Diagnostika

Lze snížit počet odkladů, a přitom nemít selhávající prvňáčky? Cestou je důsledná diferenciace výuky a pro tu musí mít učitel informace o rozvojových potřebách dětí.
Vydáno: 18. 3. 20247 minut čtení
Alan Kaufman, přední americký psychometrik, odborník na měření kognitivních schopností a autor světoznámé stejnojmenné inteligenční baterie, v předmluvě ke 4. edici skvělé knihy Contemporary Intellectual Assessment: Theories, Tests, and Issues (2018, s. ...
Vydáno: 21. 8. 202317 minut čtení
Vydavatelství diagnostických nástrojů Propsyco, s. r. o., hledá základní a střední školy, které by byly ochotné zapojit se do procesu standardizace uvedených diagnostických nástrojů.
Vydáno: 1. 5. 20231 minuta čtení
Evropské školy (EŠ) jsou oficiální nadnárodní vzdělávací instituce vzniklé na základě mezivládních dohod zemí Evropské unie, z nichž zásadní je tzv. Úmluva o statutu Evropských škol podepsaná v Lucemburku 21. června 1994. Ve všech zemích mají EŠ právní ...
Vydáno: 19. 9. 20229 minut čtení
Náplně práce byly zpracovány na základě přílohy č. 3 vyhlášky č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, ve znění pozdějších předpisů, rozdíly oproti legislativnímu textu vycházejí z potřeb ...
Vydáno: 29. 6. 2022
Náplně práce byly zpracovány na základě přílohy č. 3 vyhlášky č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, ve znění pozdějších předpisů, rozdíly oproti legislativnímu textu vycházejí z potřeb ...
Vydáno: 28. 6. 2022
Speciální vzdělávací potřeby se u žáka ukážou většinou hned na prvním stupni> a diagnostika je také dnes již celkem snadno odhalí. Rozumové nadání může být ale ve spojení s různými obtížemi ve škole těžké rozpoznat. U žáků s dvojí výjimečností se nadání ...
Vydáno: 13. 6. 20227 minut čtení
V listopadu 2021 pořádalo Centrum kognitivní edukace – Cogito desátou mezinárodní konferenci o vzdělávání. Čestným hostem této akce byl profesor Lou Falik. Pokud jste někdy drželi v ruce knihu od Reuvena Feuersteina, pak mezi spoluautory vždy figurovalo ...
Vydáno: 13. 12. 202115 minut čtení
Multilanguage Assessment Battery of Early Literacy (MABEL) je vícejazyčný soubor diagnostických testů a normativních údajů určený pro diagnostiku předpokladů rozvoje raných gramotnostních dovedností a dovedností souvisejících s rozvojem čtení a psaní. Je ...
Vydáno: 19. 4. 2021
Vyvíjíme GIS – Invenio, screeningový online systém pro vyhledávání rozumově nadaných dětí pomocí psychodiagnostických počítačových her Michal Jabůrek doktorand Katedry psychologie a odborný pracovník IVDMR FSS MU Šárka Portešová...
Vydáno: 20. 4. 2020
Cílem pracovní situace je popsat změny vyhlášky č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných, účinné od 1. 1. 2020, a to se zaměřením na doporučení školského poradenského zařízení, pomůcky dle přílohy č. 1 a ...
Vydáno: 26. 2. 2020
Rodiče se často ptají, zda je nutné a přínosné vědět, jestli je jejich dítě intelektově nadané (tzv. MiND dítě 1) ). Učitelé zase jak jim tato informace pomůže ve výuce. Dost často totiž převládá názor, že intelektově nadané děti žádnou podporu nepotřebují ...
Vydáno: 24. 2. 20207 minut čtení
V minulém čísle jsme se věnovali důležitosti včasné identifikace MiND 1) dětí i celému procesu identifikace intelektového nadání. V tomto čísle si přiblížíme některá možná úskalí, která plynou z typických charakteristik MiND dětí a která je třeba si při ...
Vydáno: 13. 2. 20208 minut čtení
Rodiče se často ptají, zda je nutné a přínosné vědět, jestli je jejich dítě intelektově nadané (tzv. MiND dítě 1) ). Učitelé zase jak jim tato informace pomůže ve výuce. Dost často totiž převládá názor, že intelektově nadané děti žádnou podporu nepotřebují ...
Vydáno: 11. 12. 20197 minut čtení
Dysgrafie, definovaná jako porucha psaného projevu, patří mezi specifické poruchy učení s odhadovanou prevalencí 10–34 % (v závislosti na zdroji). K její diagnostice jsou určeny různé testy, které však nejsou k tomuto účelu primárně určeny. Samotné projevy ...
Vydáno: 11. 12. 2019
Máme ve škole logopedického asistenta, ale nemá zajištěné metodické vedení logopedem – co s tím? Poradit by vám měl krajský koordinátor logopedické péče ve školství. Pokud máme logopedického asistenta, můžeme i přesto požádat o depistáž speciálně ...
Vydáno: 11. 12. 2019
Co je logopedická depistáž? Orientační vyšetření vývoje řeči, které se provádí většinou v mateřských či základních školách pro vybranou skupinu dětí. Jaký je cíl depistáže? Včasné zahájení odborné logopedické péče a tím snížení následků narušené ...
Vydáno: 11. 12. 2019
Veronika Šporclová má bohatou zkušenost s prací s dětmi s různými formami autismu. Dlouhá léta pracuje jako diagnostička v Národním ústavu pro autismus. Nyní sbírá zkušenosti i jako školní psycholog, a jak sama říká, teprve nyní, když vidí práci pedagoga i ...
Vydáno: 19. 6. 2018
V minulém čísle jsme si podrobně povídali o hyperaktivitě, impulzivitě a nepozornosti a označili jsme si je za tři základní symptomy poruchy pozornosti s hyperaktivitou čili ADHD. Uvažuje se ovšem, že k těmto třem základním znakům přibude ještě čtvrtý, a ...
Vydáno: 19. 6. 2018
V březnovém čísle Školního poradenství v praxi1) jsme psali o konferenci Mezinárodní asociace pro kognitivní vzdělávání a psychologii. Jedním ze zvaných přednášejících byla také doc. Iveta Kovalčíková. Její bezmála dvouhodinové přednášce s velkým zaujetím ...
Vydáno: 18. 4. 2018

Poznámka k dokumentu