2019
  • Článek
S končící účinností Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2020 je nutné připravit nový dokument, který bude definovat priority, cíle a opatření vzdělávací politiky a vzdělávacího systému v dalším období. Proto MŠMT zahájilo přípravu nové Strategie vzdělávací politiky do roku 2030 (dále též „S2030“). Významnou roli v přípravě strategie má sehrát externí expertní skupina. V tomto článku chci tedy stručně nastínit, jaký je harmonogram naší práce a jak hodláme pracovat.
Vydáno: 23. 04. 2019